Feltet.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart.
ACCEPTÈR COOKIES » LÆS MERE »

Test: Silverback Space 1.0

Del på Twitter
Del på Facebook
Udskriv artikel

07.04.2012 kl. 09:00 af Kristian Gosvig.

Stiv uden at være rigtig hård, komfortabel uden at være blød og med den næstbedste elektroniske gruppe fra Shimano. Space 1.0 er uden tvivl et kompromis hele vejen igennem, men dog uden at slække på kvaliteten. Og så sælges den til en forrygende pris.

Produktets navn:

Silverback Space 1.0

 

Produktet er venligst stillet til rådighed af:

Silverback

Testen er udført i samarbejde med Cycletech, som er den danske importør af Silverback.

 

Udstyr på cyklen:

Ramme: Space Carbon Aero Technology
Forgaffel: Advanced Dynamic Carbon Space Technology
Hjul: Mavic Ksyrium Elite
Dæk: Vittoria Rubino Pro 700 x 23c
Greb: Shimano Ultegra Di2 10 Speed
Forskifter: Shimano Ultegra Di2
Bagskifter: Shimano Ultegra Di2
Krank: Shimano Ultegra 39/53T
Kassette: Shimano 6700, 10 Speed 12-25T
Saddelpind, styr og frempind: FSA SLK carbon
Sadel: Prológo Nago Evo Plus.

 

Vejl usalgspris: 17.995 kr. (ifølge Cycletech)

 

Intro:

Silverback er et tysk mærke, som startede med at lave cykler i 2004, og de er dermed en af de ’nye drenge i klassen’. Men ifølge producenten selv, har de folk der arbejder i firmaet, og den filosofi og passion som er i virksomheden, en effekt, der langt oversiger den stamtavle, som nogle af de store cykelproducenter kan prale af.


Vi har testet modellen kaldet Space 1.0, hvilket er den næstbedste model inden for Silverbacks repertoire af racercykler

 

Udstyr og design:

Det første, der nok falder folk i øjnene, er den elektroniske geargruppe. Cyklen koster rundt regnet 18.000 kr. og er dermed helt klart et af de billigste bud på en racercykel med elektronisk geargruppe, vi har set indtil videre. Det er dog også ’kun’ Shimano Ultegra Di2, som sidder på cyklen, men så kommer den til gengæld i en prisklasse, hvor den er tilgængelig for ganske mange.


Vægtmæssigt er cyklen opgivet til at veje 7,7 kg, og min egen vægt lægger blot 30 gram til. Dette er dog inden pedaler og flaskeholdere monteres, men er stadig acceptabelt for en cykel med elektronisk geargruppe. På papiret ser cyklen altså ud til at være rigtig god ’value for money’.


Designmæssige kommer Space 1.0 i rød og hvid, med sorte striber. En cykel som i form af det hvide og sorte har et klassisk look, dog uden på nogen måde at være kedelig. Personligt tog det mig ikke meget mere end et par sekunder at forelske mig i designet. Det eneste som efter min opfattelse falder fuldstændig uden for resten af cyklen er sadlen. Silverback er jo et tysk firma, og da cyklen kommer med en Prologo Nago Evo Plus saddel med udskifteligt plastikstykke, har man valgt at erstatte det originale plastik, med et stykke som indeholder de tyske nationalfarver, (sort, rød, og gul). Selv uden at være tysk, kunne det gå an, men da cyklen ikke indeholder gult andre steder, ser det helt malplaceret ud.


Hvad angår geometri skiller cyklen sig ikke voldsomt ud fra mængden, og det mest bemærkelsesværdige er nok den bue, som er på bagstaget. Ifølge Silverback skulle dette give cyklen mere vertikal stivhed, dog uden at påvirke negativt på andre områder. Det er også værd at bemærke, at rammen ifølge Silverback er meget aerodynamisk, hvilket også fremgår ret tydeligt flere steder på cyklen (se billeder under artiklen).

Det irriterer mig dog en smule, at de har brugt så mange ressourcer på at lave cyklen aerodynamisk for så ikke at finde en bedre løsning end at placere Di2 gearets batteri på skrårøret. (En kritik man i øvrigt kunne rejse over for også andre producenter.) Jeg skal ikke kunne sige, hvad det har af effekt på aerodynamikken, men det virker ugennemtænkt, at man ikke for eksempel har gemt det under bagstaget – eller fundet på noget andet, når nu aerodynamik indgår så stærkt i markedsføringen.

 

Test:

Alt i alt har jeg kørt på cyklen i cirka fire uger. I den tid er det blevet til små 2.000 km, hvoraf cirka halvdelen er blevet kørt i de mere sydlige egne af Europa.


Hvis vi starter med hjertet af cyklen (rammen), er den ifølge Silverback selv utroligt stiv at køre på, blandt andet grundet den bue, som er lavet på bagstaget. Men har det nu også hold i virkeligheden? Det korte svar er: egentlig ikke.

Misforstå mig ikke, cyklen er absolut stiv at køre på, og jeg har i samtlige uger og kilometer ikke kunne vride det mindste fleks ud af rammen. Men i forhold til producentens opreklamering af cyklen som helt særligt accelerationsdygtig, havde jeg nok forventet endnu mere. Specielt opad, på længere stigninger kan den ekstra vægt mærkes. Det er dog næppe et problem, som vil blive stort i Danmark, og cykler i den prisklasse har trods alt en vis standard som Silverback også lever op til.

