Feltet.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart.
ACCEPTÈR COOKIES » LÆS MERE »

Test: Continental Grand Prix 4-Seasons 23, 25 og 28 mm

Del på Twitter
Del på Facebook
Udskriv artikel

15.05.2014 kl. 12:00 af Joakim Lau.

Når det kommer til holdbarhed, vægt og punkteringsbeskyttelse, for et helårsdæk, så er Continental 4-Seasons svært at slå. Dækket er i den tungere ende af skalaen, i forhold til de fleste racerdæk, men ruller ok, vægt og opbygning taget i betragtning. Vi har testet det i alle tre størrelser.

Stillet til rådighed af:

Borandia ApS

 

Særlige features:

- Høj punkteringsbeskyttelse og lang levetid

- 2-lags Vectran™breaker og DuraSkin® sidewall

- 3/330 tpi vævning for bedre kontrol og øget komfort

- Designet til også at fungere optimalt i lave temperaturer

 

Vægt opgivet/målt(størrelse):

230g/233g (23mm), 240g/243g (25mm), 260g/265g (28mm)

 

Vejl. pris:

Kr. 349 (ens for alle tre bredder)

 

Indledning:

Tyske Continental er kendt for at producere dæk til en lang række formål, fra bildæk til cykeldæk.  Virksomheden er en af verdens absolut største dækproducenter, og når det kommer til racercykeldæk også den mest populære i Danmark.

 

Continentals racercykeldæks portfolio strejker sig fra lette konkurrencedæk til tunge vinterdæk og alt her i mellem. De fleste dæk er håndlavede i Tyskland. Denne test er af mærkets populære helårsdæk 4-Seasons, der er tænkt som et helårsdæk med en gummiblanding, der også fungere godt under meget glatte forhold.

 

Dækkene er testet henover foråret i alle tre tilgængelige størrelser. De er udsat for mange terræner, lige fra våde danske veje til brostenene i Paris-Roubaix. Dæktrykket i testen er valgt ud fra denne videnskabelige artikel, som belyser forholdet mellem vægt, rullemodstand og dæktryk. Der blev dog anvendt et endnu lavere dæktryk til Paris-Roubaix-motionsløbet (under 5bar på 28mm dæk).

 

Første indtryk:

Dækket, som kun findes i en clincher-version (til slange), kommer i samme indpakning som alle Continentals dæk, en fin kasse hvor man med det samme ser ”handmade in Germany” stemplet. I hånden føles dækkene meget holdbare og en del kraftigere, end de GP 4000S dæk som denne tester normalt kører med.

 

Vægten ligger tæt på det opgivet, og alt i alt har man en rigtig god fornemmelse af dækkene, før man monterer dem - det er tysk kram, deutsche qualität.

 

Test:

Lad det være sagt med det samme, det er ikke lykkedes denne tester at punktere på dækkene, selvom det er testet ved kørsel over huller, brosten, vandpytter, grus, småsten, skovveje osv.

 

Dækkene skal blot monteres på fælgen, da der ikke er opgivet en rotationsretning, som nogle dæk har. Selve monteringen er let og jo større dækket er, des lettere bliver det også at hive på fælgen.

 

På vejen fungerer dækket som det skal. De ruller ok og mønsteret leder fint vand væk fra dækket, man har et fint vejgreb og sagtens kan presse dem ret langt ned i sving. Dækket har ikke en flad top på, hvilket betyder at der her, ikke er tale om et hurtigt dæk.

 

Da der er tale om et decideret helårsdæk, og vægten er til den tunge ende, kommer det ikke som den helt store overraskelse, at særligt i accelerationer og det at holde farten på flad vej, ikke er her dækkene brillerer. De er dog lettere end andre dedikerede vinterdæk, og forskellen mellem 4-Seasons og et almindeligt racerdæk er ikke så udtalt som med andre efterårs/ vinterdæk. Det gør dem alsidige.

 

Dækkene er utrolig holdbare, og kombineret med en god latexslange klarede denne tester motionsudgaven af Paris-Roubaix uden at punktere, hvilket i sig selv faktisk er en større præstation, end at gennemføre løbet. Det er ikke en underdrivelse, man kunne ikke køre tre kilometer uden at se et par stykker stå og arbejde med en punktering - hvilket virkelig siger noget om holdbarheden på dækket.

 

Hvilken størrelse skal man vælge?

