Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Optakt: 2. etape af Tour de Hongrie

Optakt: 2. etape af Tour de Hongrie

09. maj 2024 13:09Foto: Sprint Cycling

Sam Welsford fik den perfekte revanche for den manglende Giro-udtagelse, og nu drømmer han om at fastholde momentum. Han skal imidlertid også smede, mens jernet er varmt, for i denne usædvanligt sprinterfjendtlige udgave venter løbets sidste sprinteretape allerede torsdag, og her er der tale om en helt anderledes og uhyre teknisk finale, hvor der endda skal spurtes op ad bakke.

Artiklen fortsætter efter videoen.

FELTET.DK'S NYE APP: FØLG LØBENE FRA START TIL SLUT

 

Ruten

Bemærk: Grundet travlhed under Giroen har jeg ikke nået at skrive den klassiske detaljere rutebeskrivelse. Det bliver derfor en skitseagtig gennemgang af etaperne.

 

Også torsdag får sprinterne formentlig deres chance, når der skal køres 162,1 km mellem Tokaj og Kazincbarzika. Her bliver det med 889 højdemeter en smule mere kuperet, men det er intet, der kan forstyrre sprinterne. Denne gang sluttes der med en omgang på en 37,6 km lang rundstrækning, der har en stigning (700 m, 7,0%) med top 24,4 km fra stregen, og her er finalen enormt teknisk. En lang, lige vej leder frem til tre sving med hhv. 900 m, 500 m og 200 m igen, og derudover stiger den sidste kilometer med 2,0% i snit, idet det dog ser ud til at snige med helt op til 7-8% over de sidste 200 m.

 

Læs også
Optakt: 16. etape af Giro d’Italia

 

 

 

 

 

 

 

FELTET.DK'S NYE APP: FØLG LØBENE FRA START TIL SLUT

 

Vejret

Efter den skyede start bliver det smukt herfra. Torsdagen vil starte med få skyer og en temperatur på 20 grader og slutte skyfri med en temperatur på 21 grader. Det vil dog være blæsende. Det giver et tidligt sidevindsstykke, men derefter vil der skiftevis være sidemod- og medvind, indtil man får sidevind på det sidste stykke frem til rundstrækningen. Her vil der være medvind frem til stigningen, hvor man får sidemedvind, og derefter venter først et langt modvindsstykke og siden et langt stykke med sidemodvind frem til de tre sene sving. Herefter vil der være sidemedvind over de sidste 900 m.

 

Favoritterne

Det er ganske usædvanligt, at vi allerede er fremme ved sidste sprinteretape i et løb, der er kendt som en sprinterfestival, men det er allerede i morgen de hurtige folk skal slå til, hvis de vil have noget med hjem fra løbet. Derfor burde det også være ret sikkert, at vi får endnu en ganske fredsommelig sprinteretape.

 

Læs også
Giro d'Italia-analyse: Var det Quintanas gave til Vingegaard?

 

Der vil sikkert igen være lidt kamp om at ramme udbruddet, men sprinterholdene skal nok sørge for, at det ikke bliver en farlig gruppe. Herefter vil Bora tage kontrol, og jeg vil også forvente, at i hvert fald Jayco og sikkert også Astana giver en hånd med. Bliver det farligt, kan de sikkert også regne med hjælp fra Corratec og Q36.5, og derfor vil det undre mig, hvis udbruddet har en chance.

 

Igen bliver det relativt blæsende, men atter kommer sidevinden tidligt. Vi har ellers set sidevindskørsel i løbet, men det er sjældent, og da der på rundstrækningen vil være med- eller modvind, bør eventuel splittelse gå i sig selv igen. Den sidste bakke er for kort og kommer for langt fra mål til at spille en rolle, og det er ret svært at se, hvem der skal lægge et pres. Derefter rammer den benhård modvind, og så bliver det et langt ventespil, hvor alle vil tøve med at skyde frem.

 

Jeg vil altså forvente en spurt, men modsat i dag er den uhyre teknisk. Her er hele tre sving inden for de sidste 900 m - det sidste endda med bare 200 m igen. Det stiller helt anderledes krav til positioneringen, men jeg har netop genset spurten fra sidst. Det er nogle ret bløde sving på en stor bred vej, og det er faktisk slet ikke så slemt, som det ser ud på kortet. Positionen er stadig vigtigere end i dag, men man kommer et stykke med sin fart. Spurten er stigende, men de voldsomme procenter, man fornemmer i løbsbogen, holder ikke. De tidligere vindere er Dylan Groenewegen og Jakub Mareczko, og det er altså ikke eksperter i bakkespurter - tværtimod. Faktisk er Groenewegens sejr i denne finale noget af det mest suveræne, jeg har set. Jeg har i hvert fald aldrig tidligere set Fabio Jakobsen blive ydmyget så voldsomt.

