Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?
På forhånd tak!
Feltet.dk
En god lygte er et must, hvis man vil have ordentlig kvalitet ud af sin træning her i det mørke halvår. Inton Pro 2000 forlygten er et rigtigt godt bud på en forlygte med kraftigt lys, og kan man leve med et par små ”skønhedsfejl” får man rigtigt meget lys for sine penge.
Annonce
Produktets navn:
Inton PRO 2000
Venligst stillet til rådighed af:
Særlige features ved produktet:
2000 lumen LED CREE T6Bulb lygte, Lygten er en sammensmeltning af 2 stk. 1000 lumen forlygter
LED-lamperne har en levetid på 50.000 timer
Lygtehus i Aluminium
Vandtæt
Monterbar på både styr og hjelm
Li-ion Batteripakke(11000 mAh, 8,4 V)
Ladetid: 4-4,5 timer
Batteri levetid: 5-800 opladninger
Vægt opgivet/ vægt målt:
- / 280 g (lygte), 358 g (batteripakke).
Vejledende pris:
1499.- (i skrivende stund på tilbud til 999.-)
Introduktion:
Selvom det her i vinterhalvåret er mørkt i langt størstedelen af døgnets timer, er der stadigvæk mange, der ufortrødent fortsætter med at passe træningen. Udover, at det nu er blevet er lovkrav at have kraftigt lys på cyklen, når man bruger den i mørke, så er det så absolut også væsentligt sjovere rent faktisk at kunne se, hvor man kører.
Med 2 x 1000 lumen er der blus på, når man skruer helt op for styrken på den testede lygte. Man kan se noget – og man bliver set!
Feltet.dk testede sidste sæson en lignende lygte, dog kun med en enkelt pære. Om end lygten dengang hed noget andet, er den testede lygte en sammensmeltning af to af de før omtalte lygter. Du kan finde testen af den ”lille model” her.
Første indtryk:
Det kan undre lidt, at det kan være svært at finde navnet på lygten på kassen, den er pakket ind i. Faktisk findes det slet ikke. Man skal vide, hvad man leder efter, hvis man ønsker at finde info om den, eller sammenligne med andre lygter. Navnet er ikke alt, og mange vil mene, at man ofte betaler en del for navnet. Det er i hvert fald ikke tilfældet her.
I pakken finder man dog en lækkert indpakket lygte og alt, der skal bruges til montage. (lygte, li-ion batteripakke, styrbeslag, hjelmbeslag, lader, manual, o-ringe til fastgørelse) – vi fandt dog ikke nogen manual i kassen, og måtte ty til cykelgears hjemmeside for at hente lidt praktiske oplysninger omkring lygtens funktion. Disse er gengivet sidst i testen.
I hånden virker lygten robust (tung), ligesom der er ledning nok til, at batteripakken kan placeres i enten en baglomme (ved montage på hjelmen), eller valgfrit på overrøret, hvis man monterer lygten på cyklen.
Test:
Vi har haft lygten til test et par måneder i det sene efterår sidste år, og den første del af vinteren i år. Lygten har været afprøvet i både sne, slud og klart vejr, ligesom den har været brugt i skoven såvel som på landevejen.
Lygten monteres let, på enten hjelm eller styr, med en af de medfølgende o-ringe. Lygten har et fastmonteret halvmåne-formet beslag på undersiden, der er med gummi-belægning. Det er dette beslag, der kombineret med et gummibånd (o-ring), holder lygten fast på styr eller hjelmbeslag.
Lygten sidder umiddelbart fint fast på både styr og hjelmbeslag, men det virker som om, at den er en smule ”næsetung”, hvorfor den har en tendens til at vippe fremover. Montagen foregår alene med en gummistrop, hvilket betyder, at dette ikke kan modvirkes. Lygten vil aldrig med de supplerede dele kunne spændes helt fast. Bevægelsen sker gradvist over tid, hvilket føles en smule irriterende, da effekten af lygtens lyskegle bliver mindre og mindre, efterhånden som lygten vipper nedad. Vi oplevede det specielt i skoven.
Vi erfarede, at lygten med fordel kan monteres på hovedet under styret. Det ændrer ikke på funktionen og tyngdekraftens træk i lygten gør, at den ikke bevæger sig så meget. Betjeningen af lysstyrken bliver omvendt, men det er til at se sig ud over.
Ved styrmontage af lygten er batteripakken nem at montere på overrøret af cyklen, idet det blot er velcro og et plastikspænde, der skal spændes rundt om dette. Så hænger batteripakken frit under overrøret. Vi erfarede, at man på cykler med udvendig kabel til bagbremsen, med fordel kan placere batteripakken bag det bagerste kabelstop. Herved modvirkes det, at bremsekablet enten klemmes fast eller strækkes unødigt.
Batteriet synes også at sidde bedre fast her. Ved montage helt fremme på overrøret oplevedes det, at batteripakken svang frem og tilbage ved kraftigt antrit. Batteriet er tungt, så det kan mærkes, at det ikke sidder fast på rammen, når det svinger.
