Feltet.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart.
ACCEPTÈR COOKIES » LÆS MERE »

Test: Canyon Roadlite AL 6.0

Del på Twitter
Del på Facebook
Udskriv artikel

10.01.2012 kl. 04:07 af Keen Frisk.

Endnu en cykel fra Tyske Canyon - udstyr i den høje ende, til en pris i den lavere ende.

Produktets navn:

Canyon Roadlite AL 6.0

 

Venligst stillet til rådighed af:

www.canyon.com

http://www.canyon.com/_dk/roadbikes/bike.html?b=2502
 

Generel info om produktet:

"Ufatteligt, så gode racercykler man kan få for under 8000 dkk. Canyon sender med denne Roadlite en perfekt konstrueret allrounder til test. Komplet Shimano105-gruppe og Mavic Aksium hjul er på et udstyrsniveau, hvor man for ti år siden, selv på meget dyrere cykler kun drømte om "samlet vurdering" Enestående "(Road Bike 07/11) Roadlite AL 6.0 brillerer med et sporty udseende!. Den eftertragtede og professionelle teamlakering fås nu også til Roadlite AL.

Så kan du fremvise cyklens sportslige ambitioner. Vi har optimeret rammegeometrien til mindste detalje, så det er endnu mere egnet til langdistance ture. Dermed kan du give dig endnu mere på de lange træningsture. Carbon forgaflen One One Eight CF giver en vægt på blot 300 gram optimal stivhed og maksimal komfort - præcis som cykelrytteren ønsker det. Denne cykel giver dig maksimal køreglæde til minimal pris.

 

Ramme: Canyon New F6 Technology

Forgaffel: Canyon OneOneEight CF

Headset: Tange IS-22 SCT

Bagskifter: Shimano 105 sort

Forskifter: Shimano 105 sort

Skiftegreb: Shimano 105

Bremsegreb: Shimano 105

Bremser: Shimano 105 Black

Nav: Mavic Aksium

Kassette: Shimano 105 11-28

Fælge: Mavic Aksium

Dæk: Continental Grand Prix 4000 S

Kranksæt: Shimano 105 black

Klinger: 50/34

Krankboks: Shimano 105 SM-BB5700

Frempind: Ritchey WCS 4-Axis

Styr: Ritchey WCS Evo Curve

Sadel: Selle Italia X1 Special Edition

Sadelpind: Ritchey WCS 1-Bolt

 

Størrelser: XS, S, M, L, XL, 2XL, 3XL (der henvises til PPS for valg af korrekt størrelse)

 

Pris: 7.809.-

 

Intro:

Hver gang jeg ser en cykel fra Canyon, kan jeg ikke lade være med at undres over hvordan firmaet kan sælge så meget cykel for de priser som de gør.

Når man ser på deres priser, falder man ikke umiddelbart på røven over, hvor billige de er.

Tager man sig så tiden til at se ned af siden, og læse specifikationerne ordentligt igennem – ja, så falder man faktisk ret ofte på den føromtalte… Man får virkeligt meget cykel for pengene, og cyklerne er udstyret på et niveau der faktisk tit placerer dem sammen med cykler der er langt dyrere.

 

Nu er det aldrig helt rimeligt at sammenligne nethandel med butikshandel i Danmark, men det bliver bare ikke rigtigt nethandel når man har med Canyon at gøre:

Jo, man bestiller cyklen på nettet og får den hurtigt leveret (jeg har også selv handlet med Canyon, så dette beror på egne erfaringer).

Skulle der så være nogen som helst problemer, så kan man tage kontakt til Canyon i Danmark, og få al den hjælp og service man behøver. Derfor er det kun den fysiske butik, der er taget ud af denne ligning.

 

Det er jeg dog udmærket klar over, at mange foretrækker. Det kan jeg sagtens forstå, og jeg vil heller ikke forsøge at sige at det er en forkert holdning. Canyon har bare udryddet mange af irritationsmomenterne der kan være forbundet med nethandel generelt.

 

Det foregående skal ikke på nogen måde ses som en reklame eller forherligelse af det givne firma. Det er en uddeling af egne erfaringer, både på baggrund af testsamarbejdet Feltet.dk har med Canyon, men også de erfaringer jeg har gjort mig i forbindelse med privat handel med Canyon.

 

Test:

Jeg har testet denne cykel i de foregående knap to måneder. Det vil altså sige, at den ikke har oplevet vintervejr, men vores kære Moder natur har alligevel kastet en hel del af det dårlige vejr efter mig og cyklen, på de efterhånden mange test ture vi har delt ude i det sjællandske.

 

Det er en meget flot cykel – jeg har testet den i farven ”team/yellow”, der er et sort/gult farvetema med den karakteristiske hvide sadel og hvide styrbånd.

Den ser fræk ud som den står der, men det er jo ikke alt der betyder noget i denne her sammenhæng.

 

På vejen oplever man overordnet set en ganske velkørende cykel. Det er en blanding af rigtigt mange faktorer, da helhedsindtrykket i en cykel selvfølgelig ikke hverken kan eller skal tilskrives enkelte dele på maskinen.

