Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Test: BG FIT

Test: BG FIT

16. august 2010 22:33Foto: A.S.O.

En nyere produkttype i de danske cykelforretninger og i cykel-konsulentindustrien er brugen af metoder og værktøjer til at finde frem til effektive og komfortable siddeposition på cyklen - hvad enten det er til landevejsraceren eller tempocyklen. En af disse metoder hedder BG FIT og er udviklet af Andy Pruitt på Boulder Center for Sports Medicine. I 1997 startede han et samarbejde med Specialized, hvilket har været til gavn for bl.a. Team Saxo Bank. Feltet.dk har afprøvet metoden.

Artiklen fortsætter efter videoen.

BG FIT:
I Danmark
Officel hjemmeside

Baggrund:
Når man køber nye løbesko, hjælper en trænet ekspedient én med at finde den rigtige type sko. En som passer til ambitioner, kropsbygning og ikke mindst løbestil. Sådan har det været i mange år i landets mange specialforretninger. Særligt løbestilen er vigtig, da den varierer fra person til person – den ofte bestemmer hvad slags løber, man er, og hvor på kroppen belastningen er størst under løbetræningen. Man prøver derfor typisk flere par løbesko på løbebånd, og ens løb filmes og vurderes. Har man ofte skader eller vil af andre årsager optimere sit løb, vælger flere endog at få foretaget en egentlig og mere omfattende løbestilsanalyse. Her handler det ikke kun om at finde den rigtige sko, men også om at finde frem til det, som udløser skader. Og det handler om at styrke sit løb og om at få styrket de dele af kroppen, som gør løbet mere effektivt: løbets biomekanik. Afsløres der skavanker, såsom svage muskelgrupper, der hæmmer den naturlige fremdrift, skal der fremadrettet rettes op på dette med træningsøvelser.

På en måde har cykelsporten i mange år haltet efter løbesporten, trods det naturlige faktum at her er tale om to forskellige discipliner. Nemlig når det kommer til opmærksomhed mod kroppens funktionalitet. En film som Jørgen Leth’s ’En forårsdag i helvede’ afslører ganske vist, hvor overpatentlig en rytter som Eddy Merckx var med hensyn til saddel- og styrhøjde, og vi kender alle til historierne om perfektionisten Bjarne Riis. Men er rådene til indstilling af positionen på cyklen er i dag fortsat temmelig overfladiske og ofte meget generelle.

At sidde godt og effektivt på cyklen har selvsagt i alle år været diskuteret, men er samtidig forsvundet lidt i den øredøvende ’larm’, der har været om stivere rammer og hjul, forbedret aerodynamik samt ikke mindst lavere vægt. Det har mestendels handlet om at optimere accelerationerne og bryde vindmodstanden. Den megen omtale af test i vindtunneller har kun bidraget til sidstnævnte.

Imidlertid har det skærpede fokus på siddeposition, som nyere teknologi og test i bl.a. vindtunneller har medført, også betydet, at der lægges vægt på netop de biomekaniske elementer – og på åndedrættet. Hvordan arbejder kroppens forskellige dele sammen, og hvordan skaber det dels fremdrift på cyklen, dels at kroppens muskulatur og smidighed er i bedst mulig balance, og dels at luftvejene er frie, så ikke åndedrættet er unødvendigt besværliggjort i aerodynamikken hellige navn?

Denne udvikling har nu ført til, at der nu tilbydes ’produkter’, som i langt højere grad end tidligere ’måler’ og beregner den enkelte cykelrytters bedste position på cyklen. Ikke kun for kommende Tour de France kandidater og verdensmestre i tempokørsel, men for alle med hang til cykeltræning. Hvor test i vindtunnel er forbeholdt de få og mere eller mindre alene har forbedret aerodynamik og en jagt på watt som sit mål, og dermed ikke nødvendigvis tilstræber bedre komfort på cyklen, så er de biomekaniske detaljer i højere grad centrale i nogle af disse nye produkter. Om end det stadig handler om at kunne køre hurtigere.

