Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Italienske hold tigger om Giro-plads

Italienske hold tigger om Giro-plads

10. februar 2017 13:39Foto: Sirotti

Nippo-Vini Fantini var ikke et af de fire hold, der fik et wildcard til Giro d’Italia, men nu kæmper de videre for at sikre deltagelsen i deres hjemlands største løb.

Artiklen fortsætter efter videoen.

Der er i de tre Grand Tours en tendens til at overse stærke professionelle kontinentalhold for i stedet at uddele wildcards til lokale hold - især markant er det i Tour de France, hvor det tit forekommer, at alle fire hold, der kommer med på et wildcard, er franske. I år er Giro d’Italia-arrangørerne RCS Sport dog gået en lidt anden vej, da både Nippo-Vini Fantini og Androni Giocattoli må følge løbets 100. udgave på TV.

 

Og så måske alligevel ikke. Førstnævnte appellerer nemlig nu til arrangørernes patriotisme og henviser til det drastisk faldende antal italienske hold, som gennem årene har deltaget i Giroen.

 

”I år vil Italien, for den første gang i flere årtier, ikke have et eneste WorldTour-hold, og kun to italienske hold i alt, på startstregen. Det er en negativ rekord, der aldrig før er set,” skriver Nippo-Vini Fantini i en pressemeddelelse.

 

Læs også
Vingegaard kommer med positive meldinger

 

De henviser til en statistik, som den italienske avis Gazzetta dello Sport har sammensat, hvor det vises, at der i 2001 var 13 italienske hold i Giroen - et tal, der altså nu er faldet til to. Udover personlige interesser i at komme med, mener Nippo-Vini Fantini også, at den uheldige rekord ikke bør sættes under løbets 100- udgave, og derfor ønsker de dispensation til, at både de og Androni Giocattoli kan stille op.

 

Klart løsningsforslag

Idéen er ikke at smide CCC Sprandi Polkowice og Gazprom-RusVelo, som fik italienernes pladser, ud af løbet, men derimod at udvide feltet fra 198 til 210 ryttere, hvor alle fire professionelle kontinentalhold så skal stille op med otte i stedet for ni ryttere. Dermed vil 16 nye pladser frigøres - nok til, at reducerede Nippo-Vini Fantini og Androni Giocattoli mandskaber kan stille op.

 

Ifølge førstnævnte har forslaget allerede samlet 1500 underskrifter og er blevet set af ”fremtrædende italienske politikere”.

 

”Vi forstår, at denne bøn er om en dispensation og skal kun være et engangstilfælde. Der skal ikke sættes presedens, men derimod gøres en undtagelse for en særlig begivenhed, den 100. Giro, som mere end nogen anden udgave skal promovere italiensk cykelsport, som skal vise, hvad vi repræsenterer,” afslutter Nippo-Vini Fantini, som samtidig kobler italiensk cykelsports dårlige periode med for få italienske hold i Giroen.

 

Det sidste argument køber løbsarrangør Mauro Vegni dog ikke. Ifølge ham er det nemlig holdenes egen skyld, hvis de er så afhængige af Giroen, at deres overlevelse hviler på den.

 

”Vi vil altid forsøge at støtte italiensk cykelsport, men Giroen kan ikke betyde alt, mens andre løb betyder intet. Holdene, som ikke kommer med til Giroen, kører i stedet Strade Bianche, Tirreno-Adriatico og Milano-Sanremo. Det er forkert at sige, at alt afhænger af Giroen - det betyder blot, at holdene ikke er ordentligt forberedte.”

 

De to italienske hold i årets Giro d’Italia er Bardiani-CSF og Wilier-Selle Italia. 

SÆT DIT MANAGERHOLD TIL FELTET.DKS HELÅRLIGE MANAGERSPIL - PRÆMIER TIL DE 75 BEDSTE!

DEL
INFO
Nippo - Vini Fantini
Nyheder Profil Ryttere Resultater
Androni Giocattoli
Nyheder Profil Ryttere Resultater
Giro d'Italia
Nyheder Profil Resultater
KOMMENTARER

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

La Flèche Wallonne Fémi...(1.WWT) 17/04

La Flèche Wallonne(1.UWT) 17/04

La Flèche Wallonne Fémi...(1.WWT) 17/04

La Flèche Wallonne(1.UWT) 17/04

EPZ Omloop van Borsele(2.NCUPJW) 19/04-21/04

Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04

Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04

Giro della Romagna(1.1) 21/04

Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?