Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere

Carvingski for mountainbikere – launch af Cannondale Scalpel-Si

09. maj 2016 12:30Foto: A.S.O.

En naturlig bevægelse har de senere år fået voldsom vækst. Det mener Cannondale, der nu giver deres modsvar - på at XC-ruternes tekniske sværhedsgrad på ganske få år markant har ændret kravene til både rytter og cykel.

Artiklen fortsætter efter videoen.

Mountainbikesporten har udviklet sig i retning af det ekstreme. Ikke i varigheden af løbene, hvor eksempelvis cross country-løb er langt kortere i dag end for et par årtier siden, men i de tekniske vanskeligheder, ryttere på både professionelt og amatørniveau udsættes for.

Hvor det tidligere primært var fysikken, man blev udfordret på, er det i dag også teknikken. Den komplette rytter er blevet et ideal, i takt med at særligt XCO-ruter igennem årene er blevet designet - og bygget - med intensitet, tilskuervenlighed og det spektakulære element for øje.

Det er på den baggrund, at et af MTB-sportens mest synlige brands, amerikanske Cannondale, netop har præsenteret deres seneste model: 2017-generationen af deres Scalpel, mærkets full-suspension mountainbike til raceorienterede ryttere.


Scalpel-Si hedder mærkets nye cykel, der følger i kølvandet på den F-Si hardtail, Cannondale sendte på gaden og i skoven for et par år siden. Og Scalpel-Si er det direkte modsvar til den udvikling mod det ekstreme, mod de stejlere og sværere op- og nedkørsler, XC-ruterne i dag byder på.

Er Scalpel-Si som en slags carvingski for mountainbikere, en cykel der hjælper rytteren til at blive en bedre tekniker? Mere om det senere.



Fokus på teknik
Frækt lancerer Cannondale Scalpel-Si med sloganet ’Built for XXC’. Et ekstra ’X’, der banker det ekstreme element fast, tidens XC-mountainbiking.

Denne udvikling - af både ruter og krav til cykler - beder vi Klaus Nielsen, der er ansat hos Cannondale, om at forklare. Klaus Nielsen møder vi i det forårsgrønne udenfor den svenske by Jönköping, hvor Cannondale forud for EM i nabobyen Huskvarna afholder launch og prøvekørsel af Scalpel-Si.

Klaus Nielsen er i dag 39 og kører ikke på eliteniveau, men det gjorde han i sin ungdom, dengang da MTB-sporten også var ung. Dermed har han på tætteste hold mærket og fulgt sportens udvikling.

Fra fysisk udmattende XC-løb på omkring tre timer og kørt i ’naturligt terræn’ - og til nutidens godt og vel halve, tidsmæssige varighed, hvor ikke råstyrke, men power og tekniske færdigheder på ofte byggede spor og ’forhindringer’ er udslagsgivende.

”Det er ikke bare noget, vi tror, det er noget, vi kan se - ruterne har ændret sig markant siden de gode 90’ere. Der er virkelig kommet en ændring i hårdheden,” indleder han.

Publikumsvenligt
”Jeg kan huske fra dengang og fra starten af 00’erne, at man gik fra datidens løb og til at lave spektakulære løb, som også er publikumsvenlige.”

Bevægelsen gik mod kortere løb i tidsmæssig forstand og på kortere rundstrækninger. Formålet var tættere kampe mellem rytterne. Det øgede spændingen, skabte mere udfordrende løb - og var til gavn for tilskuere, hvad enten man var på pletten og fulgte løbet bag en skærm.



I dag ser vi endog segmenter af XC-ruter, som til forveksling ligner, hvad man fandt i datidens downhill-løb, med stejle nedkørsler på skarpe klipper, bemærker Klaus Nielsen. Den slags ’rock gardens’ fandtes absolut ikke, da han selv kørte internationale løb, det gjorde nutidens vilde drops heller ikke. I mellemtiden har sporten også transformeret sig fra en snæver sport og til en, der når bredere ud.

Det påvirker selvsagt også producenternes tilgang og det forretningsmæssige perspektiv. De er ikke nødvendigvis ked af udviklingen.

”Når ruterne bliver så meget mere ekstreme, stiller det også nogle anderledes krav til rytterne og til cyklerne. Derfor har cyklerne ændret sig meget, og vi er i den forstand i 4-5 generation af cykler.”

