Feltet.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart.
ACCEPTÈR COOKIES » LÆS MERE »

« Forrige|Næste » Foto: Iri Greco / BrakeThrough Media

Optakt: 2. etape af Paris-Nice

Del på Twitter
Del på Facebook
Udskriv artikel

06.03.2017 kl. 09:46 af Emil Axelgaard.

De første etaper af Paris-Nice er enhver klatrers værste mareridt, og det blev igen tydeligt på en yderst dramatisk 1. etape, der kostede tid for løbets største favoritter og igen understregede, at Arnaud Demare er i sit livs form tidligt på sæsonen. Den dårlige nyhed for både klassementsryttere og de sprintere, der i dag måtte gå tomhændede hjem er, at det ikke bliver meget bedre på mandagens 2. etape, der har udsigt til at blive endnu en yderst dramatisk affære

Ruten

Første halvdel af Paris-Nice består altid af en stribe næsten helt flade etaper, der bringer feltet mod sydvest fra hovedstaden Paris og ned mod den solbeskinnede Middelhavskyst. Efter det indledende rundstrækningsløb åbnes denne traditionelle rejse på andendagen, hvor rytterne udfordres af en rute, der er så klassisk for en tidlige Paris-Nice-etape, som den kan være. Terrænet er stort set helt fladt, og der er således lagt op til endnu en dag for de hurtige folk, med mindre den frygtede sidevind skaber det drama, mange altid håber på i denne tidlige del af løbet.

 

Rejsen mod solen indledes med en distance på 195 km, der fører rytterne fra Rochefort-en-Yvelines i udkanten af Paris til Amilly. Stort set hele dagen bevæger man sig mod sydøst gennem fladt terræn. Efter 10,5 km venter imidlertid dagens eneste kategoriserede stigning, Cote des Granges-le-Roi (1,5 km, 3,1%), hvorefter der er meget få højdemeter på resten af ruten. Den første indlagte spurt markerer et tidligt højdepunkt efter 31,5 km, men derefter er ruten i lang tid ganske monoton.

 

Efter 111,5 km ændrer man retning og kører mod øst, inden man med 61 km til mål sætter kursen mod nord. Kort efter rammer man den 31 km lange rundstrækning i området øst for Amilly. Den er rektangulær, stort set helt flad og indeholder den sidste indlagte spurt, der kommer med 38,5 km igen. Målstregen passeres efter 164 km, og derefter afsluttes etapen med, at man kører en hel omgang. Finalen er teknisk helt ukompliceret, idet der ikke er ét eneste skarpt sving i de sidste 5 km, der er helt flade. Den sidste meget svage kurve kommer med 300 m til mål på den 6 m brede opløbsstrækning.

 

Amilly var senest vært for løbet i 2011, hvor Greg Henderson slog Matthew Goss og Denis Galimzyanov i en massespurt på 2. etape. Både i 2008 og 2009 åbnedes løbet i byen med en kort enkeltstart, første gang md Thor Hushovd som vinder og anden gang med en imponerende sejr til Alberto Contador, der på en relativt flad rute slog Bradley Wiggins.

 

 

 

 

Vejret

Vejret gav det ønskede drama på 1. etape, men det er faktisk oftest på den første lange, flade etape mod sydøst, at feltet tidligere for alvor er splittet. Derfor vil mange være yderst bekymrede, når de i aften læser vejrudsigten. Således ventes mandag at blive endnu mere regnfuld end søndag, og med en temperatur på bare 8 grader bliver det en yderst kold fornøjelse.

 

Vigtigst af alt er det, at det vil være blæsende. Fra starten vil der kun være en jævn vind fra sydvest, men det blæser hurtigt op, og der vil midt på eftermiddagen være en frisk til hård vind fra vest. Det giver sidevind og sidemedvind, indtil man drejer ind i sidemodvind med 61 km til mål. På rundstrækning vil der være medvind på første del og modvind på anden del. Der vil være modvind i de sidste 5 km.