 

Dagens kaotiske spurt, hvor kun Astana fik toget til at spille, viser, at det i en finale med så mange sving bliver lidt et lotteri at sidde rigtigt. Derfor oser jeg heller ikke af sikkerhed, når jeg peger på Dylan Groenewegen. Han er nemlig i forvejen et uhyre usikkert kort i enhver positionskamp, som vi så igen i dag, hvor han tabte sit hold. Nu er han så endda uden sin klart vigtigste mand, Campbell Stewart, og så ser hans i forvejen ikke prangende tog ret pauvert ud. Med de mange sving kan det derfor sagtens gå galt igen, men sammen med Welsford bør han have så meget fartmæssigt overskud, at han kan redde meget, hvis han sidder nogenlunde rigtigt - og heldigvis er finalen jo altså ikke helt så teknisk som antaget.

 

Jeg vil igen pege på Matteo Moschetti som nr. 2. Han har vist sig ret god til at spurte op ad bakke, og jeg tror som nævnt i går også meget på hans fart. Det er klart, at dagens udfald understreger hans sårbarhed, når toget kun tæller Nicolo Parisini, men han plejer ofte at have en heldig hånd, selv når han har begrænset støtte. Han burde i hvert fald have farten til at vinde, hvis han ikke sidder for langt tilbage.

 

Det har Sam Welsford også. Det bekræftede han i dag, hvor han atter lignede den mand, vi har kendt tidligere. Desværre er denne finale dårligt nyt for ham. Han er helt alene til sidst, og i forvejen er han kendt som sin svage positionering. Heldigvis så vi i dag, at det på disse brede veje kan gå godt, men svinge gør det mindre sandsynligt. Til gengæld burde det ikke stige nok til at genere ham, når selv Mareczko har vundet her.

 

Til gengæld kan det godt stige nok til, at jeg vil give Thibau Nys en ekstra god chance. Det er i hvert fald klart en fordel, at det stiger, og han så virkelig hurtig ud i Romandiet, endda på flad vej. Stigende spurter har han mestret i Aargau og Norge, men som altid er positioneringen et problem, særligt i denne finale, hvor han lider under et svagt tog med Jacopo Mosca, Fabio Felline og Mathias Vacek.

 

Jeg vil også igen rangere Emils Liepins ret højt. Letten blev i dag deklasseret og viste igen, at han nok ikke har samme fart som tidligere, men den tekniske finale er godt nyt. I dag fik de det ikke til at spille, men toget med Niklas Märkl og Pavel Bittner er så godt, at de har potentiale til at dominere denne finale. Det kan være nok til at sikre Liepins sejren.

 

Den stigende finale er også godt ny for Jon Aberasturi. Det har i hvert fald altid passet ham, og vi så jo i Loire, at han har genfundet så meget fart, at han kan vinde på dette niveau. Til gengæld har det knebet med hans positionering, og han sad da også lidt langt tilbage i dag. Har han det rette held, tror jeg dog ganske meget på hans fart.

 

Læs også
Vingegaard "i super form" set på Mallorca

 

Som sagt har Jakub Mareczko tidligere vundet her. Det viser, at han sagtens kan være med, selvom det stiger. Han lavede også et godt resultat i dag, men det var også igen klart, at han ikke er så hurtig som i gamle dage. Han vil altid være et usikkert kort i en teknisk finale, men det gik godt i dag, og hans tog med Kristian Sbaragli og Niccolo Bonifazio ser godt ud. Igen udelukker jeg ikke, at Bonifazio spurter selv, men selvom det stiger, ser jeg ham ikke vinde.

 

Det har været opløftende at se Manuel Peñalver i nu en længere periode. Han har vist god fart og ikke mindst positionering, hvad der er vigtigt i denne finale. Dertil skal lægges, at Polti med Javier Serrano og David Martin har et af de bedste tog. Han mangler måske den sidste fart, men det kan toget kompensere for i denne finale.

 

Jeg skal vel også rangere Mark Cavendish lidt højt, men dagens spurt var lige så nedslående som de andre, han har kørt i år. Til gengæld viste toget, at det som ventet er helt i særklasse, og det hjælper ham trods alt mere i denne tekniske finale, end det gjorde i dag. Problemet er bare, at den ikke er så teknisk som antaget, og den fart, han viste i dag, rækker næppe. Deres bedste chance vil være, hvis de skifter hest og satser på Cees Bol eller Gleb Syritsa, men det sker helt sikkert ikke. Til gengæld kan de tabe hjulet på Bol, der indgår som tredjesidste mand og dermed måske kan få chancen.

