Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?
På forhånd tak!
Feltet.dk
Årets VM er netop blevet afviklet i Richmond i USA, og for blot fire år siden var Danmark værter for mesterskabet. Noget kunne tyde på, at mesterskabet godt kunne komme til Danmark igen inden for nogle år, afslører Sport Event Denmarks direktør, Lars Lundov, i et interview med Feltet.dk.
Annonce
Danmark er en af de mest succesrige værter i nyere tid for VM i landevejscykling, og det har givet plusser i bogen. Samtidig giver det også appetit til mere hos Sport Event Denmark, DCU og andre byer, som gerne vil have flere store cykelarrangementer til Danmark i de kommende år.
Landevejs-VM er besat i 2016 og 2017, da det skal til Doha (Qatar) og Bergen (Norge). UCI har netop afholdt et seminar i Richmond, hvor interesserede kommende værtslande kunne få information om, hvad der skal til for at afholde større UCI-arrangementer. Flere mulige værtslande deltog, og deriblandt var en ambitiøs dansk delegation.
”Det er rigtigt, at vi var til stede, og deriblandt var der repræsentanter fra henholdsvis Hovedstaden, Odense og Herning,” forklarer Sports Event Denmarks direktør, Lars Lundov, til Feltet.dk.
Overskud sidst
Sidste gang, Danmark var arrangør af VM i landevejscykling, havde Danmark forhandlet en større pakke med den internationale cykelunion (UCI), og det kan ske igen. Sidst havde Danmark købt blandt andet World Cup på banen, VM på banen, VM på landevejen og World Cup i BMX, og der blev senere tilføjet VM i BMX samt VM i paracykling. Der er dog et stykke vej endnu, til at endnu en stor cykelpakke kan foldes ud på dansk grund, fastslår Lars Lundov.
”Vi er i øjeblikket i en indledende sonderingsfase. Landevejs-VM er en dyr størrelse,” påpeger Lars Lundov og henviser til, at UCI oplyser, at eventet på det seneste har haft et budget på cirka 90-150 millioner kroner.
En effektanalyse af VM i landevejscykling viser, at eventet blev en god forretning for Danmark. 232 millioner kroner røg der i kassen rent turistmæssigt, hvoraf 176 millioner kroner kom fra udenlandske gæster, og ud over en god økonomisk forretning fik Danmark også massiv medieomtale. Det er blandt andet disse facts, som har fået de arrangører frem i skoene igen.
”Det arbejder vi på”
Landevejs-VM er naturligvis et drømmescenarie, det kan man tydelig mærke på Lars Lundov, og det brænder han for. Også andre arrangementer er Danmark interesseret i, afslører han.
”Vi vil gerne have mere cykling til Danmark. Så vi er i indledende dialog om en ny pakke med UCI, som har rettighederne til World Cups og VM’er. Vi skal forventeligt også senere have en dialog med det europæiske forbund UEC,” forklarer Lundov, som håber at finde på en pakkeløsning.
”Vi arbejder på at få strikket en pakke sammen med X antal cykelevents. Pakken kan teoretisk set både indeholde verdensmesterskaberne i landevej, bane, cykel cross, mountainbike, BMX, paracykling, og det kunne også være VM Urban samt World Cups. Det kunne også være europamesterskaber,” tilføjer Lundov og påpeger, at ”det skal være over en given årrække”.
Flere kommuner er interesseret i at få store cykelarrangementer, røber Lars Lundov og nævner, at det ikke kun er Herning, Odense og Hovedstadsområdet, som er inde i billedet. Århus og Trekantsområdet er også en del af byerne og områderne, som har budt ind.
EM i banecykling nævnes også som en mulighed i Odense. ”EM i banecykling er også en mulighed - måske Odense på deres nye bane. EM stiller ikke så store krav til tilskuerpladser.”
Økonomien
De store cykelevents er dyre at afholde, og for nylig har London måttet trække sig fra Tour de France-starten i 2017. Lars Lundov slår også fast, at det ikke bliver nemt at finde økonomien, men han tror selv på, at de kan skrue en spændende pakkeløsning sammen.
”Det kommer selvfølgelig an på, om vi kan lave en økonomisk bæredygtig aftale med UCI. VM i landevejscykling er blevet noget dyrere siden sidst, og den skal ned i pris form at den kan gå med i pakken,” påpeger direktøren.
Lars Lundov har måske løsningen til, hvordan det kan ske. ”I pakken skal også indgå nogle af de lidt mindre attraktive events, som UCI typisk har sværere ved at afsætte. Endvidere giver det også tryghed hos UCI, at det er de samme samarbejdspartnere, som afholder arrangementerne."
"Selvfølgelig vil vi gerne have landevejs-VM til Danmark igen. Det var jo en mega folkefest sidst. Det var en super event, som vi forfærdelig gerne så tilbage.”
Lige nu er altså ingen af arrangementerne på plads, men Lars Lundov og kompagni går optimistisk til opgaven.
”Vi skal længere ned i maskinrummet,” lyder det afsluttende og optimistisk fra Lars Lundov.
Annonce
Annonce
Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04
Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04
Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04
Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04
La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05
Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05
Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05
Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05
Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05
Annonce
Annonce
Alpecin-Deceuninck |
Arkéa - B&B Hotels |
Astana Qazaqstan |
Bahrain Victorious |
Bora-Hansgrohe |
Cofidis |
Decathlon AG2R La Mondiale |
EF Education - EasyPost |
Groupama-FDJ |
INEOS Grenadiers |
Intermarché - Wanty |
Lidl - Trek |
Movistar Team |
Soudal - Quick Step |
Team DSM-Firmenich PostNL |
Team Jayco AlUla |
Team Visma | Lease a Bike |
UAE Team Emirates |
Annonce