”Det kan vi mærke, for rytterne har brug for den hjælp, cyklen kan give,” forklarer Cannondale-repræsentanten og erkender samtidig, at det i en vis forstand også er en skrue uden ende - sværere ruter, bedre materiel, teknisk stærkere ryttere. Det kører let i ring.

En cykel for alle
Så er den nye Scalpel-Si udviklet med det primære formål at hjælpe de dygtige teknikere til at blive endnu bedre, endnu hurtigere på nutidens stadig mere ekstreme ruter, eller er det snarere at hjælpe alle, også motionisten, til at blive en bedre teknikker?

”Det er for at gøre det nemmere for alle. (…) Det er klart, at eliterytteren får stor fordel af det, fordi de får en hurtig cykel, med bedre svingradius og bedre plads til bredere dæk, så der er bedre traction. Det hjælper eliterytteren.”

 

”Jeg er selv blevet en lidt tung motionist, og jeg har brug for hjælp, når jeg kører derude. Der er den nye Scalpel-Si et oplagt valg, fordi den hjælper mig i sporet, på ruten. Når jeg bliver træt, kommer jeg måske ikke nok op at stå op i pedaler og over sadlen, der kan jeg sidde ned, da den absorberer ujævnhederne godt. (…) Ja, den skal hjælpe både motionisten og eliterytteren,” understreger Klaus Nielsen.

Med tilføjelsen, at det klart er hos motionisten, hos den mindre teknisk stærke ryttere, at der kan flyttes flest procenter. Det er marginaler, men vigtige marginaler, der flyttes hos de racefitte eliteryttere.



Carvingski…
Han godtager samtidig den sammenligning, som falder denne skribent mest lige for i nærværende sammenhæng - da carvingskiene gjorde deres entré i alpinskisporten op gennem 1990’erne. Fremprovokeret af et par årtiers eksperimentering med freestyle skiing, der bl.a. medførte vildere pukkelpister og ekstremt offpiste skiløb.

Dengang betød et markant ændret skidesign - de blev kortere, mere taljerede og generelt bredere - at teknisk mindre dygtige skiløbere med ét fik bedre muligheder på og uden for pisterne. Skiene hjalp dem til at køre kortere sving, til at skære pisterne bedre og til at komme ned ad stejle og mere ekstreme pister. Svært tilgængeligt skiterræn blev pludselig for de fleste.

Om sammenligningen holder hele vejen er måske tvivlsomt. Endnu i hvert fald - det er for tidligt at sige, hvilken ’game changer’ Scalpel-Si bliver.

Men det er hævet over enhver tvivl, at full-suspension mountainbiken siden sin opdukken i sidste halvdel af 1990’erne - altså nogenlunde samtidig med carvingskien - har forandret meget. Igennem års udvikling har den dobbeltaffjedrede terræncykel dels hjulpet ryttere i sporet, dels medvirket til at skubbe til de skærpede krav til tekniske køreegenskaber, de stadig mere udfordrende ruter medfører.

Selv oplevede denne skribent carvingskiene som et mindre mirakel - et kolossalt boost til glimrende, men ikke prangende skifærdigheder. På mange MTB-spor i Danmark og i udlandet har full-suspension MTB’en gjort det samme, for undertegnede og for mange andre. Her har mange motionister - og nybegyndere - den udfordring, at spor og ruter er lavet, så de fleste niveauer får noget at arbejde med.

Ved prøvekørslen af Scalpel-Si i Jönköping, hvor også F-Si hardtailen og den mindre raceparate full-suspension model Habit blev testet, kunne fordelene i den slags terræn mærkes. Cyklen suger underlaget til sig, giver imponerende traction og er nem at styre ved aggressiv kørsel, hvor der samtidig tilbagebetales ved powerudladninger. Opad, ligeud - og nedad.
 

Læs også
Optakt: Fleche Wallonne
DEL
INFO
Mountainbike
Nyheder
Materiale og udstyr
Nyheder
Arkiv: MTB og cross
Nyheder
KOMMENTARER

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

La Flèche Wallonne Fémi...(1.WWT) 17/04

La Flèche Wallonne(1.UWT) 17/04

La Flèche Wallonne Fémi...(1.WWT) 17/04

La Flèche Wallonne(1.UWT) 17/04

EPZ Omloop van Borsele(2.NCUPJW) 19/04-21/04

Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04

Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04

Giro della Romagna(1.1) 21/04

Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?