Igen har jeg oplevet en meget velvalgt sammensætning af ”stumper”, som denne cykel er bygget op af. Bevares, det kan sagtens gøres meget mere eksklusivt og med rå mængder carbon – men så bevæger vi os også op i en helt anden prisklasse, end de små 8000.- denne cykel står i.

 

Udstyret:

Ritchey er altid garant for noget godt, solidt materiel der bare virker. Det gør sig – til dels – også gældende for de stumper der sidder herpå.

Styret er efter min mening et rigtigt lækkert styr, med en meget behagelig udformning både ovenpå og i droppet. Ovenpå bøjer det en smule bagud, hvilket giver en meget behagelig kørestilling, hvor man har mange forskellige håndstillinger at vælge imellem.

 

Når det så er sagt, så er overdelen af styret lige til den tykke side efter min mening. Det er så absolut en smagssag, og mine hænder er med stor sikkerhed ikke de største derude.

Jeg kan dog godt lide styret lidt smallere, så jeg føler jeg har et ordentlig greb om det. Det halter lidt her, og det gør at jeg nok ville skifte styret en dag – hvis dette her altså var min helt egen cykel.

 

Sadelpinden har mistet lidt af den lakering der ligger ovenpå anodiseringen, og det er bare ikke godt nok efter så kort tid.

Kombinationen af en alu ramme, og sadelpind er i min optik ikke den bedste. Alu rammer optager ikke mange af stødene fra vejen, og sadelpinden i samme materiale sender dem så bare videre op i ryggen på rytteren.

Jeg havde gerne set en carbon sadelpind på cyklen, det ville have givet en mærkbar forbedring i komforten – specielt på de lange ture.

 

Med Shimanos 105 gruppe synes jeg, at man bevæger sig væk fra den kategori af billige cykler som ellers ligger i, og omkring denne prisklasse.

Lige netop denne gruppe er den der lægger sig tættest op af de ”rigtige” racergrupper. Her mener jeg, at eksempelvis Tiagra og Sora funktionsmæssigt ligger så langt fra Ultegra og DA, at de ikke helt er sammenlignelige. Jeg siger bestemt ikke, at de er dårlige – de er bare i en anden klasse.

 

Det er 105 ikke, og gruppen leverer den samme knivskarpe præcision, som man oplever fra de (langt) dyrere rendyrkede racergrupper fra Shimano. Der er en markant vægtforskel, men funktionsmæssigt ligger de meget tæt op af hinanden.

Jeg kan personligt godt lide Shimano, og selv om det ikke er mit eget valg i gear på alle mine cykler så får an altså her en gruppe der leverer meget præcise skift på en symaskine-blød facon.

Vi skal ikke ind i en længere religionskrig om geargrupper her, men efter min mening sidder 105 gruppen rigtigt godt på denne ramme.

 

Jeg har siddet rigtigt godt på sadlen, men da det er så subjektiv en bedømmelse vil jeg ikke bevæge mig særligt meget ind på denne. Det er en god sadel, som mange ville være tilfredse med.

 

Mavics Aksium hjul har jeg rost i en tidligere test, og da min mening er uændret, vil jeg blot henvise til denne.

 

Continental dækkene er – mildt sagt – uegnede til brug i dette vejrlig. Jeg har haft 5 punkteringer, og det er noget over, hvad der er rimeligt på så relativt kort tid.

Dækkene er så absolut ikke dårlige, og nyder god kritik i forskellige tests verden over. Til brug i Danmark, på dette tidspunkt af året er de bare ikke det allerbedste valg.

 

Ramme:

Jeg har været inde på lakeringen, men kommer man tættere på vil øjet fange nogle meget asymmetriske rør rundt omkring på cyklen. Det ser ikke alene godt ude, men øger også stivheden i rammen, og giver dermed en forbedret oplevelse af rammen på vejen.

 

Canyon beskriver selv rammen som en ramme der er beregnet til længere ture. Det er tydeligt at mærke, da den kan føles en smule ”doven” i styringen. Det er ikke den meget skarpe styring man oplever på cykler der er beregnet til cykelløb.

Dette er dog absolut ikke et større minus ved rammen, da man bare skal vide hvor behovet ligger henne, når man køber cykel.

Det er en ramme der leverer en udmærket stivhed, og en god oplevelse på vejen.

 

Konklusion:

En rigtigt god cykel. Om man vælger den som begynderracer, eller som vintercykel (eller bare som sin ”godtvejrs-racer”) så får man en cykel der vil stille en mere end tilfreds.

 

Cyklen er udstyret som langt dyrere cykler, og leverer en køreoplevelse der plejer at være dyrt købt.



Plus og minus:
+

Samlet oplevelse, pris, udstyr.

 

-

Dæk, for hurtigt slid på sadelpind.

SENESTE

Vis valgte

TORSDAG

Vis valgte

Feltet.dk

Åsvinget 5

9800 Hjørring

Tlf. 5155 8966

info@feltet.dk