Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?
På forhånd tak!
Feltet.dk
Alle klassikerelskere kan ånde lettede op. Den berømte Arenbergskov komme med sikkerhed til at indgå i årets udgave, som er nr. 110, af verdens mest berømte brostensløb: Paris-Roubaix.
Annonce
La Drève des Boules d'Hérin - bedre kendt som Arenberg pavéen - er et af de allervigtigste brændpunkter i Paris-Roubaix, og alle klassikerfans vil nødigt undvære det 2,4 kilometer uvejsomme terræn, når vi når frem til den 2. søndag i april. Imidlertid er brostenene blevet næsten overgroede med mos gennem det sidste års tid, og løbsdirektør Jean-François Pescheux truede derfor i januar den lokale kommune med at trække deres pavé ud af løbet i 2012, såfremt de ikke gjorde noget ved sagen, under henvisning til rytternes sikkerhed.
I februar så det ud til at en løsning var undervejs, og i går kom der i forbindelse med 3. etape af Paris-Nice en glædelig udmelding fra ASO og løbsdirektør Jean-François Pescheux. Aftalen mellem ASO og kommunen er nu endegyldigt på plads, og pavéen vil blive gjort løbsklar til tiden.
Arenbergpavéen eller Trouée d'Arenberg ellerTranchée d'Arenberg er ekstrem farlig og de mange fans, der møder op har været vidner til frygtelige ulykker gennem tiderne. Fx fik Johan Museeuw på det nærmeste knust sit knæ i 1998 udgaven på de berømte brosten, og var meget tæt på at miste hele benet på grund af koldbrand. Den franske rytter Philippe Gaumont brækkede sin lårknogle i 2001, og en voldsom blodansamling dannede sig i benet inden for få sekunder, hvilket er helt naturligt, når hjertet slår med 180 slag i minuttet. Der er med andre ord god grund til at tage seriøst vare på deltagernes sikkerhed.
Arenbergskoven, og den 2,4 kilometer lange brostenspavé, blev etableret på opfordring af Napoleon den 1. i starten af 1800-tallet, og har indgået i Paris-Roubaix siden 1968. Opfordringen til at tage pavéen med i den store klassiker kom fra den tidligere professionelle rytter Jean Stablinski, der havde arbejdet som minearbejder i den mine, der lå under skoven. Minen blev først endeligt lukket i 1990.
Pavéen blev underkastet en omfattende restaurering i 2005, efter ASO havde taget den ud af Paris-Roubaix samme år på grund af dens dårlige tilstand. Men selv efter restaureringen var den stadig en uhyggelig udfordring for selv de mest teknisk kyndige ryttere. Den store italienske klassikerrytter Filippo Pozzato var den første testkører på den renoverede strækning:
”Det er et helvede. Pavéen er meget farlig navnlig i begyndelsen, når vi kommer kørende ind på brostenene med omkring 60 kilometer i timen. Det er utroligt. Cyklerne farer i alle retninger. Det bliver sikkert et fantastisk syn, men jeg føler mig ikke overbevist om, at det burde være nødvendigt at udsætte os for den slags”.
Skal du også sidde foran skærmen den 8. april?
Annonce
Annonce
Ronde van Vlaanderen(1.WWT) 31/03
Ronde van Vlaanderen(1.UWT) 31/03
La Route Adélie de VItré(1.1) 29/03
Volta Limburg Classic(1.1) 30/03
Volta Limburg Classic(1.1) 30/03
Ronde van Vlaanderen(1.WWT) 31/03
Ronde van Vlaanderen(1.UWT) 31/03
Itzulia Basque Country(2.UWT) 01/04-06/04
Tour of Thailand(2.1) 01/04-06/04
Région Pays de la Loire ...(2.1) 02/04-05/04
Paris-Roubaix Femmes(1.WWT) 06/04
Paris-Roubaix(1.UWT) 07/04
Giro della Città Metropo...(1.1) 07/04
Annonce
Annonce
Alpecin-Deceuninck |
Arkéa - B&B Hotels |
Astana Qazaqstan |
Bahrain Victorious |
Bora-Hansgrohe |
Cofidis |
Decathlon AG2R La Mondiale |
EF Education - EasyPost |
Groupama-FDJ |
INEOS Grenadiers |
Intermarché - Wanty |
Lidl - Trek |
Movistar Team |
Soudal - Quick Step |
Team DSM-Firmenich PostNL |
Team Jayco AlUla |
Team Visma | Lease a Bike |
UAE Team Emirates |
Annonce