Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?
På forhånd tak!
Feltet.dk
Den danske cykelrytter Michael Mørkøv, som har sin arbejdsgang, på det russiske WorldTour-hold Katusha, taler ud om den frygt, som han tager med sig på arbejde hver dag.
Annonce
Den seneste tid i cykelsporten har været præget af tragiske omstændigheder. Både Michele Scarponi og den unge amerikaner Chad Yong, har mistet livet, i henholdsvis træning og løb. Desuden, blev den franske rytter, Yoann Offredo angrebet af en arrig bilist. Og her til morges var den så gal igen, da den tredobbelte Tour de France-vinder, Chris Froome, blev ramt af en utålmodig bilist under en træningstur.
Ifølge Mørkøv selv er det specielt under træningsturene, at han oplever den daglige frygt for at komme galt afsted. Eller frygten for ikke at komme hjem igen, på grund af hans rolle, som den bløde trafikant.
”I Danmark virker bilister så stressede og aggressive og modbydelige. Jeg forstår slet ikke den der trang som nogle bilister har hvor det nærmest virker som om, at de forsøger at se, om de kan køre os bløde trafikanter ned, fordi de har RET,” skriver Mørkøv i en klumme til TV2 sporten, og fortsætter.
”Ofte holder selvsamme bil på en tankstation eller ved en café fem kilometer længere fremme og så tænker man, hvad var det, du skulle nå?” konstaterer Mørkøv.
Specielt ovenpå den seneste tids tragiske hændelser i cykelsporten, er noget der har sat sine spor hos den danske rytter.
”Den forfærdelige nyhed med Scarponis dødsfald er noget, der har sat sig dybt i mig, specielt de første dage efter hans ulykke, når jeg fandt cykeltøjet frem, har jeg tænkt, at jeg rigtig gerne ville kunne komme hjem til mine børn igen,” skriver Mørkøv.
Forskellen på at træne i Danmark og Italien, er ifølge Mørkøv selv også anderledes. I Italien oplever han en større respekt på landevejen og i det hele taget for sine medmennesker, end han gør hjemme i Nordsjælland, hvor han i dag er bosat.
”I Italien, hvor jeg var bosat før hen, er det hele noget anderledes. Der er en større respekt for cyklister, måske egentligt bare en større respekt for sine medmennesker generelt. Jeg har oplevet mange gange, at biler bliver liggende bagved i lang tid, og venter på, at der er plads til at de kan overhale på en sikker måde,” skriver Mørkøv.
Mørkøv er ærgerlig over den ”kamp” der findes på landevejen, mellem de bløde trafikanter og bilisterne. Nogle af de ting Mørkøv gør, for at undgå ulykker, er at han aldrig hører musik imens han træner. Desuden har han altid fokus på bilisten og forventer intet af dem. Også oplever han større sikkerhed ved at træne sammen med andre, da det ofte får bilisten til at tage mere hensyn, under overhalinger.
Annonce
Annonce
La Route Adélie de VItré(1.1) 29/03
Volta Limburg Classic(1.1) 30/03
La Route Adélie de VItré(1.1) 29/03
Volta Limburg Classic(1.1) 30/03
Ronde van Vlaanderen(1.WWT) 31/03
Ronde van Vlaanderen(1.UWT) 31/03
Itzulia Basque Country(2.UWT) 01/04-06/04
Tour of Thailand(2.1) 01/04-06/04
Région Pays de la Loire ...(2.1) 02/04-05/04
Paris-Roubaix Femmes(1.WWT) 06/04
Paris-Roubaix(1.UWT) 07/04
Giro della Città Metropo...(1.1) 07/04
Annonce
Annonce
Alpecin-Deceuninck |
Arkéa - B&B Hotels |
Astana Qazaqstan |
Bahrain Victorious |
Bora-Hansgrohe |
Cofidis |
Decathlon AG2R La Mondiale |
EF Education - EasyPost |
Groupama-FDJ |
INEOS Grenadiers |
Intermarché - Wanty |
Lidl - Trek |
Movistar Team |
Soudal - Quick Step |
Team DSM-Firmenich PostNL |
Team Jayco AlUla |
Team Visma | Lease a Bike |
UAE Team Emirates |
Annonce