Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere

Test: Pronghorn full carbon 29” mtb-clincher

03. november 2013 09:30Foto: A.S.O.

Hjulsættet fra Pronghorn, som Feltet fik lov at teste, før det var klart til at komme på markedet, yder som helhed, som det skal. Fokuserer vi på carbonfælgene, imponerer de virkelig og tilbyder fart og gode køreoplevelser. Hjulsættet er prismæssigt ikke i den lette ende, men til gengæld er vægten det.

Artiklen fortsætter efter videoen.


Stillet til rådighed af:
Pronghorn Racing

Særlige features ved produktet:
- 23,5 mm full carbon fælg med indvendig titanium forstærkning
- Tubeless ready
- 9 mm QR eller X12 bag og 9 mm QR eller 15 mm axle for
- Sapim CX-ray aero eger
- Bagnavet i det testede hjulsæt var fra Bitex og fornavet fra Novatec, men i den version, som kommer på markedet, leveres hjulene med nav kun fra Novatec
- Rytter vægtbegrænsning 110 kg

Vægt opgivet / vægt målt:
Fra 1.410 gram (med 28 egere)/ 1.522 gram (med 32 egere)

Vejl. pris:
Kr. 10.995

Introduktion:
Pronghorn Racing er et dansk mærke, som, da det opstod i 2007 i Silkeborg, forsøgte sig med både udstyr til mountain bike og landevej. Visionen var dog at lave verdens hurtigste full-suspension mountain bike, og der blev samarbejdet med elite-ryttere. Med tiden har man valgt at koncentrere sig om førstnævnte, ud fra kernen i Pronghorns mtb-program: det patenterede Anti Power Loss System (APLS), som sidder på alle deres full suspension rammer. Mærket anvender både carbon og aluminium og har et særligt fokus på fart over distance samt holdbarhed, hvor producentens slogan lyder ”Speed over distance”.

Og det er der faktisk en grund til - og nu kommer vi til det lidt specielle navn - for en pronghorn antilope er sammen med geparden klodens hurtigste landdyr. Men hvor den langt mere kendte gepard er ekstrem hurtig over en kort distance, kan pronghorn antilopen holde en høj fart over længere tid og distance. Begge dyrs topfart er mål til over 70 km/t, men af de to kan en pronghorn altså holde farten i længst tid.

I denne sammenhæng er fokus på det testede hjulsæt ikke blot på, om det er hurtigt, men i lige så høj grad på, at fælgen er fremstillet af carbon. Carbon hjul til MTB er noget, rigtig mange efterhånden snakker om: Er de pengene værd? Kan de holde? Hvad kan de, ud over vægten, som aluhjul ikke kan?


Første indtryk:
Som altid var det spændende at pakke et så omtalt produkt ud af den meget anonyme papkasse. Og åbenbarede sig gjorde et hjulsæt, som absolut så meget lækre ud: Rå matlakeret carbon med hvid PRONGHORN CARBON 29 staffering.

Den 23,5 mm brede carbonfælg er indvendigt titaniumforstærket, og hjulsættet bygges op et navn fra Novatec, af aluminium. Da Feltet.dk fik lov at teste hjulsættet, mens det endnu var under udvikling, var bagnavet imidlertid fra Bitex. I den endelige Novatec-version får navnene udskiftelige endcaps, så der kan skiftes mellem forskellige akselbredder og hjulene altså bruges på forskellige cykler. Enhederne er forbundet med  Sapim CX-ray aero eger - 28 styk på hvert hjul, ifølge producenten, men med 32 på det testede baghjul, som altså var med andre nav end det, hjulsættet kommer på markedet med.

Producenten lover et superstift og meget let hjulsæt ”til dig, der vil køre rigtig stærkt på din MTB”, så det var bare med at komme ud og afprøve det.

Test:
Testen af Pronghorn hjulsættet forløb over hele sommeren, og hjulene har blandt andet været udsat for Nordic 24 samt et 12 timers løb i Jylland. Begge blev løb kørt i soloklassen, så allerede her fik hjulene 36 timers hård test. Desuden har de været anvendt til DM i XCO i Næstved og i sidste ende ved DM i XCM i Slagelse samt selvfølgelig ved det meste af testerens træning. Med andre ord: De har været udsat for alt og er ikke blevet sparet!