 

Lotto har Jarne Van de Paar, hvis fart formentlig fører relativt langt. Han sad dog for langt tilbage i dag, og jeg frygter, at det samme vil ske igen i morgen. Han har ganske vist en god lead-out man i Jacopo Guarnieri, men det ligner for smalt et tog. Vi har nemlig tidligere set, blandt andet i Emiraterne, at han kæmper med sin positionering.

 

Bahrain bekræftede i dag, at de har et af de bedste tog, men jeg tvivler på, at de har manden, der kan gøre det færdigt. I dag kørte de for Dusan Rajovic, der fortsat nok er deres bedste bud, men det er sandsynligt, at de denne gang kører for Alberto Bruttomesso. Han har en større jokereffekt, fordi han er så ubeskrevet, men intet tyder på, at han kan vinde i dette felt. Toget fører langt i denne finale, men det skal flaske sig, hvis de skal vinde.

 

Nicklas Amdi Pedersen gjorde det fornemt i dag. Denne stigende finale kunne endda meget vel passe ham bedre, men vi så også, at han nok mangler den sidste fart for at vinde. Han lider også under, at han er her med et ret svagt hold, men alligevel lykkedes det ham via hjælp fra Abram Stockman og Adam Toupalik at sidde godt. Det taler for, at det igen med lidt held kan blive til et topresultat.

 

Endelig er man vel nødt til at nævne Samuel Quaranta. Det er klart, at hans 2. plads handlede om, at han havde Welsfords hjul, men det var han trods i stand til at holde. Han har et svagt hold, og det gør ham pokkers sårbar i denne finale, og derudover er der intet i hans fortid, der tyder på, at han kan vinde her - men lad os give ham chancen for at overraske igen.

 

Jeg har tabt tiltroen til Elia Viviani, der kiksede igen i dag og har et svagt hold, og der er heller ikke reel fremgang at spore hos Alvaro Hodeg. Hos Tudor så Sebastian Changizi forslået ud i dag, og det er svært at tro på alternativet, Mika Heming. Andre, der kan blande sig, er Adam Kristof Karl, Tomas Kalojiros, Andrej Liska, Siebe Seweirdt, Jakub Riman, Barnabas Peak og måske gode, gamle Peter Sagan blande sig.

 

OPDATERING: En forslået Sebastian Changizi kommer desværre ikke til start.

 

Læs også
Giroen har problemer med bjergpas – 16. etape kan blive neutraliseret

 

Feltet.dks vinderbud: Dylan Groenewegen

Øvrige vinderkandidater: Matteo Moschetti, Sam Welsford

Outsidere: Thibau Nys, Emils Liepins, Jon Aberasturi, Jakub Mareczko, Manuel Peñalver

Jokers: Mark Cavendish, Jarne Van de Paar, Dusan Rajovic, Alberto Bruttomesso, Nicklas Amdi Pedersen, Samuel Quranta, Cees Bol, Gleb Syritsa, Niccolo Bonifazio, Elia Viviani

 

Tidligere udgaver af etapen

Du kan gense Dylan Groenewegens sejr fra 2022, Jakub Mareczkos sejr fra 2020 og Nikodemus Hollers sejr fra 2018.

 

FELTET.DK'S NYE APP: FØLG LØBENE FRA START TIL SLUT

Dylan Groenewegen
Matteo Moschetti, Sam Welsford
Thibau Nys, Emils Liepins, Jon Aberasturi, Jakub Mareczko, Manuel Peñalver
Mark Cavendish, Jarne Van de Paar, Dusan Rajovic, Alberto Bruttomesso, Nicklas Amdi Pedersen, Samuel Quranta, Cees Bol, Gleb Syritsa, Niccolo Bonifazio, Elia Viviani
Alvaro Hodeg, Sebastian Changizi, Mika Heming, Adam Kristof Karl, Andrej Liska, Tomas Kalojiros, Siebe Seweirdt, Jakub Riman, Barnabas Peak, Peter Sagan, Michael Mørkøv, Pavel Bittner, Niklas Märkl, Nicolo Parisini, Mathias Vacek, Gotzon Martin, Adam Toupalik, Abram Stockman, Jacopo Guarnieri, David Martin, Javier Serrano, Andoni Lopez De Abetxuko, Kelland O’Brien, Kristian Sbaragli, Cameron Scott, Alessandro Covi, Filippo Baroncini, Mark Valent
DEL
INFO
Optakter
Nyheder
Tour de Hongrie
Nyheder Profil Resultater
DELTAG I DEBATTEN

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Tour of Estonia(2.1) 23/05-25/05

Ford RideLondon Classique(2.WWT) 24/05-26/05

Marcel Kint Classic(1.1) 25/05

Rund um Köln(1.1) 26/05

Mercan Tour Classic Alpes...(1.1) 29/05

Course de la Paix GP Jese...(2.NCUP) 30/05-02/06

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?