 

Analyse af 1. etape

Historien er spækket med eksempler på, at feltet er splittet til atomer på de første etaper af Paris-Nice. Alle ved, at risikoen er overhængende, og det dårlige vejr på 1. etape kom bestemt ikke som en overraskelse for nogen, idet det har været varslet i adskillige dage. Det har længe været dårligt nyt for de lettere klassementsryttere, og som ventet kostede de vanskelige forhold alle muligheder for en stor gruppe klassementsryttere.

 

Alligevel havde etapen et ganske overraskende udfald. Det er velkendt, at Alberto Contador normalt er meget stærk i sidevinden, og med et stærkt klassikerhold omkring sig var det oplagt, at spanieren skulle forsøge at udnytte de tidlige etaper til at vinde tid. Også Richie Porte har nogle stærke folk omkring sig, og derfor var det ventet, at netop de to ville være at finde helt fremme, hvis feltet splittedes. Samtidig var det overraskende, at Contador ikke kunne følge de bedste klatrere i finalen. Det tyder på, at spanieren er ganske mærket af sin forkølelse.

 

Alligevel endte både Porte og Contador som tabere, da Lotto Soudal og Quick-Step tog initiativ. Allerede i går havde vi forudsagt, at førstnævnte naturligvis skulle forsøge at udnytte Tony Gallopins smag for klassikerne til at vinde tid. Vi havde været mere skeptiske, hvad Quick-Step angik. Normalt tager det belgiske storhold altid initiativ i disse betingelser, men med en Dan Martin, der normalt ikke er stærk i positionskampen, samt en Marcel Kittel, der havde brug for så nem en etape som muligt, var det ikke indlysende, at de ville køre offensivt. De spillede alligevel voldsomt med musklerne og fik begge deres klassementsryttere Martin og Julian Alaphilippe samt deres sprinter med i front.

 

I sidste ende endte etapen som ventet at være en anelse for hård for Kittel, men Quick-Step fremstår alligevel som en af dagens store vindere. Alaphilippe vandt ovenikøbet yderligere tid med sit sene angreb. Da Sergio Henao samtidig vandt tid, var det således tre af de spinkle klatrere, der for alvor profiterede af sidevinden, mens de mere robuste typer blev efterladt tilbage.

 

Det er fremragende nyt for løbet. På forhånd var det vanskeligt at forestille sig, at de tre klatrere havde en reel chance for at vinde samlet, idet deres tidstab til Porte på enkeltstarten ville være for stort. Nu har de en buffer, der betyder, at vi kan vente et meget tæt klassement efter 4. etape, og dermed skal det hele afgøres i bjergene. På denne måde har de i vidt omfang neutraliseret enkeltstartens betydning, og det var netop, hvad de kunne håbe på forud for løbet.

 

Henao var sidste år måske løbets stærkeste mand, og med den form han viste ved de colombianske mesterskaber og ved at sidde med fremme i dette terræn fremstår den punchy klatrer pludselig som en af de helt store favoritter. Han kan i høj grad takke Luke Rowe for sin tidsgevinst. Briten har hele sæsonen været flyvende og har bl.a. allerede vundet en etape i Herald Sun Tour. I dag var han helt afgørende for sin kaptajn, og det viser endnu en gang, hvorfor Chris Froome altid har håndteret flade etaper i Touren så fremragende. Rowe er ganske enkelt en af verdens allerbedste til sit job!

 

Dagens store taber er naturligvis Ion Izagirre. Baskeren er sammen med Porte den af klassementsrytterne, der kører den bedste enkeltstart, og da han sad med i front, lignede han den absolutte storfavorit til den samlede sejr. Uheld kostede ham deltagelsen i front, og derfor missede han måske sit livs mulighed for at vinde Paris-Nice. Hans deltagelse i front var i sig selv en overraskelse, idet Bahrain-Merida bestemt ikke er mødt op med et stærkt hold til sidevinden, og han havde da også kun Grega Bole til hjælp. Derfor må det være ekstra frustrerende, at han missede en højst uventet chance.

