Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Optakt: 7. etape af Presidential Tour of Türkiye

Optakt: 7. etape af Presidential Tour of Türkiye

27. april 2024 13:20Foto: dsm-firmenich PostNL

Frank van den Broek fortsatte DSMs helt ustoppelige succes med sejr på kongeetapen, og nu skal meget gå galt, hvis ikke også det hollandske hold skal vinde samlet. De kan endda fortsætte succesen lørdag, hvor der venter en af de to helt lette etaper, når der skal sluttes i sprinterbyen Izmir, hvor de rene sprintere kan se frem til deres første opgør siden 1. etape.

Artiklen fortsætter efter videoen.

FELTET.DK'S NYE APP: FØLG LØBENE FRA START TIL SLUT

 

Ruten

I årene mellem 2005 og 2007 startede løbet altid med en prolog i Izmir, og efter at have ageret startby i 2008 og 2009 var Tyrkiets tredjestørste by mål for en sprinteretape fem gange på seks år mellem 2012 og 2017. Siden dengang kørte man imidlertid længe uden om storbyen ved vestkysten, inden den i 2022 vendte tilbage efter fem års fravær. Det gjorde den også sidste år, hvor man dog spicede den velkendte sprinterfinale op ved at angribe byens fladland fra et nærliggende højdedrag, hvorfor Jay Vine kunne tage en overraskende solosejr. I 2024 er storbyen med for tredje gang i træk, men denne gang er der næppe plads til overraskelser, når man vender tilbage til det helt klassiske og fladere format, der i den grad lægger op til massespurt.

 

Med en distance på bare 125,4 km er der tale om en ultrakort etape, der fører feltet fra Cesme til Izmir. Starten går helt ude ved kysten i det allerøstligste Tyrkiet, hvorfra man kører mod sydøst hen langs vandet, inden man efter 16,5 km slår en lille sløjfe ind i landet. Derfor er det let stigende, når man først kører mod sydvest og siden syd og nordøst, inden det går ad faldende veje mod nord tilbage til kysten.

 

Læs også
Jury truede Pogacar med diskvalificering

 

Nu kører man kortvarigt mod nordøst ad den helt flade kystvej, inden man efter 39,5 km drejer mod øst for at forlade vandet via en stigning. En kort nedkørsel fører mod sydøst, inden man kører mod syd op ad en kategori 3-stigning (1,7 km, 8,2%), der er uhyre jævn og har top efter 48,7 km. En let nedkørsel fører mod sydøst, inden det går mod øst op ad en bakke og videre ad en nedkørsel, der leder tilbage til kysten.

 

Herfra er etapen meget let. Man forlader kortvarigt vandet ved at køre mod nordøst ad let stigende og siden let faldende veje, der undervejs byder på dagens spurt efter 73,6 km. Hurtigt er man tilbage ved kysten, og nu går det mod nordøst og øst ad den helt flade og lige kystvej, idet man undervejs kører dagens Treasures of Türkiye-spurt efter 86,0 km.

 

Den leder direkte frem til udkanten af Izmir, hvor man kører mod nordøst op ad den flade kystvej, som man kortvarigt forlader for at køre ind til centrum. Herfra kører man mod nord tilbage til vandet, og nu kører man mod øst, nordøst, nordvest, vest og sydvest hen langs vandet og frem til mål. Her passeres man stregen fra den modsatte side med 3100 m igen, hvorefter man forsætter ned til en kurve med 2200 m igen. Med 1600 m igen foretager man en U-vending, hvorefter en blød kurve med 900 m igen leder ind på den helt flade opløbsstrækning.

 

Etapen byder på i alt på 1032 højdemeter.

 

Izmir blev senest besøgt i 2023, hvor en usædvanligt kuperet rute gav Jay Vine mulighed for at tage en overraskende solosejr med 7 sekunder ned til feltet, hvis spurt blev vundet af Jasper Philipsen foran Kaden Groves, og i 2022, hvor Jasper Philipsen spurtede sig til sejr på en næsten helt flad etape foran Kaden Groves og Miguel Angel Fernandez i samme finale, som benyttes i år og blev benyttet i 2023. Forinden var det i 2017, hvor Sam Bennett vandt en massespurt foran Ahmet Örken og Simone Consonni, samt i 2015, hvor Mark Cavendish vandt en massespurt foran Andrea Piechele og Kristian Sbaragli. Året inden var Elia Viviani hurtigere end Andrea Guardini og Cavendish, mens Marcel Kittel sejrede foran Guardini og Maximilano Richeze i 2013. I 2012 var vi vidne til et sandt drama, da Iljo Keisse var på vej mod en solosejr, da han pludselig røg i asfalten mindre end 2 km fra stregen. Det lykkedes ham at komme tilbage på cyklen og akkurat nå mål, inden Marcel Kittel slog Alessandro Petacchi i feltets spurt. Forud for løbets opgradering i 2008 var det en tradition, at løbet startede med en prolog i Izmir, der i de sidste år blev vundet af Hossein Nateghi (2007), Pavel Nevdakh (2006) og Sergey Tretyakov (2005).

