Feltet.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart.
ACCEPTÈR COOKIES » LÆS MERE »

Test: Shimano Ultegra Di2

Del på Twitter
Del på Facebook
Udskriv artikel

24.04.2012 kl. 10:00 af Kristian Gosvig.

Et hurtigere og mere glidende gearskift er, hvad man får med Ultegra Di2, sammenlignet med diverse mekaniske grupper. Men hovedsageligt er det sikkerheden i hvert skift og nem vedligeholdelse, der betales for. Her leverer Shimanos for tiden billigste elektroniske geargruppe nemlig varen.

Produktets navn:

Shimano Ultegra Di2

Produktinformation ifølge producenten:
”Selvfølgelig skal du være I form for selv at kunne gøre forskellen. Men med Shimano Ultegra DI2 har du en fordel i forhold til konkurrenterne. Avanceret 3D design og omfattende tests har muliggjort den perfekte balance mellem skiftehastighed, ergonomi, styrke, vægt og hårdførhed. Via et vip med fingeren giver Di2 teknologien hurtigere, mere præcise og multi-præcisionsskift – plus automatisk indstilling af gearene.”

Introduktion:
Shimano lancerede for et par år siden deres første elektroniske gruppe, Dura-Ace Di2, og der opstod hurtigt snak om, at elektroniske grupper var fremtiden. Det tog dog ikke lang tid at konkludere, at der nok ville gå nogle år, før dette blev et faktum.

Det skyldtes primært den kendsgerning, at Dura-Ace Di2 var meget dyrt at erhverve sig – samt en ikke unaturlig skepsis overfor systemet parret med en hel del traditionstænkning. At det ene ProTour hold efter det andet skiftede over til elektronisk udstyr på cyklerne var med til at bløde op i holdningerne, og spændingen steg i forbindelse med en lancering af Di2 teknologien på Shimanos billigere grupper.

Således har Shimanos seneste lancering af Ultegra Di2 altså været længe ventet, i håbet om at elektroniske grupper nu vil blive mere tilgængelige for ’masserne’.

Feltet.dk skrev allerede sidste år om den nye gruppe, uden at der dog var tale om en egentlig test. I denne artikel har vi samlet indtrykkene af Shimano Ultegra Di2 fra diverse cykler, bl.a. testcykler vi allerede har beskrevet eller vil præsentere i den kommende tid.

Første indtryk:
De første indtryk af gruppen er som sådan egentlig udmærkede. De mekaniske dele, dvs. bremser, kranksæt mv., er godt nok ikke nye, men de har fået en ny farve, da hele gruppen har fået en grålig farvetone. Det er efter min opfattelse er en del kønnere end de sølvfarvede grupper, som Shimano ellers har været kendt for.

Hvis vi tager fat på det, som hele gruppen handler om, nemlig elektronikken, ser det straks værre ud. Godt nok matcher de elektroniske dele resten af gruppen farvemæssigt, men både for og bagskifter ser meget klodsede ud.


Når man køber en cykel med elektronisk gruppe, ved man formentlig godt, at der er nogle designmæssige kompromisser at indgå, og batteriet er et af de helt åbenlyse. Men selv i forhold til Shimanos egen elektroniske Dura-Ace gruppe, er de elektroniske komponenter i Ultegra Di2 noget større.

Det skyldes blandt andet, at her, modsat hvad man skulle tro, ikke er tale om de samme komponenter, fx er både el-motorer og installationer anderledes. Samt at de ikke er produceret hos Shimano selv, hvilket alle Dura-Ace Di2 komponenterne er, men hos underleverandører.

På mig virker det alligevel lidt som om, de elektroniske komponenter på Ultegra Di2 er blevet lavet bevidst større med det formål at skabe en reel forskel mellem Shimanos to elektroniske grupper. For ud over de større komponenter er det nemlig ret begrænset, hvad der er af forskel på grupperne. (Hvilket jo egentlig taler til Ultegra Di2’s fordel.)

Vægten er selvfølgelig også en smule højere på Ultegra Di2 end på Dura-Ace Di2, hvilket jo er forventeligt, da stort set samtlige mekaniske dele er tage fra Shimanos tidligere mekaniske Ultegra Gruppe. Samlet set er Ultegra Di2 sat til at veje 2482 gram, mens Shimanos elektroniske topgruppe skulle ligge på 2219 gram, altså godt 260 gr. lettere.
 

Test:
Fokuserer vi på det, som er det særlige og hele idéen med denne gruppe (og Di2-teknologien), selve gearskiftet, så fungerer både forskifter, og bagskifter rigtig godt. Når det er sagt, vil jeg vove den påstånd, at det nok er begrænset, hvor meget der er at vinde på skiftet ved bagskifteren i forhold til en af de bedre mekaniske bagskiftere, herunder en mekanisk Ultegra bagskifter.

Dette er selvfølgelig under forudsætning af, at du gider indstille den mekaniske fra tid til anden. Her har Shimano igen gjort det nemt med de elektroniske grupper. Ligesom den elektroniske Dura-Ace har Ultegra Di2 nemlig også bare en lille konsol oppe ved styret, hvor du blandt andet kan kontrollerer batteriets levetid, men også indstille bagskifteren ved at holde en knap inde et par sekunder. Bagskifteren kører derefter hen over kassetten og vil efterfølgende være indstillet. 