Den ekstra vægt, kombineret men den komfort, som jeg mener cyklen har, kan dog ikke helt undgå at påvirke stivheden i cyklen en smule. Selvom det ikke er noget, Silverback gør meget ud af at påpege, så virker det som om, der er en utrolig god komfort i cyklen. Eksempelvis er det ikke uvant for mig at have lidt ondt i ryggen efter lange ture. Nu er det ikke nogen hemmelighed, at cyklen har været med på træningslejr, hvor jeg gentagne gange har haft lange ture på cyklen. Efter disse ture var det dog kun benene, som var ømme.


Den påståede aerodynamik har jeg derimod – som allerede antydet – ikke mærket som en specifik fordel ved cyklen. Jeg har prøvet at køre pace træning, trænet i grupper og selvfølgelig alene, ved høje og lave hastigheder, men på intet tidspunkt har jeg i mine watt output kunnet konstatere særlige fordele, som kunne forklares med aerodynamik. Og heller ikke på anden vis har jeg mærket denne fordel. Når det er sagt, så synes jeg på ingen måde, at det skader cyklens look, snarere tværtimod.


Nu er cyklen allerede blevet rost for dens gode komfort, men en ting, som desværre ikke bidrog til komforten, var sadlen. Ikke nok med at der var et tysk flag på, som irriterede mig, så gav sadlen mig også et incitament til at stå op, hver gang chancen bød sig. Som vi alle ved, passer ingen saddel dog alle ryttere, og denne model passer åbenbart ikke mig.


De fleste vil have bemærket, at der sidder Shimano Ultegra DI2 geargruppe på cyklen, og er spændte på de første erfaringer. Og jeg skal gøre det kort ved at sige, at det også er rigtigt lækkert med et gearskifte, der bare ’spiller’ – og så ellers nævne, at Feltet.dk kommer med en egentlig test af gruppen inden for kort tid.


Går vi videre til hjulene og alle FSA komponenterne, er det også nogle af de helt klare plusser ved denne cykel. Hjulene hjælper med at få cyklen til at føles lettere, end den egentlig er: de ruller bare rigtig godt.

Carbon delene fra FSA fungerer bare, både designmæssigt, men i den grad også i den virkelige verden, hvor de i kombination med resten af cyklen har givet mig nogle rigtig fede oplevelser på diverse stejle nedkørsler.


Sidst men ikke mindst, er der alle ’småtingene’ på cyklen, såsom dæk og sadelspænde, og her begynder det at gå galt. Mens cyklen på mange måder fremstår rigtig gennemført, så virker det på mig som om, der er slækket de steder, hvor det ikke altid bliver opdaget. For eksempel tog det mig ikke mere end en uge at knække sadelspændet, hvor jeg vel at mærke spændte med momentnøgle hver gang.

Mens cyklen kan bryste sig af utroligt meget lækker udstyr, står det dog også helt klart, at der er blevet sparet på dækkene, og Silverback er langtfra de første, der har valgt denne strategi. Det er bare et ærgerligt sted at spare, idet de sidste penge er givet godt ud.

 

Konklusion:

Køber man en Silverback Space 1.0 til 17.995 kr, får man en cykel, hvor der er lavet en del små kompromiser, andet kan man jo heller ikke forvente til den pris, og faktum er, at du faktisk får langt mere, end hvad du betaler for, i hvert fald udstyrsmæssigt. ’Kompromis’ er normalt ikke et ord, jeg bryder mig om at bruge om et godt produkt. Men når der endelig skal laves kompromiser, så føler jeg, at det er sket mange af de rigtige steder. 

Alt i alt får du en lidt ukendt ramme, som de fleste dog sikkert vil blive overraskende tilfredse med. Og så med en røvfuld lækkert udstyr monteret på. Selv om der er en del småting, som jeg gerne ville ændre, så har det overordnet set været fire fede uger med Silverback Space 1.0.


Hvad målegruppe angår så tror jeg at de fleste motionister både vil elske alt det lækre udstyr, designet, og egenskaberne ved denne cykel.

 

Det bed vi særligt mærke i:

+ komfort, køreegenskaber, Ultegra Di2, hjul, ’value for money’

- Dæk, sadelspænde, sadlen (designmæssigt og i praktsis), placering af batteri


Køb denne cykel hvis: Du gerne vil have en gennemgående god cykel – med lækkert udstyr til en rigtig god pris
 

SENESTE

Vis valgte

ONSDAG

Vis valgte

TIRSDAG

Vis valgte

SENESTE: TOUR DE FRANCE

Vis valgte | Se hele artikelarkivet

SENESTE: FELTET.DK HOLDNINGER

Vis valgte | Se hele artikelarkivet

SENESTE: NYT OM TINKOFF-SAXO

Vis valgte | Se hele artikelarkivet

SENESTE: VUELTA A ESPAÑA

Vis valgte | Se hele artikelarkivet

SENESTE: NYT OM WORLD TOUR HOLD

Vis valgte | Se hele artikelarkivet

SENESTE: NYT OM DE DANSKE HOLD

Vis valgte | Se hele artikelarkivet

SENESTE: MATERIALE OG UDSTYR

Vis valgte | Se hele artikelarkivet

SENESTE: NYT OM DE DANSKE PROFFER

Vis valgte | Se hele artikelarkivet

SENESTE: FORÅRSKLASSIKERNE

Vis valgte | Se hele artikelarkivet

SENESTE: GIRO D'ITALIA

Vis valgte | Se hele artikelarkivet

Feltet.dk

Åsvinget 5

9800 Hjørring

Tlf. 5155 8966

info@feltet.dk