 

Endelig må vi igen tage hatten af for Arnaud Demare. Siden franskmanden fik Alexander Kristoff til at ligne en juniorrytter i spurterne i Etoile de Besseges, har han været i helt fantastisk form. Det blev igen anskueliggjort i Kuurne og i Algarve, hvor han blev nummer seks på enkeltstarten, og det var ikke mærkeligt, at Sep Vanmarcke efter det portugisiske løb advarede om FDJ-kaptajnens høje niveau. I dag viste han, at han er langt mere end en ren sprinter, da han let lukkede hullet til Alaphilippe, og selvom han førte hårdt i den sidste kilometer, var han stadig stærk nok til at slå sin landsmand, der ellers er en aldeles hurtig herre efter så hårdt et løb. Demare ligner mere og mere en mand, der i år kan få sit helt store gennembrud på brostenene.

 

Favoritterne

Inden han kan koncentrere sig om klassikerne, skal Demare imidlertid igennem yderligere syv etaper i Paris-Nice, der er hans første store mål for sæsonen, og han vil være blandt de få, der jubler over udsigten til mere regn og sidevind. Som sagt er det ofte denne første etape på den lange rejse mod sydøst, der har skabt de første splittelser i klassementet, men i de seneste par år har netop den etape været meget begivenhedsfattig. Vinden har været svag, og det har derfor været et par helt enkle, meget kedelige sprinteretaper, hvor farten først er blevet sat i vejret til allersidst.

 

Det bliver helt sikkert ikke tilfældet denne gang. Forholdene til at skabe splittelse er simpelthen helt perfekte. Man skulle næsten tro, at ASO har kontakter til vejrguderne, for efter en dag med sydlig vind drejer blæsten over i en vestlig retning, og det blæser op igen. Netop den retning giver sidemedvind det meste af dagen, og det er netop, hvad der skal til for at skabe drama.

 

Fra morgenstunden vil vinden være relativt svag, og derfor vil vi sandsynligvis få en normal start med et tidligt udbrud, inden FDJ begynder at jagte. Nervøsiteten vil imidlertid være enorm, og derfor vil farten hurtigt blive presset i vejret, efterhånden som det bliver mere blæsende. Det vil skabe styrt og mere kaos, og det synes helt usandsynligt, at feltet ikke vil splitte igen, og at det vil ske ret langt fra mål. Derfor vil udbruddet hurtigt blive kørt ind, og det vil blive en forrygende hurtig etape.

 

Hvor udskilningen kan ske, afhænger af, hvor terrænet er åbent, da retningen vil være den samme det meste af dagen. Derfor vil de fleste hold sandsynligvis have folk til at køre i forvejen for at advare rytterne om de farlige stykker. Det gør det imidlertid samtidig svært at forudsige præcist, hvornår det ventede drama opstår, men der bør under alle omstændigheder ske en masse.

 

På den afsluttende rundstrækning vil der være meget lidt sidevind, og derfor vil det sandsynligvis udvikle sig til et forfølgelsesløb i den sidste fase. Udskilningen skal ske tidligere, og derfor vil etapen blive meget lig den, vi så i dag,

 

I sidste ende vil vi sandsynligvis få en spurt i en mindre gruppe, men denne gang er der tale om en helt anderledes finale. Således er der denne gang hverken sving eller bakker, og det er derfor en rigtig powerspurt for de hurtigste af de hurtige. På den anden side kommer spurten efter en lang og hård dag, hvor kun de stærkeste sidder med i front, og derfor er det bestemt ikke en dag for de rene sprintere.

 

Alligevel vil vi sætte vores penge på Marcel Kittel. Tyskeren er ubetinget verdens hurtigste sprinter, og det har han dokumenteret ved flere lejligheder i år, senest i Abu Dhabi. En lang flad opløbsstrækning er som skræddersyet til Kittel, der normalt er helt umuligt at slå, hvis han kan positionere sig i en sådan finale.

 

Problemet for Kittel er, at spurten ventes at komme efter en lang og hård dag, og han er mindre holdbare end de øvrige topsprintere. Hans største problem er imidlertid stigninger. På flad vej er han ganske stærk, og han sad da også fint med i front i dag, indtil han blev sat ud af spillet på bakkerne. Da han er en del af det stærkeste hold i disse betingelser, bør han derfor være med i front igen mandag, og denne gang er der ingen bakker, der kan volde ham problemer.

