Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Smedens slag: Hvad laver rytterne om vinteren?

Smedens slag: Hvad laver rytterne om vinteren?

25. november 2015 10:30Foto: Sven Sode

Vinteren er for alvor slået igennem, men hvad laver landevejsrytterne egentlig, når sæsonen ligger stille? Det giver tidligere professionelle cykelrytter Allan 'Smeden' Johansen os et indblik i gennem sin seneste klumme.

Artiklen fortsætter efter videoen.

Vinterperioden eller vintertræning har ændret sig en del de sidste 10-15 år. Da jeg var amatør, hvor sæsonen sluttede sidst i september måned, og den nye sæson først startede i begyndelsen af april måned, blev cyklen stillet i garagen oktober, november og december måned.

 

Træningen foregik med lidt hockey eller indendørs fodbold og eventuelt cykel cross i klubben, men generelt var det ikke meget træning i denne periode. Derimod skulle man jo en del i byen, og der blev holdt en masse rytterfester, hvor man kunne få revanche for alle de måneder, man havde været seriøs med sin cykling.

 

Alle de fester og næsten ingen træning gav en anden udfordring, nemlig at man kunne tage en 5-10 kilo på i løbet af de tre måneder, og derfor kunne foråret være hårdt, for formen var i bund og vægten for høj - det gav tre hårde måneder.

 

Læs også
Optakt: Liege-Bastogne-Liege

 

Cykling i dag

I dag har sporten ændret sig meget, da næsten alle ryttere på et vist niveau har en personlig træner, og man er blevet mere bevidst om, hvor vigtig vintertræningen er for rytternes performance i løbet af sommeren. Derudover er antallet af hold herhjemme mangedoblet, og de bliver mere professionelle, hvilket gør konkurrencen hård og betyder, at man ikke kan ligge på den lade side hele vinteren.

 

En anden ting, som har ændret sig, er, at WorldTour- og prokonti-holdenes sæson er blevet længere og længere, og de har stort set ikke nogen vinterpause længere. De går næsten direkte fra sæsonafslutning til første teambuilding-samling og så videre på træningslejre i december måned. Førhen havde de knap tre måneder fri fra deres hold.

 

Nu har de små ti dages samling i november, hvor de møder deres nye holdkammerater, hvor de prøver nye produkter, tøj, udstyr og cykler, har møder om holdpolitik og eventuelt teambuilding-tur, så holdet bliver rystet sammen. I december måned har holdene typisk en cirka ti dages træningslejr, for årets første vigtige løb, Tour Down Under, er jo allerede midt i januar.

 

Det vil sige, at en WorldTour- og prokonti-rytter cirka har en lille måneds pause efter sæsonen, inden første samling med holdet og cirka tre uger inden første træningslejr plus en lille juleferie, hvor kæden skal holdes stram, for sæsonen er jo lige om hjørnet.

 

Det, at sæsonen for WorldTour-ryttere er næsten hele året rundt, gør jo, at de må holde pauser i løbet af sæsonen, ellers kan de simpelthen ikke holde til det på den lange bane. Hvis rytterne ikke får holdt deres pauser, kan det betyde, at de har en super sæson det ene år, også det næste er helt væk fra resultaterne.

 

Herhjemme på de danske hold er sæsonens længde næsten, som den altid har været, og derfor kan vinteren godt være lang, hvis man ikke har arbejde eller skole, der skal passes.

 

Hvad laver man i vintersæsonen?

Man holder typisk tre til fire ugers pause, hvor det går mere ud på at gå i byen, eventuelt møde venner, som ikke er fra cykelmiljøet. Omkring 1. november starter man op med vintertræning, specielt styrketræning, så man kan bibeholde den styrke, man har oparbejdet i løbet af sæsonen, og mange starter faktisk med styrketræning lige efter sæsonen.

 

Fra 1. november starter man igen med cykeltræning. Det behøver ikke at være landevej, det kan være MTB, cross, eller man kan løbe en tur. Det, der er vigtigt, er, at man træner grundtræning og ikke konditionstræning, for hvis man køre meget cross, spinning eller løber, kan man komme i god form, og det skal man jo ikke, hvis formen skal toppe i cykelsæsonen.

 

Mange laver den fejl, at de måske ikke har haft den bedste sæson, så tænker de, at nu skal den have én over nakken i løbet af vinteren, og det gør, at de er i topform i februar måned og går lidt kolde til april, og så mister de lysten, hvor det virkelig gælder.

 

Man må gerne træne meget om vinteren, for det er jo også der, man opbygger sin grundform, og derved har man et godt grundlag for sæsonen, men det er vigtigt, at næsten al ens træning foregår under ens threshold-zone.

 

Læs også
Tidligere holdkammerat sammenligner Vingegaard og Roglic

 

Man skal arbejde med sin styrke, og derfor er styrketræning super godt om vinteren. Men det er også vigtigt, at man kommer ud og møder sine venner, gerne dem man har uden for cykelmiljøet, så man får noget andet ind i livet, for når sæsonen først er i gang, har man jo sjældent tid til dem.

 

Men det er helt sikkert, at grundlaget for ens sæson skal lægges på ordentlig vintertræning, så man står i god form og trimmet til sæsonstarten. Den danske sæson er jo ”kun” tre måneder inden sommerferien og halvanden måned efter. Hvis man ikke er klar fra sæsonstarten, kan en sæson hurtigt være ovre.

 

Allan Johansen

 

 

Allan 'Smeden' Johansen er tidligere professionel cykelrytter for Team CSC, for hvem han blandt andet er blevet dansk mester og nummer ti i Flandern Rundt. De senere år har han været sportsdirektør på Designa Køkken, Riwal Platform og TREFOR-Blue Water. I dag er han træner og eventmanager hos Focus4cycling. Allan Johansen skriver klummer her på Feltet.dk fra tid til anden.

DEL
INFO
Klumme Allan Johansen
Nyheder
KOMMENTARER

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04

EPZ Omloop van Borsele(2.NCUPJW) 19/04-21/04

Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04

Giro della Romagna(1.1) 21/04

Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04

Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04

Giro della Romagna(1.1) 21/04

Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?