Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?
På forhånd tak!
Feltet.dk
Feltet.dk præsenterer sit Trendbarometer baseret på indtrykkene fra årets Eurobike, verdens største cykeludstyrsmesse. Med nummer 8 på listen skal vi ind i mountain bike verdenen, hvor der bestemt også sker spændende ting og sager: Stadigt færre klinger på MTB kranksættet er nemlig en klar tendens.
Annonce
I mange år har det været reglen - i både teori og praksis - at der skulle sidde tre klinger på et MTB kranksæt, nærmest uanset disciplin (måske lige på nær downhill). Med en rigeligt bredgearet kassette bagpå skulle man herefter være godt dækket ind - i alle situationer og terræner. Sådan var det, og sådan forblev det.
Mountain bikere med ambitioner om køre stærkt, og som optimerer udstyret herefter, ville det dog anderledes. Ulempe nummer ét: Masser af overlappende gear. Ulempe nummer to: Ekstra vægt. Resultat: De fandt selv ud af, som det ofte er tilfældet, at pille ved udstyret og fjerne den tredje og ret ubrugelige klinge fra kranksættet. Ganske som ved det kompakte kranksæt til landevej, kunne man ved at justere på antallet af tænder både foran og bagved nemt få hele gearspektret dækket.
Den tendens opfangede producenterne selvfølgelig med tiden, og såvel Shimano som Sram er for længst gået over til at tilbyde to klinge setup på deres top-of-the-range kranksæt til mtb.
På Eurobike blev tendensen så slået fast med syvtommersøm. Sram præsenterede deres nyeste topgruppe XXI med blot én klinge foran og 11-speed 10-42T kassette bagpå - et setup, der faktisk blev anvendt med succes allerede under sommerens OL (og en gruppe, vi snart berører i en produktnyhed).
Men endnu engang var producenterne faktisk bagefter de udøvende, som allerede har vist vejen i noget tid.
Som en af Feltet.dks mest kyndige ud i MTB siger:
“På dansk grund kan du træde det meste på en 38T eller 39T, så længe du har en 'familiepizza' bagpå (11-36T). Er det løbsdag og meget mudret, f.eks. med mange bakker, kan man bare smide en 36T på i stedet for. Så man er helt med. Skal man derimod køre lange løb i udlandet, hvor det varierer meget og medbærer lange etaper, så duer det nok ikke med bare én klinge. Der er to klinge setuppet stadig det mest optimale."
Og han tilføjer - med et glimt i øjet: "Tre klinger er der slet ikke noget, der hedder mere - det er helt yt! Det er kun nostalgiske og konservative nisser der kører med det.”
Følg med i morgen, hvor vi præsenterer nummer 7 på vores Trendbarometer.
Feltet.dks Trendbarometer 2012:
1. Skivebremser topper Feltet.dks Trendbarometer
2. Øget aerodynamik og integration på landevejscyklerne
3. 26” MTB - en ’truet race’
4. Neonfarver på neutral på baggrund
5. Aerodynamiske landevejshjelme
6. Cykelcomputere med GPS
7. Elektronisk gearskift
8. Tre-to-én! Færre klinger på MTB kranksættet
9. Full-carbon højprofil hjul til dæk og slange
10. Aerodynamiske hjelme - men ingen eller ekstra lang hale
Annonce
Annonce
Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04
EPZ Omloop van Borsele(2.NCUPJW) 19/04-21/04
Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04
Giro della Romagna(1.1) 21/04
Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04
Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04
Giro della Romagna(1.1) 21/04
Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04
Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04
Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04
La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05
Annonce
Annonce
Alpecin-Deceuninck |
Arkéa - B&B Hotels |
Astana Qazaqstan |
Bahrain Victorious |
Bora-Hansgrohe |
Cofidis |
Decathlon AG2R La Mondiale |
EF Education - EasyPost |
Groupama-FDJ |
INEOS Grenadiers |
Intermarché - Wanty |
Lidl - Trek |
Movistar Team |
Soudal - Quick Step |
Team DSM-Firmenich PostNL |
Team Jayco AlUla |
Team Visma | Lease a Bike |
UAE Team Emirates |
Annonce