Blandt de første på markedet til at udvikle metoder til at arbejde med biomekanik var den amerikanske cykel- og cykeludstyrsproducent Specialized. Under overskriften Body Geometry lancedere amerikanerne i 1997 et koncept, som samlet set har til formål at forbedre effektiviteten og komforten på cyklen. Konceptet består af både udstyr til cyklen, fx sadler, sko og skosåler, og så en metode til at forbedre positionen på cyklen. Den kaldes Body Geometry Fit Integration Technology – med den lidt mere mundrette og knap så tekniske forkortelse: BG FIT. Ifølge firmaet er her tale om en ”filosofi, som er skabt til at hjælpe cyklister med at køre hurtigere, længere og med større komfort, samtidig med at risici for skader nedsættes”.

Test:
Nuvel, med alt dette for øje, blev jeg modtaget i Specialized Concept Store på Åboulevarden i København af Thomas Bundgaard, som er ansvarlig for kvaliteten af BG FIT i Skandinavien, herunder at uddanne andre i at udføre testen. Vi kunne hurtigt blive enige om, at der – hvis alt tages med – er i hvert fald seks årsager til, at man kan vælge at spendere de 2.000 kr., som en BG FIT koster.:

(1) At blive generelt bevidstgjort om sin position på cyklen; at opnå (2) bedre komfort på cyklen og (3) en mere effektiv køreposition; at (4) forebygge overbelastningsskader eller (5) lindre allerede opståede skader; og i den måske mere eksklusive afdeling (6) at få hjælp til nyt cykelkøb ved at få retningslinjer for, hvordan såvel ramme som andre komponenter skal dimensioneres og indstilles.

Efter at have besvaret en række spørgsmål, som sporede BG FIT teknikeren ind på opgaven og klientens – dvs. mine – målsætninger, type og (skades)historie, gik selve opmålingen i gang – i første omgang med at måle afstanden mellem mine sædeknuder. Med andre ord, hvor bred min røv egentlig er. Sædeknuderne bestemmer nemlig den ideelle bredde på sadlen. Herefter gik det slag i slag med at måle min fleksibilitet, smidighed, balance, længde og styrke. Alt sammen for, at vi – når jeg atter kom op på cyklen – kunne finde frem til de indstillinger, som giver mig en så naturlig position på cyklen som muligt. Hvor led og muskler ikke belastes unødigt og dermed koster spildt energi – med risiko for overbelastninger.

Alt foregik i kyndige hænder og med redskaber og øvelser hentet fra bl.a. fysioterapien og helt uden højmoderne teknologi. Det passede mig fint og styrkede bevidstheden om, hvad ens krop er i stand til; hvordan den fungerer. Og så giver det en form for tryghed og lettelse at vide, at den lille irritation, man ofte har følt i højre side af lænden, sandsynligvis skyldes et ben, som er en halv centimeter kortere end det andet. Og at også ens smidighed i nakkeregionen er medvirkende til den temmelig kompakte position, man nu engang har på cyklen.

På cyklen blev der atter opmålt og justeret – BG FIT teknikeren studerede grundigt, hvor ubesværet trådet var, og hvor afslappet kroppen generelt forekom. Hans opmærksomhed var fuldstændig på mine bevægelser på cyklen, hvilket nu engang er en særlig fornemmelse. En kortere længde frempind blev afprøvet. Det samme gjorde lavere saddelhøjde og indlæg i cykelskoene. Og sidst men ikke mindst, blev den venstre klampe justeret. Observationer afslørede, at mit venstre knæ lavede et lille vrid, når jeg trådte til. Den slags ser man sjældent selv.

Resultatet var ganske overraskende: Ifølge BG FIT har jeg i et årti kørt på en cykel, hvis længde fra saddelspids og frem til styret burde være minimum tre centimeter kortere (hvilket nok kunne forklare mine spændinger i nakke og skuldre). Udover anbefalingen om en markant kortere frempind, blev sadlen som nævnt sat ned og jeg blev foreslået et par af Specialized’ egne skosåler med kile til forfoden. Sål og kile skal støtte mit knæled til en – for mig – naturlig position, når jeg træder i pedalerne.

