Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Landa: Sidste års rute var bedre til mig

Landa: Sidste års rute var bedre til mig

04. maj 2016 13:54Foto: Sirotti

Mikel Landa er klar til at kæmpe om sejren i Giro d’Italia, hvor han fik sit helt store gennembrud sidste år. Han kunne dog godt have ønsket sig en anderledes rute.

Artiklen fortsætter efter videoen.

Sidste år bragede Mikel Landa ind på cykelsportens øverste hylde, da han med to etapesejre og en samlet tredjeplads i Giro d’Italia gav indtrykket af at være løbets bedste bjergrytter. En lang enkeltstart og nogle mystiske taktiske dispositioner fra holdbilen forhindrede dog baskeren i at kravle helt til tops.

 

Der er sket meget siden sidste år. Astanas turkise dragter er skiftet ud med Skys noget mere stilrene trikoter, og Landa skal i år ikke bekymre sig om at blive holdt tilbage til fordel for Fabio Aru. Efter en sygdomsramt begyndelse på 2016 er han hurtigt kommet i god form, hvilket bedst illustreredes ved en etapesejr i Baskerlandet Rundt og en dominerende kørsel i Giro del Trentino, som han vandt samlet. Selv er Sky-kaptajnen også glad for de seneste ugers præstationer.

 

”Jeg er i meget god form og er meget motiveret. Efter at have vundet Trentino er min moral helt i top, og jeg er klar til at gå efter sejren i Giroen. Jeg tror, jeg er på samme niveau som sidst år for at være ærlig, men jeg er mere erfaren som rytter,” fortæller Landa i et interview med Cyclingnews.com.

 

Læs også
Mads P er i verdenstoppen over flest indkørte præmiepenge i 2024

 

Ruten er ikke ideel

Giro d’Italia har i bestræbelserne på at internationalisere sig de senere år budt på lidt blødere ruter end monstrøsiteterne fra for omkring fem år siden, og det er ikke nødvendigvis noget, der passer Landa perfekt. Især er dette års udgaves mange enkeltstartskilometer en faktor, der ser ud til at kunne komme til at volde baskeren problemer, hvilket han da også selv indrømmer. Starten i Holland bryder han sig heller ikke om, da løb i Benelux-landene gerne er ekstremt nervøse.

 

”Det er bedre, når Giroen starter i Italien, og vi ikke skal tackle terræn, der er væsentligt forskelligt fra det italienske. Men der er en masse forskellige interesser på spil, hvilket man må respektere. Ruten i år er værre for mig end sidste års. Der er ikke nogen virkelig hårde bjergetaper med en bjergafslutning, hvilket jeg bedst kan lide.”

 

”Der er en ti kilometer åbnende tidskørsel, hvilket ikke lyder af meget, men det er dog stadig ti helt flade kilometer. Og så er der en 40 kilometer lang tidskørsel, der også er stort set flad, hvilket vil være en faktor imod mig. Men det er, hvad det er, og der er da også nogle hårde bjergetaper,” lyder det fra Landa, der sidste år mistede fire minutter på den lange enkeltstart.

 

Meget træning på enkeltstartscyklen

Det håber han ikke kommer til at gentage sig, og han har arbejdet hårdt for at undgå et lignende scenarie i år efter skiftet til Team Sky.

 

”Vi har arbejdet meget på mine enkeltstartsevner og aerodynamik, og jeg har kørt meget på enkeltstartscyklen hen over vinteren. Jeg håber, at der vil være en forbedring i Giro d’Italia. Holdet har hjulpet mig meget med at tilpasse mig til de nye omgivelser og har generelt været meget støttende,” fortæller han.

 

I forhold til sine primære konkurrenter er der ingen overraskelse i Landas vurdering. På trods af at være blevet negativt overrasket over Vincenzo Nibalis niveau i Giro del Trentino, nævner han ham som favorit sammen med Alejandro Valverde, Rigoberto Urán, Rafał Majka og Tom Dumoulin, der vil drage stor fordel af de mange enkeltstartskilometer.

DEL
INFO
Team Sky
Nyheder
KOMMENTARER

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05

Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05

Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?