 

Det store spørgsmål er, om han vil være frisk nok til at bevare sin vanlige hurtighed. Det er klart, at han vil have mindre chancer for at vinde, end hvis det havde været en regulær massespurt, men alligevel tror vi på Kittel. Han har før vundet efter hårde løb, og faktisk kan det vise sig at være en fordel, at han ikke skal kæmpe med positioneringen i en mindre gruppe. Vi tvivler på, at Kittel kan slås i en powerspurt som denne, og derfor tror vi på tysk sejr.

 

Hans største rival kunne meget vel være André Greipel. Det var overraskende at se, hvordan den tyske mester i dag ofrede sine egne chancer for at hjælpe Gallopin. Han viste imidlertid igen sin gode form ved at sidde med i front, og når han viste sig som hjælperytter, var det nok i erkendelse af, at bakken var for svær. I morgen er spurten helt flad, og derfor kan vi vente, at han vil spurte med, hvis han klarer udskilningen. Det bør en meget formstærk Greipel gøre, og også han er meget stærk i en powerspurt som denne. Modsat Kittel vil han endda være mere frisk, og da han ikke er langt efter sin landsmand, når det kommer til topfart, er det bestemt ikke umuligt, at Lotto Soudal kan sikre sig en stor sejr i Amilly.

 

Som nævnt ovenfor har Arnaud Demare været i storform hele året, og derfor er det godt nyt for franskmanden, at der er udsigt til sidevind og dårligt vejr. I mange år har hans store problem været positionskampen, og selvom han i år har et meget bedre tog, bliver det langt nemmere for ham at komme frem, hvis feltet er mindre. Med den nuværende form og et imponerende stærkt FDJ-mandskab synes det usandsynligt, at han bliver sat i sidevinden, og han vil i finalen være langt friskere end folk som Kittel og Greipel. Han har vist, at han har farten til at matche de bedste, og når han ikke har vundet mere i de senere år, skyldes det den dårlige positionering. Naturligvis passede dagens hårde spurt ham bedre, men efter et langt, hårdt løb kan han bestemt udfordre Greipel og Kittel i en flad spurt også, specielt fordi han i Jacopo Guarnieri har en af verdens bedste lead-out men.

 

Dagen i dag endte som en stor frustration for Alexander Kristoff, der igen havde vist klassen ved at sidde med i front i sidevinden. Nordmanden sad i den perfekte position, men til sidst blev bakken for hård. Dermed måtte han nøjes med en tredjeplads, men han kan trøste sig med, at han viste fremragende form ved at klare udskilningen. Normalt er han helt umulig at slå i spurter efter lange, hårde løb, og derfor har han en chance for at slå folk som Kittel og Greipel, der ellers normalt er hurtigere. En lang powerspurt i modvind er hans foretrukne, og han har derfor en solid chance for at få ram på sine rivaler efter endnu en meget hård etape.

 

En af dagens store tabere var naturligvis Dylan Groenewegen. Hollænderen er normalt en særdeles robust herre, der ikke har svært ved at håndtere vindblæste forhold, og derfor var det en overraskelse, at han var så langt tilbage på dagens etape. Han viste imidlertid i Omloop Het Nieuwsblad, at formen er storartet, og der er derfor en god chance for, at han i morgen tager revanche. Han har spurtet helt fantastisk i år, specielt i Algarve, hvor han kørte storartet i finalen på 4. etape. Normalt har han også et godt hold til at støtte sig i disse vanskelige forhold. Groenewegen er hurtig nok til at slå dem alle, hvis han kommer med de bedste hjem.

 

En af dagens overraskelser var, at John Degenkolb ikke sad med i front. I det hele taget så tyskeren ikke for godt ud, idet han ikke hjalp Contador og alligevel blev sat i finalen. Normalt er Degenkolb ellers meget stærk i sidevind, og han har et godt hold til at støtte sig. Samtidig er han sammen med Kristoff kendt som en af de bedste sprintere efter et hårdt løb, specielt i en powerspurt som denne. Han har været i god form hele året, og i morgen bør han derfor sidde med i front. Han er normalt ikke så hurtig som Kittel og Greipel, men efter et hårdt løb har han en chance.