I testen blev hjulene monteret med Tubeless med Continental Race King 2.2 dæk, hvilket viste sig at være en ganske nem montering. Dog har denne tester oplevet, at andre Tubeless-fælgmærker har haft nemmere ved at slutte tæt ved fælgkanten.

Men til selve testen: hvor der straks mærkedes forskel på den almindelige alufælg og så denne af carbon. Fælgen på Pronghorn hjulsættet var stift som et bræt, og denne forskel krævede lige til tilvænning - det føltes anderledes at køre på. Men allerede efter få kilometer på singletrack, begyndte fordelene at kunne fornemmes - og værdsættes. Carbonfælgen kan simpelthen presses på en helt anden måde i svingene, uden nogen form for ’woblen’, og det på grund af fælgens stivhed, hvilket selvfølgelig gav større svinghastighed. Behøver vi at sige: at det kunne vi godt lide!

Dog tog det ikke mange ture, før testeren blev så overmodig, at cyklen skred helt ud i noget løst underlag for derefter at ramme fastere underlag igen … sidelæns! Denne hårde, sideværts belastning af fælgen, viste sig dog ikke at skade hjulet, som holdt og efterfølgende stadig snurrede rundt, fint og helt lige.

At hjulsættets lave vægt samtidig køre det ekstra sjovt, når bakkerne skal overvindes, bør selvfølgelig også nævnes. Samtidig med, at fælgenes køreegenskaber skal roses - lige meget hvad de har været udsat, er de kommet godt igennem og er stadig 100 % lige.

Noget andet gjaldt desværre for bagnavet fra Bitex, som i denne test ikke levede op til de virkelig fine fælge. Feltet.dks tester oplevede i flere omgange problemer med bagnavet, hvor der opstod slope, men da hjulsættet, som allerede nævnt flere gange, kommer med andet bagnav, vil vi ikke bruge mere plads på dette i denne omgang - udover at være tilfreds med, at der ikke kommer til at sidde Bitex-nav i hjulsættet.

Sammenfattende lever dette hjulsæts ydelse altså fuldt op til testerens forventninger - hjulene er hurtige og sjove at køre med.

Konklusion:
Vi er generelt meget tilfredse med dette hjulsæt fra Pronghorn, hvor det altså særligt er carbonfælgene, som vi fik mulighed for at teste: og de imponerede med både fart og gode køreoplevelser. Navenes samlede kvalitet kan vi ikke bedømme, og i den optik er det svært at vurdere, om prisen på lige under 11.000 kroner blot er i den høje ende eller i den for høje ende.

Vægten er altid en vigtig faktor, og 1.522 gram må siges at være særdeles let for et mtb 29” hjulsæt. Idet producenten samtidig oplyser en vægt fra 1.410 gram med de ’rigtige’ nav og dermed også færre egere, begynder vi at snakke om et hjulsæt i den absolut lette ende.

Det bed vi særligt mærke i:
+ Super lækker finish, stærke carbon-fælge, vægt
- I den dyre ende (samt det her testede bagnav ikke levede op til forventningerne)

Feltet’s test er foregået med et andet bagnav, end der normalt sidder på hjulet. Dette skyldes, at Pronghorn ikke var klar med deres sædvanlige nav fra Novatec til X12, da testen skulle foregå, og testerens cykel var til X12. Testen er således foregået med et erstatnings-nav fra Bitex, som er lavet til 32 egere i stedet for de sædvanlige 28 egere, der sidder på hjulsættet. Pronghorn oplyser, at carbon-hjulene leveres med de nye Novatec nav og ikke Bitex - både til 10QR og X12 bag og 9QR og 15mm foran.

Da Feltet.dk ikke har testet det hjulsæt, som kommer på markedet, har vi her undladt at give karakterer, men vores vurdering skulle gerne fremgå af ovenstående tekst.

 

Læs også
Pogacar fremhæver Skjelmose med glimt i øjet
DEL
INFO
Materiale og udstyr
Nyheder
Arkiv: MTB og cross
Nyheder
KOMMENTARER

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04

EPZ Omloop van Borsele(2.NCUPJW) 19/04-21/04

Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04

Giro della Romagna(1.1) 21/04

Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04

Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04

Giro della Romagna(1.1) 21/04

Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?