Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere

Test: Frog Road 67

21. juli 2015 15:01Foto: A.S.O.

Fantastisk fed børneracer, hvis du vil dele passionen med de mindste i familien og give, den næste generation af ryttere, de bedste vilkår.

Artiklen fortsætter efter videoen.

Fakta
Producent: Frog Bikes
Stillet til rådighed af: Heino Cykler
Pris: 4.399,00,-
Vægt: 8,8 kilo

 

I foråret tikkede en mail ind fra engelske Frog Bikes: “Kunne I tænke jer at teste en racercykel til børn?”


Selvom det reelt er, langt fra de produkter vi plejer, at teste, så krævede det ikke mange overvejelser. For hvad kunne være federe, end at bruge nogle af de lyse forårstimer på at dele sin passion med sit barn, og hvem ved - måske inspirere en kommende cykelrytter?

 

Introduktion - kvalitet til små ryttere

Engelske Frog Bikes har sat sig for, at bringe børnene lidt tættere på den sport, som mange af os holder så meget af. Midlet er kvalitetscykler til børn, som skal gøre det både sikkert og sjovt, at træde de allerførste watt som cykelrytter.

 

Læs også
Pogacar fremhæver Skjelmose med glimt i øjet

 

Cyklerne er alle produceret, udfra en vision om, at børn skal køre på cykler, af samme kvalitet som voksne. Lidt færre kompromisser - lidt federe cykler.

 

Hvordan løser man så det? Først og fremmest producerer man cykler, som ligner rigtige konkurrencecykler - i dette tilfælde en racercykel. Det giver nogle, af de samme indstillingsmuligheder, som voksne har. Dog med enkelte modificeringer såsom et kortere reach, der gør det både lettere og mere komfortabelt, for et barn at nå styret. Faktisk har Frog Bikes bikefittet næsten 150 børn, i samarbejde med engelske idrætsforskere, for at have de bedste forudsætninger i produktionen.

 

Et andet vigtigt parameter er materiale. Alle cyklerne er produceret i aluminium og ikke stål. Forklaring: Stålrammerne kan blive så tunge, at et barn skal trille rundt på en cykel, der vejer halvdelen af dem selv. Ikke just fremmende, hvis man skal snuse til cykling som sport og ikke kun som et middel til at komme fra A til B.

 

Enorm wow-effekt

Lad det være sagt med det samme: Rigtig mange af Frog Bikes anstrengelser er lykkes til fulde.
Jeg hentede cyklen en sen eftermiddag, samlet og venligst udlånt af Heino Cykler, og knap havde den ramt matriklens indkørsel, før ‘wauv’ blev fulgt op af ‘wow’.

 

Alle cyklens dele og detaljer blev gransket nøje, og selv den knaldrøde lakering blev godtaget, selv af en knægt på 11 år.

 

De høje forventninger, som var opbygget via billeder af cyklen, var pludselig afløst af tårnhøje forventninger. Kunne Frog Biken mon leve op til det positive førstehåndsindtryk?

 

Test

Det var der, kun en måde at finde ud af på: Op på lågen og af sted. Op og ned af villavejen, som pludselig synes forvandlet til en opløbsstrækning i Frankrig midt i juli.

 

Den første dom: ‘Cyklen er cirka 1000 gange hurtigere end min egen’! Tonelejet kan I forestille jer - kæmpe begejstring. Og så ud på vejen igen, til flere VO2-max-intervaller, så vejens ældre beboere, nær havde fået aftenkaffen galt i halsen.

 

Dagen efter, gjorde den nye cykelrytter sit første bekendtskab med ‘lireeffekten’. Da den faste følgesvend til skole dukkede op, blev Frog-cyklen naturligvis vist frem fra carportens aflåste mørke. Den skulle ikke engang med i skole, af frygt for tyveri, men dog alligevel vises frem. Reaktionen var genkendelig fra dagen før - cyklen havde nu to hengivne fans.

 

Læs også
Optakt: Liege-Bastogne-Liege

 

Siden blev to til fire, da to yderligere kammerater blev inviteret på træning og allernådigst fik lov, til at prøve det røde vidunder. Frog’en var et hit!