 

 

 

 

 

Læs også
Optakt: 5. etape af Giro d’Italia

 

FELTET.DK'S NYE APP: FØLG LØBENE FRA START TIL SLUT

 

Vejret

Vejret har været lidt svingende undervejs, men lørdagen bliver en sommerdag, og mens det kun vil være 20 grader ved starten, vil det være 25-26 grader i målbyen. Ved starten vil der være blæsende (22 km/t) fra nord, men vinden vil aftage til en styrke på 17 km/t i finalen, hvor den vil komme fra nordvest. Efter den kringlede start giver det nærmest ren sidevind hele dagen, indtil det langsomt blive til sidemedvind nær Izmir. Her får man inde i byen først sidevind, så modvind, så sidemodvind og dernæst sidevind. Med 2200 m igen får man sidemodvind, med 1600 m igen sidemedvind og med 900 m igen slutteligt sidevind.

 

Favoritterne

Med kongeetapen ude af verden skal det gå meget galt, hvis ikke Frank van den Broek ender som den samlede vinder. Nu går der nemlig igen sprinterfest i den, og alt taler for, at løbet slutter med to massespurter. De er dog forskellige, for hvor lørdagens spurt er flad, skal man på søndag spurte på en bakke i Istanbul.

 

Hvad der særligt adskiller de to etaper fra de seneste er, at de er lette. Siden 1. etape har alle etaper haft ret svære stigninger i finalen, men det er slut nu, både i morgen og på søndag. Her får vi helt lette etaper, der er nemme at kontrollere, og hvor alle sprinterne bør komme med hjem.

 

Dermed er morgendagens etape også et stort mål for mange. Sammen med 1. etape er det den eneste helt klassiske sprinteretape uden stigende spurter eller bakker i finalen. Det er jo ellers den slags etaper, løbet er kendt for, men i år er der altså kun to af slagsen. Derfor er der mange, der har set frem til endelig at nå frem til sprinterhovedstaden Izmir.

 

Derfor regner jeg også med et helt klassisk forløb. Som altid i dette løb vil det garanteret tage en krig, inden udbruddet kører, men når det engang er sket, forventer jeg, at der vil blive taget kontrol. DSM har ganske vist vundet meget, men mon ikke de gerne vil have endnu en sejr med Fabio Jakobsen inden Giroen. Jeg er dog mere usikker på, hvem der vil hjælpe. Bora har nu mistet Danny van Poppel, men de kan simpelthen ikke tillade sig at give op endnu. Astana viste også i går, at det er klar til at føre for Mark Cavendish, og da jeg også kan se Alpecin, Caja Rural og Polti jagte, vil jeg blive meget overrasket, hvis ikke vi får en spurt. Jokeren er den kraftige sidevind, de vil have på stort set hele etapen, men som vi har fået bekræftet i år, er det meget sjældent, at vi får sidevindskørsel i Tyrkiet.

 

Jeg regner altså med en spurt efter en kort og let etape, hvor alle er med hjem og er relativt friske, selvom holdbarhed vil spille en rolle, når vi er på dag 7 i et etapeløb. Selve finalen er også enkel. Man skal sidde godt i U-vendingen med 1600 m igen, men derefter er der på den brede boulevard god plads til at lade farten tale, særligt når der ikke er modvind. Som vi har set i de øvrige enkle finaler i dette løb, kan det stadig sagtens gå galt, men positionering betyder ikke alt.

 

Jeg går med Fabio Jakobsen. Som vi fik bekræftet på 1. etape, er der altid en risiko for, at han taber hjulet på sit hold, og derfor vil han aldrig være et sikkert kort, men i denne enkle finale står han heldigvis med bedre kort end vanligt. Hans tog med Bram Welten og Tobias Lund er også et af de stærkeste, særligt nu hvor både Alpecin og Bora er markant svækkede, og derfor kan jeg godt se ham blive sat op fra spids. Hvis ikke Sam Welsford har fundet den fart, han ikke havde på 1. etape, er han også den i klart hurtigste, og derfor er truslerne mod ham enten et tabt hjul, dårlig position for toget eller en genfødt Welsford. I denne enkle finale er de fleste af disse risici automatisk reduceret, og derfor tror jeg, at han tager den fjerde DSM-sejr i træk. Taber han igen Lunds hjul, så vi i går, at danskeren sagtens kan vinde i dette felt.