Den helt store fordel ved gruppen må dog alligevel siges at være forskifteren. De fleste af os kan relatere til at ramme en bakke i det røde felt – og alt for sent indse, at du ikke har fået smidt forskifteren ned på lille klinge. Og når du endelig får skiftet, så ryger kæden af. Det er heldigvis ikke noget, der sker ofte, men de fleste vil dog sikkert i en eller anden grad kunne nikke genkendende til situationen.

Dette sker med stor sandsynlighed ikke med Ultegra Di2. I flere omgange, og i forskellige terræner, har jeg fra tid til anden og med fuldt overlæg prøvet at gøre mit for at få kæden smidt af ved pludselige og ’umulige’ skift fra stor til lille klinge eller omvendt, men uden held.


Så hvordan er den at køre på i forhold til den elektronisk Dura-Ace gruppe?

For at være ærlig føler jeg utrolig lille forskel på selv skiftet, hvis der overhovedet er nogen. Under pres på diverse stigninger, blev skiftet måske en smule mere kontant på bagskifteren, men Ultegra Di2 skifter stadig hurtigt, og det faktum at du fuldstændig frygtsløst  kan ’tyre’ forskifteren rundt, er da en utrolig dejlig følelse


Sidst men ikke mindst er der batteriet. Ikke nok med at det skal fylde på cyklen, så er gruppen også 100 % afhængig af, at du har husket at lade batteriet op. For hvis først batteriet løber tør for strøm, så kan du altså ikke skifte gear. Det lyder jo slemt, men lad os straks slå lidt koldt vand i blodet.

For når alt dette er sagt, så holder batteriet temmelig længe, forventet levetid er ifølge importøren faktisk ca. 4.000 km ved kørsel i Danmark, og det tager mindre end en time om at lade det 100 % op fra at være helt tømt for strøm.

Desuden er der dels en smart strømindikator, som viser hvor galt det står til, dels holder forskifteren op med at virke, når der ikke længere er strøm til under ca. 500 km tilbage, mens bagskifteren fortsat er duelig til det sidste. Så hjem skal man jo nok komme.

Pris:
Hvis du ellers kan leve med vægtforskellen og de lidt større elektroniske komponenter, er der dog også en del fordele ved Ultegra Di2. For eksempel er hele gruppen blevet væsentligt billigere i forhold til den eksisterende Dura-Ace Di2. Det er dog min opfattelse, at det stadig er alt for dyrt som decideret opgradering til din nuværende cykel, i hvert fald hvis det skal værre til ’masserne’.

Den lavere pris gør dog, at Ultegra Di2 vil blive solgt på en del cykler, som vil være meget mere tilgængelige for de, som ønsker at elektronisk gearskift. Og idet der allerede nu er cykler på det danske marked monteret med Ultegra Di2 til et stykke under de 20.000 kr. tror jeg helt klart, at vi vil se flere elektroniske grupper på vejene fremover.
 

Konklusion:
Det er helt klart et hurtigere og mere glidende gearskift, man får med Ultegra Di2 sammenlignet med diverse mekaniske grupper. Men hovedsageligt er det sikkerheden i hvert skift og nem vedligeholdelse, der betales for. Her leverer Shimanos for tiden billigste elektroniske geargruppe nemlig varen.

For en god del cykelryttere vil dette selvfølgelig også være attraktivt, men den øgede vægt og de noget klodsede elektroniske komponenter, vil alligevel betyde, at mange – som undertegnede – venter et stykke tid endnu med at sætte en Ultegra Di2 på raceren. Og altså er vi ikke helt så sikre på, at det bliver denne generation at Ultegra Di2, som for alvor bringer gear-elektronikken helt ud til masserne – om end vi nok er kommet et stort skridt nærmere.

Det bed vi særligt mærke i:
+ Konsistent hurtige skift, nem indstilling og vedligeholdelse af gear, forskifterfunktion
- Klodsede elektroniske komponenter, batteri, vægt, pris

Køb denne dette produkt hvis: Hvis du vil have et sikkert og hurtigt skift – og ikke gider rode med indstilling af gear.

Læs mere om Shimano Ultegra Di2 her. 
 

SENESTE

Vis valgte

TORSDAG

Vis valgte

ONSDAG

Vis valgte

SENESTE: TOUR DE FRANCE

Vis valgte | Se hele artikelarkivet

SENESTE: FELTET.DK HOLDNINGER

Vis valgte | Se hele artikelarkivet

SENESTE: NYT OM TINKOFF-SAXO

Vis valgte | Se hele artikelarkivet

SENESTE: VUELTA A ESPAÑA

Vis valgte | Se hele artikelarkivet

SENESTE: NYT OM WORLD TOUR HOLD

Vis valgte | Se hele artikelarkivet

SENESTE: NYT OM DE DANSKE HOLD

Vis valgte | Se hele artikelarkivet

SENESTE: MATERIALE OG UDSTYR

Vis valgte | Se hele artikelarkivet

SENESTE: NYT OM DE DANSKE PROFFER

Vis valgte | Se hele artikelarkivet

SENESTE: FORÅRSKLASSIKERNE

Vis valgte | Se hele artikelarkivet

SENESTE: GIRO D'ITALIA

Vis valgte | Se hele artikelarkivet

Feltet.dk

Åsvinget 5

9800 Hjørring

Tlf. 5155 8966

info@feltet.dk