 

Topfart og talestrøm

Under testen har der også været lejlighed til, at afprøve det, som det hele oprindeligt handlede om; at køre sammen som forælder og barn.

 

Og det har været en sjov oplevelse. På vores første fælles tur, var han så begejstret, at han ikke kunne holde fart, da han hele tiden skulle se og kommentere på cyklen. Så masser af stop and go-kørsel, hvor man som far, skal parkere sine egne ønsker om at lære fra sig om træning samt om at ligge på hjul, og blot nyde børns spontanitet, nysgerrighed og begejstring.

 

Senere steg ambitionerne og interessen for min Garmin: “Kan den dér ikke måle fart”?

 

Korrekt, og så gik den vilde jagt på at ramme 30 km/t, som om det ville være en Tour-udtagelse. Rundt i kvarteret, finde en vej der gik passende ned ad og så kørte vi ellers villavejs-criterium, indtil speedometeret viste + 30 km/t.

 

Alt i alt har det været en berigende oplevelse at kunne dele cykeltræningen. Og kunne man så ikke have fået, samme oplevelse på en almindelig cykel? Sikkert. Men det har uden tvivl tilført en ekstra dimension, at vi begge var på racercykler og ikke blot hverdagscyklen. Det har givet en glæde og sammenhørighed, at finde cyklerne frem, klæde om og begive sig af sted på tur.

 

Den lette cykel har også gjort det nemmere at køre nogle flere kilometer.

 

Selv om det hverken handler om træning eller race, når alt kommer til alt, så gør den lette cykel i det rette look, at sønnen har været inviteret ind i cykelverdenen på en ny måde.

 

Gode køregenskaber

Set ude fra, var Frog-cyklen god at køre på.

 

Læs også
Van der Poel tvivler ikke, men foretog sen ændring efter skuffelse

 

Geometrien virkede og efter et par hurtige justeringer, var knægten hurtig til at finde ned i bukkene. Der gik ikke længe, før han sad, som en rigtig rytter. Et talent jeg naturligvis bilder mig ind, at han har opdyrket, efter at have set mig køre mange gange, men sandheden er nok i virkeligheden, at en kombination af geometri, en godt aftstemt cykel og børns naturlige tilgang, er svaret.

 

Ellers lød feedbacken fra den nye rytter, på at cyklen er særdeles let at træde og holde i fart, hvilket blandt andet kan tilskrives aluminiumsrammen.

 

Selvsamme ramme har også stabile styreegenskaber, uden at den er for livlig. Den unge tester blev hurtigt fortrolig med racerens tyngdepunkt og mestrede, at manøvre cyklen flot.

 

STI-grebene kræver lidt tilvænning, men så går det også relativt let med gearskifte. Det samme gælder bremserne, og Frog har endda sørget for, et par ekstra af slagsen på den øvre, flade del af styret, så børnene kan køre sikkert, mens de vænner sig til at benytte et racerstyr.

 

Cyklen kommer med både landevejsdæk og kraftige dæk, så cyklen også kan bruges på skov og grusstier. Vi har i denne omgang dog, kun haft lejlighed til at køre på asfalt.

 

Konklusion

Som tidligere indikeret, var det oprindelige indtryk en 1000 gange bedre cykel, sammenlignet med den daglige mountainbike. Ved testens slutning, blev dette så korrigeret til “en cykel der er mere end 3-4 gange så hurtig som en almindelig cykel”. Og således lød den særdeles positive og kontante dom. Børns logik er nogle gange underfunding skøn, og set med voksne briller, har det også været skønt, at kunne dele sin cykelpassion med sit barn. Både for udstyr og for livet på landevejen.

 

Frog Bikes forhandles af mere end 30 forhandlere i Danmark. Find nærmeste forhandler på www.frogbikes.com eller kontakt Thomas Møller på thomas@frogbikes.com

 

 

 

Feltet.dk's vurdering:

DEL
INFO
Arkiv: Cykler
Nyheder
Materiale og udstyr
Nyheder
KOMMENTARER

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04

EPZ Omloop van Borsele(2.NCUPJW) 19/04-21/04

Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04

Giro della Romagna(1.1) 21/04

Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04

Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04

Giro della Romagna(1.1) 21/04

Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?