Vurdering:
Da jeg ikke var belastet af akutte eller hyppigt forekommende overbelastningsskader, var det fortrinsvis de øvrige årsager, som kunne berettige en beslutning for mig om at få foretaget en BG FIT. Men det er vel altid en vurderings- og smagssag for den enkelte, hvad man ønsker at bruge sine penge på, når vi taler beløb i denne størrelsesorden. Det er her, der ofte går lidt religion i det: Skal penge til cyklen gå til noget, som er en ganske synlig opgradering – selvom nogle få gram i sagens natur kan være svære at få øje på. Eller er de bedre givet ud på en usynlig ting som ændret position på cyklen.

Skal man vælge ud fra udbyttet og følelsen, bør man vælge det sidste og se bort fra den manglende ’bling bling’ effekt.

I mine øjne er der masser af sund fornuft i at investere i denne slags ’produkter’. Det er godt tre måneder siden, jeg fik foretaget min BG FIT, og jeg har kørt flere tusinde kilometer i min nye position – og har klart en forbedret følelse på cyklen. Særligt det kortere ’reach’ ud til bremsegrebene er en sand vinder. Utroligt efter alle disse år. Saddelhøjden satte jeg dog et par millimeter op igen, da jeg syntes, jeg syrede hurtigt til. Eller også var jeg blot ikke tålmodig nok med tilvænningen.

Flere af mine træningskammerater har ligeledes fået foretaget BG FIT eller Retül bikefitting (tidligere anmeldt her på Feltet.dk), og dommen er enslydende: Det er alle pengene værd. Heri erklærer jeg mig enig. Særligt hvis man – som jeg – gør brug af muligheden for efterfølgende at henvende mig til BG FIT teknikeren med opfølgende spørgsmål. Det er jo en naturlig bivirkning af at blive bevidstgjort om sin position på cyklen – og er ifølge Thomas Bundgaard et afgørende elementer for at fintune positionen en sidste gang, da positionen på traineren meget vel kan være anderledes i den virkelige verden. Opfølgningen er derfor inkluderet i prisen.

Nogle vil måske savne de mere teknologiske værktøjer, som man finder i andre Bikefit-test, fx wattmåler. Disse benyttes som nævnt ikke i BG FIT, hvilket jeg ikke har noget problem med. Fokus er i højere grad på at styrke den kropsfornemmelse, en god position på cyklen giver, end på at måle hvordan den skal være for, at man under testen kan træde flere watt. Man kan hævde, at i en test, som varer 1-2 timer, og hvor man aldrig bliver rigtig varm i kroppen, vil den slags alligevel blive lidt tilfældig. Men jeg kan også sagtens forstå, hvorfor nogle vil savne, at få den slags tal på kropsfornemmelsen.

Det kan også virke som et lidt ’smart’ mersalgstrick, at de fleste, der får foretaget en BG FIT, sikkert også bliver opfordret til at købe et par Specialized specialsåler til cykelskoene. Også hvis man i forvejen kører med Specialized egne sko. De står immervæk i omkring 300 kroner. Men på den anden siden, er der jo noget om snakken, og jeg fortryder i hvert fald ikke, at jeg efterfølgende købte et par til mine cykelsko. At de så ikke passer så godt i mine aldrende Nike cykelsko er en anden sag. Fornemmelsen i trådet er bedre.

Endelig skal det bemærkes, at jeg også gjorde rigtig god brug af de anbefalinger, jeg fik ved min BG FIT, da jeg hen over sommeren skulle købe ny cykel. Her var min bevidsthedsgrad om bl.a. rammens geometri, sadlens bredde, frempindens længde og styrets bredde stor og nærmest helt uvant, men også i høj grad praksisorienteret. Det var på tide at gøre det rigtigt fra start af. Mit ønske til frempindens længde fik således først betydning for valg af rammens overrørslængde, hvilket i sidste ende var medvirkende til at bestemme valget af rammeproducent.

En BG FIT koster kr. 2.000.

Læs også
Optakt: Liege-Bastogne-Liege
DEL
INFO
Materiale og udstyr
Nyheder
Arkiv: Andet udstyr
Nyheder
KOMMENTARER

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04

EPZ Omloop van Borsele(2.NCUPJW) 19/04-21/04

Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04

Giro della Romagna(1.1) 21/04

Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04

Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04

Giro della Romagna(1.1) 21/04

Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?