Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?
På forhånd tak!
Feltet.dk
Sidste år kørte Mathias Lisson for det nu lukkede J. Jensen-Ramirent. I år kører han for Bornholm Pro Cycling, men han har en klar målsætning for næste år: Han vil tilbage til et kontineltalhold, og det selvom han med alderen er nødt til at satse mere på sin uddannelse.
Annonce
Sidste år lukkede to kontinentalhold, og det har gjort det langt sværere for de kontraktløse ryttere at finde sig en ny kontrakt. Mathias Lisson blev tilbudt en kontrakt af Bornholm Pro Cycling hen mod årsskiftet, hvilket var et favorabelt tilbud for ham, da han kendte flere omkring holdet, og han kunne fokusere mere på studiet. Dog erkender han, at han er gået lidt ned i niveau, men han håber på at hjælpe holdet med at blive større, for det er nødvendigt at have cykelhold i alle Danmarks afkroge.
”Hvis man kigger rent statistisk er mit skifte et skridt ned ad stigen, men samtidig vil jeg også vove den påstand, at det her hold er meget homogent. Vi har et hold, der indtil videre har vist sig villige til at ofre sig for hinanden, og det forventer jeg, at vi vil blive ved med,” siger Mathias Lisson til Feltet.dk udsendte.
Et kontinentalhold er den lavest rangerede kategori i UCI, og de hold hører dermed under den internationale cykelunion. Dernæst kommer de nationale forbunds hold som en slags 4. division. Bornholm Pro Cycling er i år et DCU-registreret, og det betyder, at de er underlagt den danske cykelunion.
”Nu har jeg kørt på større hold, og det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg håber på at komme til at køre på et kontinentalhold igen næste år. Hvis Bornholm Pro Cycling bliver det, håber jeg på at kunne blive en del af det, for jeg synes, det er fedt, det der bliver gjort for øen med at have et cykelhold. Det er skidt, at der ikke er noget på Sjælland som J. Jensen, der forsvandt efter sidste sæson, og der kan Bornholm gå ind og udfylde et klart tomrum,” udtaler Mathias med en optimistisk glød i stemmen til Bornholm Pro Cyclings holdpræsentation søndag eftermiddag.
De unge ryttere banker på
Mathias er den mest erfarne på holdet på trods af, at han er den yngste rytter med 23 år. Han håber på at kunne bidrage med at håndtere forskellige løbssituationer, for det er tit i beslutningsprocessen, at mange hold har problemer med at bestemme sig for, hvad de skal gøre. Samtidig erkender han, at de unge ryttere kommer tættere og tættere på hans niveau.
”I kraft af, at jeg bliver ældre og ældre, bliver der lagt mere vægt på studiet, fordi det nok er det, jeg kommer til at leve af. Selvfølgelig kan man altid være heldig - og god - at levere et resultat, der er opsigtsvækkende,” fortæller han og fortsætter.
”Det er da helt klart, at jeg har mine forcer, når det går opad, men i kraft af min alder begynder der også at være andre unge ryttere, der står og banker på, hvor jeg da også har stor kontakt til dem, deriblandt min lillebror, Christoffer Lisson. De har nok større muligheder for virkelig at vise sig frem ved sådan et løb, end jeg har. Jeg håber virkelig på at kunne lave et super resultat, og jeg har da også tidligere leveret i Post Cuppen, og det er da ikke urealistisk (at levere på Bornholm, red.)”.
Mathias Lisson synes altså at have opgivet håbet om at blive Danmarks nye store bjergrytter, som der tidligere har været snak om. Han håber dog på, at han stadig kan vise sig i felterne på landevejene rundt omkring i landet.
Et skridt af gangen
DM afholdes i år på Sydfyn, hvor det er en kuperet rute, der venter rytterne. Han håber på at kunne levere et godt resultat der, for det vil give en helt anden opmærksomhed omkring ham, der kan føre til endnu større ting. Han indrømmer dog, at han må være realistisk omkring tingene, og selvom det ikke er umuligt for ham at blive professionel, er det ved at være sidste chance for ham.
”Hvis jeg kommer til at køre de rigtige bjergløb, vil jeg da håbe på at kunne vise det sidste, men nu må jeg vente og se. Jeg tager et skridt af gangen, og så må vi se, hvordan det går. Nu står jeg her og kommer til at køre for Bornholm, og det ser ud til at blive fedt. Vi har et rigtig fornuftigt hold - stærkere end jeg forventede, det ville blive - så jeg tror, vi kan komme til at drille de andre hold og dermed også vise, at selvom vi kun er et DCU-hold, kan kontinentalholdene ikke bare afskrive os,” smiler Mathias Lisson, der har stor tiltro til det bornholmske hold. Han studerer i Odense, så han har ikke meget kontakt til de bornholmske ryttere på holdet.
”De fleste af dem kender jeg, som jeg også har kørt på hold med tidligere. Vi snakker da jævnligt sammen over Facebook, og mange af de andre bor i København, så der er jo ikke så langt. Jeg er tit hjemme på Sjælland og besøge mine forældre, så man har da en vis kontakt til hinanden. Selvfølgelig ligger vi ikke og træner sammen på Bornholm hver weekend, men mindre kan også gøre det,” udtaler han med et smil på læben.
Hele holdet skal til Mallorca i otte dage i slutningen af marts, så der bliver rig mulighed for at få set alles kvaliteter an og lære hinanden bedre at kende.
Annonce
Annonce
Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04
EPZ Omloop van Borsele(2.NCUPJW) 19/04-21/04
Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04
Giro della Romagna(1.1) 21/04
Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04
Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04
Giro della Romagna(1.1) 21/04
Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04
Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04
Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04
La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05
Annonce
Annonce
Alpecin-Deceuninck |
Arkéa - B&B Hotels |
Astana Qazaqstan |
Bahrain Victorious |
Bora-Hansgrohe |
Cofidis |
Decathlon AG2R La Mondiale |
EF Education - EasyPost |
Groupama-FDJ |
INEOS Grenadiers |
Intermarché - Wanty |
Lidl - Trek |
Movistar Team |
Soudal - Quick Step |
Team DSM-Firmenich PostNL |
Team Jayco AlUla |
Team Visma | Lease a Bike |
UAE Team Emirates |
Annonce