 

Vi skrev i går, at vi var usikre på, om Nacer Bouhanni i år er i sin bedste form. Han har mildt sagt virket temmelig rusten i sine første løb, og det blev tydeligt igen i dag, hvor han hurtigt blev sat fra anden gruppe. Det ligner bestemt ikke Bouhanni, der normalt er god til at holde sig til i sidevinden, og derfor frygter vi, at 2. etape også kan blive svær for franskmanden. Det ændrer imidlertid ikke på, at Bouhanni er en klasserytter, der på sit normale niveau bør sidde med første gruppe hjem, og sker det, er han en af de få, der er hurtig nok til at vinde.

 

Magnus Cort gjorde det flot i dag og bekræftede således igen, at formen er i top. Desværre manglede han og resten af Orica-Scott det sidste for at sidde med i første gruppe, men de var klart et af de stærkeste mandskaber. Det øger chancen for, at Cort kan komme med hjem i morgen. På papiret findes der mange ryttere, der er hurtigere end danskeren, men meget kan ske efter et hård løb.

 

I går skrev vi, at Bryan Coquard ikke synes at være i topform. Det blev igen i dag bekræftet. Ganske vist sad franskmanden med i første gruppe, men han eksploderede på en bakke i finalen. Normalt er det kun Ben Swift og Michael Matthews, der blandt sprinterne er end bedre klatrer end den lille franskmand, og derfor er det tydeligt, at Coquard mangler det sidste. Samtidig er en flad spurt ikke ideel for ham. Han er dog stadig en af de mere holdbare sprintertyper, og derfor kan han ikke helt afskrives.

 

Sam Bennett viste igen i dag, at han bliver stærkere og stærkere. Ireren sad med i anden gruppe det meste af dagen, indtil han blev fanget bag Bardets styrt. Det viser, at han efterhånden er blevet god til at køre i sidevind, og det er værd at huske på, at han sidste år i lang tid sad i første gruppe til VM. Hans hold er ret svagt, så han er meget isoleret, men i en spurt er han hurtig nok til at matche de fleste.

 

Endelig vil vi pege på Michael Matthews. Australieren punkterede, da feltet splittede i dag, og derfor var han aldrig i spil. Han er imidlertid altid flyvende i dette løb, og vi regner med, at han igen i år er i topform. Normalt er han slet ikke hurtig nok i en flad spurt, men i et hårdt løb kan han overraske. Sidste år slog han således folk, der normalt er hurtigere end ham, og hvis han har samme form, kan det lade sig gøre igen.

 

Feltet.dks vinderbud: Marcel Kittel

Øvrige vinderkandidater: André Greipel, Arnaud Demare

Outsidere: Alexander Kristoff, Dylan Groenewegen, John Degenkolb

Jokers: Nacer Bouhanni, Magnus Cort, Bryan Coquard, Sam Bennett, Michael Matthews

 

SENESTE

Vis valgte

MANDAG

Vis valgte

SØNDAG

Vis valgte

SENESTE: TOUR DE FRANCE

Vis valgte | Se hele artikelarkivet

SENESTE: FELTET.DK HOLDNINGER

Vis valgte | Se hele artikelarkivet

SENESTE: NYT OM TINKOFF-SAXO

Vis valgte | Se hele artikelarkivet

SENESTE: VUELTA A ESPAÑA

Vis valgte | Se hele artikelarkivet

SENESTE: NYT OM WORLD TOUR HOLD

Vis valgte | Se hele artikelarkivet

SENESTE: NYT OM DE DANSKE HOLD

Vis valgte | Se hele artikelarkivet

SENESTE: MATERIALE OG UDSTYR

Vis valgte | Se hele artikelarkivet

SENESTE: NYT OM DE DANSKE PROFFER

Vis valgte | Se hele artikelarkivet

SENESTE: FORÅRSKLASSIKERNE

Vis valgte | Se hele artikelarkivet

SENESTE: GIRO D'ITALIA

Vis valgte | Se hele artikelarkivet

Feltet.dk

Åsvinget 5

9800 Hjørring

Tlf. 5155 8966

info@feltet.dk