Feltet.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart.
ACCEPTÈR COOKIES » LÆS MERE »

« Forrige|Næste » Foto: Sirotti

Træningslejren – få det bedste ud af den

Del på Twitter
Del på Facebook
Udskriv artikel

15.01.2011 kl. 13:00 af Adam Aisen.

I de næste måneder tager hundredvis af danske cykelryttere sydpå på træningslejre – i organiserede ture eller på egen hånd. Men mange får ikke det optimale ud af indsatsen og pengene. Feltet.dk har talt med en førende cykeltræner om farer og muligheder ved træningslejren.

De fleste cykelryttere uanset niveau kender det: Spændingen før man endelig, endelig, skal væk fra kulden og ned til varmere breddegrader. Med cykel og motivation til at give den én over nakken, og man ser for sig, hvordan formen får et kolossalt boost i det varme, kuperede terræn. Hvordan man vender hjem med gode ben og masser af moral.

Sådan går det heldigvis også for mange – når de vel og mærke har gjort forarbejdet rigtigt. For den gode træningslejr kommer ikke af sig selv. Den skal være en del af et længere forløb frem mod et sæsonmål, fortæller Rune Larsen, som gennem en årrække har trænet cykelryttere i klubsammenhæng, på landsholdniveau og som personlig træner. I dag driver han virksomheden AimHigh, som træner og coacher bl.a. cykelryttere.

Den gode træningslejr
Han har i alle disse sammenhænge gjort sig erfaringer med træningslejre. Og selvom de ikke nødvendigvis skal forberedes halve år forinden, så slår han fast, at en træningslejr skal sættes ind i den træningssammenhæng, man befinder sig i.

”Kommer man fra at have trænet rigtig meget, så kan man også tåle rigtig meget på træningslejren. Og har man trænet lidt, kan man tåle mindre. Der skal være en sammenhæng, og der skal optimeres på rammerne, dvs. at man skal sove ordentligt og spise noget god mad.”

”I det gode forløb har man lavet en rigtig stor basistræning hjemmefra. Man tager af sted i 7, 10 eller 14 dage, får trænet koncentreret, har tid til at restituere, har tid til at træne lidt hårdere end man er vant til, og man har tid til at træne målrettet – også i forhold til intensiteten i træningen. Fire til otte dage efter man er kommet hjem, skulle man gerne være knivskarp”, uddyber Rune Larsen.

”Man skal komme træt, men ikke slidt hjem fra en træningslejr.”

Kan koste dyrt
Men desværre er ikke alle knivskarpe, men netop slidte, når de vender hjem fra en træningslejr. Mange havner i en typisk fælde, hvor træningslejren bliver en mulighed for at indhente noget af det forsømte.

”Vi ser, at rigtig mange tager på træningslejr og laver en indsats, som er alt for overvurderet. De lader sig rive med af en stemning og kører fem timer om dagen, hvorefter de kommer hjem mere trætte, end da de tog af sted. Det er måske ikke så mærkeligt. Men problemet er, at i det efterfølgende forløb, hvor de gerne skulle blive bedre, oplever det modsatte. Der går måske tre, fire eller fem uger, før de er ovenpå igen. Fordi de har været alt for overambitiøse i forhold til, hvad de havde af træningsbaggrund”, slår Rune Larsen fast.

”De bruger altså tid, energi og penge på at lave en indsats for at blive bedre. Men kommer hjem og er blevet dårligere”, tilføjer han og understreger, at det, som i andre sammenhænge, bør handle om kvalitet frem for kvantum.

Prioriter og hold fokus
At det går galt for mange, skyldes ifølge den professionelle træner og stifter af AimHigh manglende omtanke og realisme. Men også at der ikke fokuseres i tilstrækkelig grad. Det handler både om at være specifik i træningen, ikke fordoble træningsmængden fra en uge til den næste, og om at prioritere. Man bør gøre sig klart, hvad træningslejren skal bruges til. Tager man af sted for at træne seriøst eller for at hygge sig?

En træningslejr kan sagtens være både en social tur og en seriøs træningslejr, mener Rune Larsen. Men på den gode, fokuserede træningslejr går kvaliteten af den fysiske træning  forud for rødvin, øl og andre fysisk krævende aktiviteter i ’fritiden’. Den slags skal være afklaret inden afrejsen, siger han og erkender samtidig, at det for mange kan lyde hårdt. Alligevel er han af den opfattelse, at en træningslejr sagtens kan opleves som en ferie fra dagligdagen.

Træningsbase
Som Feltet.dk kunne skrive forleden, lancerer AimHigh selv et koncept, som de kalder en træningsbase. At den kaldes træningsbase og ikke træningslejr skyldes, at AimHigh tilbyder træning, men ikke arrangerer rejsen.

Transport og ophold står den enkelte deltager for, og ud fra egne målsætninger vælges, hvor meget man vil benytte sig af basens træningstilbud. Så træningen bliver mest optimal for den enkelte rytter – hvad enten man er mountain bike rytter, skal tune formen op til landevejssæsonstart, eller man har brug for at træne sine spurtkvaliteter.

Træningsbasen er yderst fleksibel i sin form, og AimHigh’s mål er netop at holde fokus på træningstilbudene, forklarer Rune Larsen.

”Vores trænere hjælper deltagerne med at få prioriteret mellem træningspasene. Sådan at selvom man kommer med forskellige niveauer, ambitioner og målsætninger, så vælger man i de muligheder, der er, og får en optimal træningslejr.”

”Samtidig er vi ærlige og siger til folk, når vi synes, noget er mere, end de har brug for. Det står selvfølgelig stadig frit for, om man vil køre sig selv i hegnet. Men man har i hvert fald muligheden for at få en god vejledning og rådgivning”, slutter Rune Larsen.

 

 

SENESTE

Vis valgte

SØNDAG

Vis valgte

LØRDAG

Vis valgte

Feltet.dk

Åsvinget 5

9800 Hjørring

Tlf. 5155 8966

info@feltet.dk