Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Trendbarometer nr. 5: Bredere dæk på raceren

Trendbarometer nr. 5: Bredere dæk på raceren

13. september 2013 09:35Foto: A.S.O.

Engang kunne dækkene næsten ikke blive tynde nok - 20mm og endog 18mm så man på landevejscyklerne. Så blev de atter lidt bredere, og nu skal de søreme være endnu fyldigere, da det giver bedre komfort og tilmed mindre vindmodstand. Vi er nået til nummer fem på årets Trendbarometer.

Artiklen fortsætter efter videoen.

I nogle år har tendensen været lurende, og på årets Eurobike-messe viste den sig i fuldt flor: Hvor hjul og dæk til mtb primært er vokset i omkreds, fra 26 til 29 og senest 27,5 tommer, er det på landevejsdækkene bredden og dermed luftvolumen, som vokser. Med andre ord skal dækkene være bredere, hvad enten det er lukkede ringe eller til almindelige dæk (til dæk og slange). Det er der i hvert fald fire årsager til (udover selvfølgelig ønsket om at sælge nye og flere produkter).

Den ene er, at adskillige test efterhånden har vist (og som vi også tidligere har omtalt), at bredere dæk, dvs. op til 25mm, ikke giver mere rullemodstand end tyndere dæk, i mange tilfælde tværtimod - også selvom dækkene end ikke er hårdt pumpede. Det skyldes mindre tabt energi ved dækkenes deformation under belastning, for nu at spare jer for en lang, teknisk forklaring. Udfladningen af dækkene på asfalten bliver anderledes, men ikke værre i en friktionsmæssig forstand.


Den anden årsag er komfort, for som mange nok har opdaget eller ligefrem oplevet, så er smalle dæk, og særligt hvis de er pumpet meget hårde, utroligt ukomfortable at køre på. De føles hårde på vejen, mens dæk med mere luftvolumen absorberer stød fra vejen bedre. Og den tredje årsag er, at det bredere, oppustede dæk giver et rundere dæk, hvilket øger vejgrebet og vil føles bedre i navnlig sving. Ryttere, der kører med lukkede ringe, vil nikke genkendende til dette.

Endelig er den fjerde årsag aerodynamik, en for tiden meget populær faktor at medtage. Ikke at bredere dæk i sig selv er mere aerodynamiske end smalle dæk, men der har til gengæld vist sig aerodynamiske fordele ved lidt bredere og rundere fælge, og for at skabe en så effektiv overgang fra dæk til fælg, skal også dækket være den smule bredere. Eksempelvis kører Team Saxo-Tinkoff med 24mm tubulars (lukkede ringe) på deres Zipp-hjul, da den kombination har vist sig mest aerodynamisk. Og de er langtfra de eneste.

Til dæk og slange har cykeldækproducenterne tydeligvis besluttet sig for, at tidens cykelryttere skal køre på dæk, der er 25mm eller endog 28mm. Det tidligere gængse format, 23mm, fås og anvendes naturligvis stadigvæk, men på Eurobike var det ikke til at tage fejl af: særligt 25mm er, hvad producenterne vil have os til at køre.


Henholdsvis 25mm, 23mm og 28mm dæk fra Vredestein - og nedenfor 28mm fra Continental (samt 25mm øverst). Mange andre dækproducenter er ligeledes med på moden for bredere landevejsdæk.


 

Læs med mandag, hvor vi afslører Trendbarometerets nummer fire.

 

Feltet.dks Trendbarometer 2013:
1. Aerodynamik
2. Personliggørelse
3. E-mountain bikes
4. Wattmåling

5. Bredere landevejsdæk
6. Skivebremser til landevejscykler
7. Interface mellem cykeldata og smartphones/tablets
8. Visirer på hjelme
9. Single-klinge set-up

10. Dameracere

Se også hvilke tendenser, som toppede Feltet.dks Trendbarometer i 2012 og 2011.

Læs også
Mads P er i verdenstoppen over flest indkørte præmiepenge i 2024
DEL
INFO
Materiale og udstyr
Nyheder
Eurobike
Nyheder
Trendbarometer
Nyheder
KOMMENTARER

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05

Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05

Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?