Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?
På forhånd tak!
Feltet.dk
Den franske Cannondale-Drapac-rytter Pierre Rolland meldte for ikke så længe siden ud, at han ikke længere vil køre efter klassementet i de store grand tours. Og slet ikke i Tour de France. Løbet er ganske enkelt for kedeligt, mener han.
Annonce
”Tour de France er blevet formelbaseret, forudsigelig og kedelig. Det er simpelthen ikke sjovt at køre klassement længere. Løbet er nærmest blevet sat på en matematisk formel”, siger han i et interview med Cyclingnews fra det amerikanske holds træningslejr i Katalonien.
Og Rolland er heller ikke sen til at påpege årsagen. Problemet startede efter hans mening i 2012, hvor Team Sky for første gang knyttede jernnæven, og siden da har det britiske mandskab holdt det store franske løb i et sandt kvælergreb.
”Du ved nøjagtig, hvad der kommer til at ske. Du ved præcist, hvordan en bestemt stigning vil blive kørt. Feltet kører hurtigere, så kommer nedkørslen og på den sidste stigning sætter de fuld gas på. Der er ingen dynamik mere. I realiteten kunne du bare lave en power-test på alle rytterne, og så vil du kunne forudsige resultatet. For de ryttere, der kører klassement, er det røvkedeligt. Det eneste, du i realiteten kan gøre, at bare at hænge på hele tiden”, siger Rolland, der selv har ikke mindre end otte udgaver af touren og flere top-ti klassementplaceringer i bagagen med sine 30 år.
Rolland vil dog alligevel være ved starten i Düsseldorf i juli 2017, men kun for at køre efter etapesejre. Og med det nøjagtige samme mål vil han køre Giro d’Italia først, som han kun har deltaget i én gang tidligere. Nemlig i 2014 hvor han endte på en samlet 4. plads.
”Klassementet i Giroen er anderledes. I Tour de France stiller alle hold med de ni bedste ryttere. I Giroen kommer de fem bedste sammen med et par erfarne hjælperyttere og et par helt nye folk. Det gør det meget sværere at kontrollere. Samtidig er ruten mere åben: Masser af småstigninger overalt, regn, sne og måske en lervej som i Strade Bianche. Det gør det mindre kedeligt”.
Holdskiftet til Cannondale-Drapac i 2016 efter en karriere udelukkende på franske hold i 10 år betyder samtidig et skift fra en mere klassisk måde at gribe jobbet an på til en nyere og mere videnskabelig tilgang til det at være professionel cykelrytter.
”Jeg er virkelig glad for, at jeg gjorde det. Det har været et hårdt år, fordi jeg skulle gøre alting anderledes, men nu fungerer det for mig. Jeg trængte til at prøve noget nyt, gøre ting anderledes, møde en anden kultur og få nye udfordringer”.
Annonce
Annonce
Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04
EPZ Omloop van Borsele(2.NCUPJW) 19/04-21/04
Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04
Giro della Romagna(1.1) 21/04
Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04
Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04
Giro della Romagna(1.1) 21/04
Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04
Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04
Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04
La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05
Annonce
Annonce
Alpecin-Deceuninck |
Arkéa - B&B Hotels |
Astana Qazaqstan |
Bahrain Victorious |
Bora-Hansgrohe |
Cofidis |
Decathlon AG2R La Mondiale |
EF Education - EasyPost |
Groupama-FDJ |
INEOS Grenadiers |
Intermarché - Wanty |
Lidl - Trek |
Movistar Team |
Soudal - Quick Step |
Team DSM-Firmenich PostNL |
Team Jayco AlUla |
Team Visma | Lease a Bike |
UAE Team Emirates |
Annonce