Alternativt kan man montere lygten på det medfølgende hjelmbeslag og så lægge batteriet i en rygsæk eller lommen på jakken. Der er masser af ledning, så de fleste muligheder er åbne.
Lygten sidder fint på hjelmen. Der er to bemærkninger, der knytter sig til hjelmmontage:
Den første, og største anke er, at hjelmbeslaget sættes fast ved brug af velcro-bånd, der spændes gennem ventilationshullerne og rundt om sig selv. Det klistrer fast i puder og remme, og er man glad for sit grej skal man være forsigtig under montagen, hvis velcroen ikke skal rive i disse.
Den anden er lygtens vægt, der specielt ved brug i skoven, kan mærkes i nakken over tid.
Ved brug giver lygten et rigtigt godt lys. Der er tre forudindstillede lysindstillinger. To faste og en blinkende. Ved hjælp af en drejbar knap på bagsiden af lygtehuset kan man selv justere styrken fra meget kraftig til næsten slukket. Hvis lygtens blinkfunktion anvendes bruges drejeknappen til indstilling af blinkenes frekvens. Betjeningen er også mulig med store handsker.
Lyset er koldt og blåhvidt (tænk xenon). Det giver godt lys i skoven og på landevejen, og lygten lyser godt frem foran i sporet. Afmærkninger af spor ses i god tid, og vi oplevede ikke et behov for at sættet tempoet synderligt ned i forhold til kørsel i dagslys. Man skal selvfølgelig være opmærksom på skygger (og specielt, hvad der gemmer sig i dem).
Et stort plus er klart, at det et er lykkedes at samle lyset fra de to LED-pærer i en samlet lyskegle. Det oplevede vi som meget behageligt.
Praktiske oplysninger:
Guide til at tjekke batteriets levetid: Hold Tænd-knappen inde i ca. 1.5 sekund og tæl antallet af gange, lygten lyser. Lyser lygten 10 gange, er batteriet fuldt ladet op, altså 100%. Lyser lygten 3 gange, er batteriet på 30%.
Vi har fulgt ovenstående metode, og det har virket efter hensigten.
I november trådte de nye regler for cykellygter i kraft. Den enkelte cyklist skal være opmærksom på, at reglerne for lygter omtaler montage på cyklen. Man bevæger sig ud i en gråzone, når man monterer den testede lygte (og alle andre) på hjelmen, hvis dette er den eneste fremadrettede lyskilde. Cykelgear.dk oplyser, at den testede lygte opfylder de tekniske krav i de nye regler.
klik her for at læse de nye regler.
Nedenstående i kursiv er klippet direkte fra cykelgear.dk.
Brugstid: 5 timer
Brugstid er tiden, som lygten kan lyse med mindst den krævede lysstyrke, inden batteriet skal udskiftes eller genoplades jævnfør BEK nr 114 af 31/01/2012. I praksis betyder det at kraftigere indstillinger af lygten der aflader batterierne hurtigere end 5 timer ikke må oplyses som brugstid, selv om de naturligvis overholder lovkravet, de opfylder blot ikke kravet om minimum batteritid på 5 timer.
Konklusion:
Inton lampen leverer et rigtigt godt lys både i sporet og på landevejen. Den vil opfylde behovet for langt de fleste, der træner i den mørke tid. Batteriets holdbarhed ved brug ved fuld styrke vil for nogen være en faktor, der trækker ned, men kan man leve med at køre med nedsat effekt på de helt lange ture, så er denne lampe så absolut en mulighed man bør tage med i sine overvejelser, hvis man skal ud at investere.
Vi kan ikke undgå at se bort fra lygtens vægt (specielt ved brug på hjelmen) ligesom man ikke kan negligere det faktum, at lygten ikke sidder helt fast på hjelmbeslaget/styret. Nogle vil nok ikke kunne affinde sig med det, men det giver stor fleksibilitet, at man kan skifte lampen rundt mellem flere cykler uden brug af værktøj.
Det bed vi særligt mærke i:
+ Godt lys med trinløs justering, pris, fleksibilitet til hurtigt skift mellem cykler
- Lygtehusets vægt, batteritid ved fuld styrke, lygten sidder ikke helt fast.
Annonce
Annonce
Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04
EPZ Omloop van Borsele(2.NCUPJW) 19/04-21/04
Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04
Giro della Romagna(1.1) 21/04
Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04
Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04
Giro della Romagna(1.1) 21/04
Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04
Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04
Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04
La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05
Annonce
Annonce
Alpecin-Deceuninck |
Arkéa - B&B Hotels |
Astana Qazaqstan |
Bahrain Victorious |
Bora-Hansgrohe |
Cofidis |
Decathlon AG2R La Mondiale |
EF Education - EasyPost |
Groupama-FDJ |
INEOS Grenadiers |
Intermarché - Wanty |
Lidl - Trek |
Movistar Team |
Soudal - Quick Step |
Team DSM-Firmenich PostNL |
Team Jayco AlUla |
Team Visma | Lease a Bike |
UAE Team Emirates |
Annonce