 

Jeg vil rangere Simon Dehairs som nr. 2. Han har ikke spurtet siden 1. etape, men nu får vi endelig en let etape, hvor vil formode, at de kører for ham, som de gjorde i søndags. Vi så dengang, at Alpecin-toget ikke helt uventet var det stærkeste, og selvom de har mistet Robbe Ghys, er det med Van Poppels exit helt entydigt det bedste nu. Dehairs så meget hurtig ud i søndags, hvor han dog havde tabt hjulet på Jensen Plowright. Gør han ikke det i morgen, og er han frisk efter nogle hårde dage, står han stærkt, hvis Jakobsen sidder for langt tilbage. Det kan heller ikke helt udelukkes, at de kører for Plowright eller måske endda Henri Uhlig, men det er usandsynligt, og de får svært ved at vinde.

 

Læs også
Giro d'Italia-analyse: Var det tronskiftet, der blev konfirmeret?

 

Jeg er vel nødt til at rangere Sam Welsford højt, men det er uden entusiasme. Han så decideret skidt ud i spurten på 1. etape, og han plejer hurtigt at blive ringere i et etapeløb. Når det er sagt, har han jo faktisk klatret overraskende godt i dette løb, og han tog sin flotteste sejr i Renewi Tour, var det også mod slutningen af løbet. Her viste han også, at han på sine bedste dage kan slå Jakobsen på ren fart, selvom vi endnu ikke har set det i år. Problemet er naturligvis Van Poppels exit, for nu er hans tog med kun Ryan Mullen et af de allersvageste. Da han samtidig er så positioneringssvag, skal det virkelig flaske sig, hvis han skal vinde, men har han sin fart, kan det i denne enkle finale lade sig gøre.

 

Det tog, der kan konkurrere med Alpecin om at være det bedste, er Astana, og nu skal der igen køres for Mark Cavendish. Får de det til at spille med Rüdiger Selig, Max Kanter og Davide Ballerini, og kan Cavendish holde hjulet, hvad det ofte kniber med, kan han blive sat op fra spids. Som han har spurtet i år, tyder intet på, at han kan vinde, men omvendt ved vi af erfaring, at denne udgave af Cavendish bliver bedre og bedre, jo flere løb han får. Taber han igen hjulet, kan Kanter og måske endda Ballerini køre en god spurt, men de får svært ved at vinde en let etape som denne.

 

Jeg tror også ret meget på Iuri Leitao. Hans sejr i Kroatien viste, at han er en af de hurtigste, og det bekræftede han i går. Denne gang har vi hele toget med Tomas Barta, David Gonzalez og Daniel Babor til rådighed, og det må være et af de stærkeste. Den kombination giver en god mulighed for at vinde. Jeg kan dog frygte, at de som på 1. etape kører for Babor, og selvom han har det gode tog, lignede han på 1. etape ikke en mand, der kan vinde.

 

Endelig får vi også bragt Sasha Weemaes i spil igen. Han bekræftede på 1. etape, at han er en af de allerhurtigste på de helt lette dage. Han har haft det svært i positionskampen, men her er finalen enkel, og hans tog med Marco Tizza, Kenneth Van Rooy og Davide Persico er godt. Det er også sandsynligt, at de også spurter med Persico, som de gjorde på 1. etape, og med den spurt, han kørte i Colombia, har jeg stadig en vis tiltro til ham.

 

Skal Jakub Mareczko have sin chance? Han blev fanget i styrtet på 1. etape, og siden har alle etaper været for svære. Nu får vi endelig en af de lette etaper, han elsker, men som altid skal han klare positionskampen. Heldigvis er finalen enkel, og toget med Samuele Zambelli og Attilio Viviani er hæderligt. Han har ikke spurtet alt for overbevisende, men med farten fra Emiraterne har han en chance, hvis han er frisk efter nogle hårde dage.

 

Endelig får vi også den lette etape, der bringer Timothy Dupont i spil igen. Belgieren havde ikke heldet på 1. etape, og med det svage hold skal det flaske sig for ham. Til gengæld har han i år og sidste år vist, at han stadig kan komme langt på sin fart, og i denne enkle finale er der en god chance for, at den normalt positioneringsstærke belgier kan vise den.

 

Det bør også være muligt for Enrico Zanoncello. Han er ikke den allerhurtigste, men vi så med sejren i Abruzzo, at det kan lade sig gøre, hvis det flasker sig. Han er ikke den mest sikre i positionskampen, men han har forbedret sig, o toget med Filippo Magli, Mattia Pinazzi og Luca Colnaghi, der ligner lead-out man i dette løb, har potentiale til mere, end vi så i søndags.