Generelt når man skal vælge størrelse på sit racercykeldæk, så gælder følgende: Jo bredere dækket er, jo bedre greb har man på underlaget og mindre rullemodstand, da dækket ikke deformerer på samme måde som smallere dæk (hvilket er en længere teknisk udredning). Samtidig kan man køre med et lavere dæktryk, så komforten bliver bedre. Dog kan brede dæk være mere klodsede at styre, de er tungere og den ekstra bredde kan have negative konsekvenser for aerodynamikken.

 

Generelt rullede denne tester lige langt i en simpel rulletest, lige meget hvilken størrelse dækkene havde (det er også svært at udføre sådan en test ude i virkeligheden, da der er mange faktorer, som spiller ind). Dog var der en stor forskel i acceleration, her var navnlig 28mm-dækkene virkelig tunge at få op i fart i forhold til 23mm. 25mm placerer sig uden den store overraskelse midt i.

 

På nedkørsler var 23mm-dækkene klart bedst, de var meget mere skarpe i svingene. På opkørsler klarede 23mm sig også bedst, da den lavere vægt gør, at man kommer lettere op. Dog var forskellen på 23mm og 25mm ikke udtalt, hvor imod forskellen til 28mm virkelig kunne mærkes.

 

Når det kommer til komfort, er det dog her 28mm-dækkene brillerer. Denne tester forsøgte, på en træningstur, at køre et par brostensstykker på 23mm-dækket - det kan ikke anbefales! Det er alt for stift, og det høje dæktryk gør at dækket ikke kan ”arbejde” sig over brostenene som eksempelvis et 28mm dæk. Man bliver smidt rundt og mister en stor del af kontrollen af cyklen.

 

Brosten er nok ikke det, man oplever meste af i Danmark, men dårlige veje er der mange af, og her skal man ikke undervurdere komforten af de brede dæk, da dårlig komfort giver en dårligere oplevelse.

 

Denne tester arbejdede lidt med at kombinere forskellige størrelser og fandt ud af, at et 23mm foran og et 25mm bagpå giver en vinder kombination (25mm/28mm kan anbefales, hvis man er en tung rytter). Det smallere dæk foran gør, at man lettere kan styre forhjulet ind i svingene, og det bredere dæk bagved giver mulighed for et lavere dæktryk, som giver en klar bedre komfort.

 

En kombination, som sammen med en latexslange sagtens også kan anvendes på turene med for eksempel klubben, så burde man kunne følge med, og man bliver ikke den som der altid ventes på grund af punkteringer.

 

Konklusion:

Continental Grand Prix 4-Seasons er et super dæk, som scorer højt på alle parametre, udover fart og acceleration. Det er et super valg som trænings- og vinterdæk, og hvis man hører til dem, som virkelig ikke vil punkterer under løb, er dækket også en god mulighed, da det ikke er helt så langsomt som forventet.

 

Nogle vil mene, at prisen er en smule høj for et cykeldæk, men når man se på hvordan dækket klarer sig og på kvaliteten, så er det hver en krone værd. Dækket får en klar anbefaling herfra.

 

Det bed vi særligt mærke i:

+ Holdbarhed, manøvredygtighed i vådt føre

- Fart

Feltet.dk's samlede vurdering:

Første indtryk:

Design:

Funktionalitet:

Kvalitet:

Pris:


Se mere om Feltet.dk's test kriterier

 

FREDAG

Vis valgte

TORSDAG

Vis valgte

ONSDAG

Vis valgte

SENESTE: OPTAKTER

Vis valgte | Se hele artikelarkivet

SENESTE: GIRO D'ITALIA

Vis valgte | Se hele artikelarkivet

SENESTE: FELTET.DK HOLDNINGER

Vis valgte | Se hele artikelarkivet

SENESTE: TOUR DE FRANCE

Vis valgte | Se hele artikelarkivet

SENESTE: VUELTA A ESPAÑA

Vis valgte | Se hele artikelarkivet

SENESTE: NYT OM DE DANSKE KONTI-HOLD

Vis valgte | Se hele artikelarkivet

SENESTE: NYT OM WORLD TOUR HOLD

Vis valgte | Se hele artikelarkivet

SENESTE: MATERIALE OG UDSTYR

Vis valgte | Se hele artikelarkivet

SENESTE: NYT OM DE DANSKE PROFFER

Vis valgte | Se hele artikelarkivet

SENESTE: FORÅRSKLASSIKERNE

Vis valgte | Se hele artikelarkivet

Feltet.dk

Åsvinget 5

9800 Hjørring

Tlf. 5155 8966

info@feltet.dk