Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?
På forhånd tak!
Feltet.dk
Vi nærmer os hastigt toppen af vores Trendbarometer, som beskriver tendenser på udstyrsmarkedet. På næstøverste trin finder vi noget, der har været undervejs længe og kan opsummeres som: Øget aerodynamik og integration på landevejscyklerne.
Annonce
Det er de små momenter i cykelsporten, der ofte er afgørende. Små justeringer og optimeringer på cyklen kan give rytterne en lille fordel, og det er netop svaret på, hvorfor aerodynamik og integration er blevet et område, hvor der eksperimenteres meget i for tiden.
Kaster vi endnu et blik på rytterne fra årets Tour de France, så vi, at flere ryttere fra BMC Racing Team – blandt andet veteranen George Hincapie – kørte på BMC timemachine TMR01. Denne model er en mere aerodynamisk landevejscykel end mange andre, idet både for- og bagbremsen er integreret i henholdsvis forgaflen og stellet.
Til udvalgte etaper (og løb)
Begrundelsen for de integrerede bremser er ren og skær aerodynamik – mindre vindmodstand, med andre ord. Men det giver samtidig et rent look, hvor også kablerne er mere diskrete, end man normalt ser, og mon ikke designere og ingeniører også har skelet til dette, da cyklen blev udviklet.
Cykelproducenten BMC er imidlertid blot én af en række producenter, der er begyndt at producere mere aerodynamiske landevejscykler, og hvor netop integration af bremser indgår som element. Feltet.dk har tidligere skrevet om Ridleys Noah Fast-model og fra Eurobike også rapporteret om bl.a. Roses nye aerodynamisle cykel samt om Giants kommende model, som får navnet Propel. Og listen af mærker, som satser i denne retning, kunne altså fortsættes.
Ved Eurobike forklarede en repræsentant fra BMC til Feltet.dk, at de ryttere fra BMC Racing Team, der under Touren kørte på timemachine TMR01, udelukkende brugte den til de første og sidste etaper, dvs. på de etaper, hvor de enten havde planer om at gå i udbrud eller ligge forrest i feltet en stor del af tiden. Det er netop her, at den aerodynamiske landevejscykel har sin helt store force. Stivheden forringes dog, når man vælger at have integrerede bremser, hvorfor man ikke bruger denne type cykel på bjergetaper
Rammerne er også gjort mere aerodynamiske ved hjælp af selve udformningen, men det er ikke altid lige tydeligt at se, og her må man stole på de tests, der er foretaget i vindtunnel.
TT-cyklerne
Ser vi på enkeltstartscyklerne, har de i noget tid – og noget længere end for race cyklerne – været med integrerede bremser, og den tendens ser ud til at fortsætte. Det nye er, at også frempinden er blevet en endnu mere integreret del af cyklen, så den fremstår mere strømlinet. I de fleste tilfælde følger frempinden cyklens overrør, så den er fuldstændig plan (se billedgalleri).
Her kan man især fremhæve Cervélo P5 (triatlon model) samt Canyon Concept Speedmax, som vi har skrevet en nyhed om på Feltet.dk. Ved begge disse modeller har designerne formået at skabe en cykel, hvor bremser og frempind er integrerede, og hvor det er næsten umuligt at se en stump kabel. Det er et ganske fascinerende syn og meget imponerende udført.
Læs med i morgen, hvor vi afslører tendensen øverst på vores Trendbarometer.
Feltet.dks Trendbarometer 2012:
1. Skivebremser topper Feltet.dks Trendbarometer
2. Øget aerodynamik og integration på landevejscyklerne
3. 26” MTB – en ’truet race’
4. Neonfarver på neutral på baggrund
5. Aerodynamiske landevejshjelme
6. Cykelcomputere med GPS
7. Elektronisk gearskift
8. Tre-to-én! Færre klinger på MTB kranksættet
9. Full-carbon højprofil hjul til dæk og slange
10. Aerodynamiske hjelme - men ingen eller ekstra lang hale
Annonce
Annonce
Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04
EPZ Omloop van Borsele(2.NCUPJW) 19/04-21/04
Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04
Giro della Romagna(1.1) 21/04
Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04
Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04
Giro della Romagna(1.1) 21/04
Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04
Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04
Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04
La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05
Annonce
Annonce
Alpecin-Deceuninck |
Arkéa - B&B Hotels |
Astana Qazaqstan |
Bahrain Victorious |
Bora-Hansgrohe |
Cofidis |
Decathlon AG2R La Mondiale |
EF Education - EasyPost |
Groupama-FDJ |
INEOS Grenadiers |
Intermarché - Wanty |
Lidl - Trek |
Movistar Team |
Soudal - Quick Step |
Team DSM-Firmenich PostNL |
Team Jayco AlUla |
Team Visma | Lease a Bike |
UAE Team Emirates |
Annonce