 

Det er ikke den ideelle etape for Giovanni Lonardi. Jeg tror, at han mangler lidt fart på de helt lette dage som denne. Til gengæld er han god i positionskampen, hvor han er en af de mest sikre, og hans tog med Mirco Maestri og Manuel Peñalver er godt. Han har også fordel af, at vi er et stykke henne i løbet, men jeg tvivler stadig på, at de er nok på en helt let etape som denne.

 

Endelig vil jeg nævne George Jackson og Leo Bouvier. Jeg tror stadig meget på den fart, Jackson viste i Langkawi, men han har vist sig svag i positionskampen med et svagt hold. Derfor skal det flaske sig, men lykkes det, kan han komme langt. Det samme kan siges om Bouvier, der viste en imponerende og uventet fart på 1. etape, men som også lider under et meget svagt hold.

 

Læs også
Fransk kæmpetalent på blokken hos Visma og andre storhold

 

Andre kandidater til en spurt er Sebastian Nielsen, Martijn Budding, Andreas Stokbro, Tilen Finkst, Batuhan Özgur, Reinardt van Rensburg, Raymond Kreder, Norbert Banaszek, Rory Townsend, Sergey Rostovtsev, Ahmet Örken, Serdar Depe, Youcef Reguigui og Andrea Peron, men jeg tvivler på, at de kan vinde - enten fordi etapen er for let, eller fordi det halter med positionering, hold eller fart.

 

Feltet.dks vinderbud: Fabio Jakobsen

Øvrige vinderkandidater: Simon Dehairs, Sam Welsford

Outsidere: Mark Cavendish, Iuri Leitao, Sasha Weemaes, Jakub Mareczko, Timothy Dupont

Jokers: Enrico Zanoncello, Giovanni Lonardi, Davide Persico, Tobias Lund, George Jackson, Daniel Babor, Leo Bouvier, Luca Colnaghi, Max Kanter, Jensen Plowright, Davide Ballerini, Sebastian Nielsen, Andreas Stokbro, Martijn Budding

 

Tidligere udgaver af etapen

Du kan gense Jay Vines sejr fra 2023, Jasper Philipsens sejr fra 2022, Sam Bennetts sejr fra 2017, Mark Cavendishs flotte comeback fra 2015, Elia Vivianis sejr fra 2014, Marcel Kittels sejr fra 2013 og Iljo Keisses højdramatiske sejr fra 2012.

 

FELTET.DK'S NYE APP: FØLG LØBENE FRA START TIL SLUT

Fabio Jakobsen
Simon Dehairs, Sam Welsford
Mark Cavendish, Iuri Leitao, Sasha Weemaes, Jakub Mareczko, Timothy Dupont
Enrico Zanoncello, Giovanni Lonardi, Davide Persico, Tobias Lund, George Jackson, Daniel Babor, Leo Bouvier, Luca Colnaghi, Max Kanter, Jensen Plowright, Davide Ballerini, Sebastian Nielsen, Andreas Stokbro, Martijn Budding
Henri Uhlig, Tilen Finkst, Batuhan Özgur, Reinardt van Rensburg, Raymond Kreder, Norbert Banaszek, Rory Townsend, Sergey Rostovtsev, Ahmet Örken, Serdar Depe, Youcef Reguigui, Andrea Peron, Attilio Viviani, Manuel Peñalver, Sebastian Mora, Kenneth Van Rooy, Jonas Rickaert, Ryan Mullen, Bram Welten, Marco Tizza, David Gonzalez, Tomas Barta, Samuele Zambelli, Mattia Pinazzi, Mirco Maestri, Filippo Magli, Anze Skok, Binyan Ma, Tobiasz Pawlak, Thomas Joseph
DEL
INFO
Optakter
Nyheder
Tour of Turkey
Nyheder Profil Resultater
DELTAG I DEBATTEN

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Itzulia Women(2.WWT) 10/05-12/05

Circuit de Wallonie(1.1) 09/05

Circuit de Wallonie(1.1) 09/05

Itzulia Women(2.WWT) 10/05-12/05

Tour du Finistère(1.1) 11/05

Boucles de l'Aulne - Châ...(1.1) 12/05

Tour of Hellas(2.1) 15/05-19/05

Orlen Nations GP(2.NCUP) 15/05-19/05

Vuelta a Burgos Feminas(2.WWT) 16/05-19/05

Veenendaal-Veenendaal(1.1) 18/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?