Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Trendbarometer nr. 3: Komfortcykler

Trendbarometer nr. 3: Komfortcykler

05. september 2014 16:30Foto: A.S.O.

Slope, carbonsammensætningen, fleksible bagstagere og nanolim. Løsningerne, når det kommer til at lave en hurtig og komfortabel cykelramme, er mange for producenterne på dette års Eurobike.

Artiklen fortsætter efter videoen.

I mange år har holdningen hos forbrugeren været, at hvis man skal have en rigtig lækker cykel, med de bedste komponenter og gear på, så skulle man også vælge en cykel med en top racegeometri eller bygge en selv. Nu er det desværre langt fra os alle, som er skåret som en professionel cykelrytter, og derfor er en maksimeret racegeometri ikke altid den rigtige løsning.

 

Dette ses blandt andet i at flere og flere ryttere i motionssegmentet oplever diverse problemer med ryggen og, hvad værre er, ikke får udnyttet en cyklens kvaliteter. Dette er blandt andet også derfor at bikefit har haft en stor fremgang.

 

Løsningen findes dog allerede og har i åroplevet en stor fremgang. Cykelmærkerne har i mange år lavet specifikke modeller til forårsklassikerne (en såkaldt Roubaix-model, hvilket også er det modelnavn Specialized har givet deres). Disse cykler er kendetegnet ved at have mere slope og en lidt mere afslappet geometri, og derfor er mere komfortable.
 

En af de helt store trends på Eurobike og trendbarometerets nummer 3 er komfortcykler.

 

Læs også
Pogacar fremhæver Skjelmose med glimt i øjet

 

Cyklerne er udstyret som top racerrammerne, ses oftes også i en model med skivebremser og koster omkring det samme. Den eneste forskel er, at komfortrammerne er (surprice) mere komfortable og generelt tiltænkt en lidt mere oprejst kørestil.

 

Nogle modeller holder dog geometrien fra racemodellerne, men her har man så arbejdet vibrationsdæmpning i rammen, tit i udformningen af bagstagerne, eller i sammensætningen af carbonen (andre materiale som titanium eller stål, som har gode dæmpningsegenskaber anvendes også), blandt andet har navnlig Cube og Bianchi udviklet meget på dæmpningen på deres topmodeller.

 

Branchens argument er, at man kører mere komfortabelt og hurtigere med en cykel, som passer til det den anvendes den til. Kort sagt så er, hvis man ikke eller sjældent kører racerløb, en komfortracercykel der man skal søge hen.

 

 

 

 

 

Scott har på deres komfortmodel “Solace” gjort bagstagerne super fleksible, da vi trykkede dem mod hinanden, kunne man virkelig se ideen i Scotts argument om, at særligt bagstellet på cyklen vil samle en masse småhuller op. Scott har desuden monteret en t-bar nede ved kranken for at sikre stabilitet og stivhed i rammen.

 

Også på Cubes topmodel ”Litening” er komforten tænkt ind, Cube har udviklet en ramme som anvender mere carbon og mindre lim end andre rammer. Dette burde i teorien betyde en stivere og hårde ramme. Cube siger imidlertid, at pga. nanoteknologien i limen, er rammen faktisk meget mere tilgivende og komfortabel end den forrige model, samtidig med at den er mere stiv i de områder, man har behov for det.

 

Læs også
Optakt: Liege-Bastogne-Liege

 

Læs med i morgen, hvor vi løfter sløret for nummer to på Trendbarometret.

 

Trendbarometeret 2014:

1.

2

3. Komfortcykler

4. Ultratyndt cykeltøj

5. Integreret teknologi

6. Retro

7. Skinsuits

8. MTB med elmotorer (E-mountainbikes)

9. Komfortable aerohjelme

10. Cykel cross

DEL
INFO
Materiale og udstyr
Nyheder
Eurobike
Nyheder
Trendbarometer
Nyheder
KOMMENTARER

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04

EPZ Omloop van Borsele(2.NCUPJW) 19/04-21/04

Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04

Giro della Romagna(1.1) 21/04

Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04

Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04

Giro della Romagna(1.1) 21/04

Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?