Seneste nyt fra: Giro d'Italia (Nyhedsblog)
Større Pogacar-interview før Giro-starten
Anders Mielke har fået et større interview med Tadej Pogacar forud for Giroen. Se det herunder.    

Annonce

Seneste resultater

Annonce

Annonce

Annonce

Annonce

Videoer

Mathieu Van der Poel fascinerer Radio Tour med sin overlegenhed: Han er et kommercielt guldæg

Se afslutningen på herrernes GP Sven Nys

Se afslutningen på kvindernes GP Sven Nys

Thomas Bay er vild med Paris-Nice: Der starter etapeløbssæsonen for alvor

Mielke fremhæver Frankrigs kærlighed til Pinot

Bay om cykelløbs betydning: Det er med til at samle en nation

Se afslutningen på herrernes Exact Cross i Loenhout

Se afslutningen på kvindernes Exact Cross i Loenhout

Få flere videoer fra cykelverdenen.

Annonce

Seneste resultater
TV-oversigten
Se tv-oversigt

Annonce

Feltet.dk Forum
Giroen
POLITIKEN Det skete med Froome og Armstrong. Men få ved om Pogacars motivation for at køre Giroen er blevet yderligere styrket af et fænomen, der sjældent tales om af Søren Lissner Inden 1930-udgaven af Giro d’Italia stod løbsarrangøren, sportsavisen La Gazzetta dello Sport, med et problem. Giroen dalede i popularitet. Årsagen hed Alfredo Binda. Den italienske rytter havde vundet fire af de fem seneste rundture. Som resultat blev der købt færre aviser. Noget drastisk måtte gøres for at vende udviklingen, tænkte løbsledelsen. 1930-løbet skulle være langt mere spændende, så der blev solgt flere aviser. I første omgang forsøgte løbsarrangørerne at overbevise Binda om, at han efter fire sejre burde prøve kræfter med Tour de France. Men den tids stærkeste rytter ønskede at køre i hjemlandet. Løbsledelsen slog kontra ved at give Alfredo Binda et tilbud, han ikke kunne afvise. Han ville modtage 22.500 lire, hvis han ikke stillede op i Giro d’Italia. Binda indså, at beløbet var højere end det, han ville modtage i tilfælde af en ny sejr. Han takkede ja og kørte i stedet Tour de France. 1930-udgaven af Giro d’Italia blev spændende og en succes for La Gazzetta dello Sports avissalg. Luigi Marchisio vandt blot 52 sekunder foran Luigi Giacobbe. Der gik tre år, før Alfredo Binda kom tilbage og vandt sit femte og sidste Giro d’Italia. Fortællingen om Alfredo Binda er ikonisk, fordi det ikke ligefrem var eller er hverdag, at cykelryttere modtager penge for at blive væk. Cykelhistorien er omvendt fyldt med eksempler på ryttere og hold, som har modtaget penge for at stille op til et specifikt løb. På Eddy Merckxs tid i 1960’erne og 70’erne var der tale om beløb, som kunne være i brune kuverter. Men efter årtusindskiftet har der været eksempler på overførte millionbeløb, som bør gøre sig bemærket i netbanken hos både hold og topryttere. Startpenge er et fænomen, som der ikke tales ret meget om offentligt i cykelverdenen, selv om alle aktører ved, at det foregår. Ligesom i Bindas tid er det vigtigste for en løbsdirektør at have mest mulig opmærksomhed rettet mod eget løb. For det betyder opmærksomhed på sponsorer og tv-udbydere, hvilket kan drive priserne i vejret, når der skal forhandles nye aftaler. Det kommer af sig selv, når løbet hedder Tour de France. Toprytterne melder sig klar i det øjeblik, løbsdirektør Christian Prudhomme annoncerer ruten. Især under Prudhommes ledelse er Touren blevet en indbringende forretning og et kulturfænomen. Men selv for et så stort løb som Giro d’Italia er virkeligheden en anden. Løbsarrangørerne skal lokke feltets største navne til. De kommer ikke af sig selv. Det flugter ikke med den italienske selvforståelse. Måske derfor har Giro d’Italia været hjemsted for de få sager med markante startpenge, som er sluppet ud i offentligheden. For ligesom i Alfredo Bindas tid har Giro d’Italia-arrangørerne kæmpet med svingende interesse for løbet. Giro d’Italia bliver arrangeret af RCS. Her hedder direktøren Mauro Vegni, som er 65 år. Kollega Christian Prudhomme er den velformulerede løbsdirektør, som kan sætte en løbsdetalje ind i en større kontekst. Mauro Vegni er landevejsrøveren, der havde andet at lave den dag, hvor RCS fik et kursus i moderne kommunikation. Han siger tingene ligeud og er meget passioneret omkring Giro d’Italia. Millionbeløb til Armstrong og Froome Fra 1997 til 2007 var der kun italienske vindere, og løbet fremstod for ofte som et nationalt mesterskab uden internationalt stjernestøv. Det blev ændret i de efterfølgende år. Alberto Contador debuterede i Giro d’Italia i 2008 og vandt. 12 måneder senere stod Lance Armstrong på startstregen. Der har aldrig været en historie fremme om, at Alberto Contador modtog startpenge for sin deltagelse. Men Giro-arrangørerne betalte et tocifret millionbeløb i kroner for at få Lance Armstrong til start. I 2009 betalte Tour Down Under også syv millioner kroner for at få Armstrong til løbet. Amerikaneren har sagt, at han kørte gratis efter sit comeback til cykelsporten, og modtagne beløb gik til det, der på det tidspunkt var hans kræftorganisation, Livestrong. Generelt er det meget sparsomt med information om, hvem der præcis modtager pengene, og hvad der efterfølgende sker med dem. Fortællingen om Alfredo Binda er ikonisk I 2012 nåede topniveauet et lavpunkt i Giroen, da Ryder Hesjedal, Joaquim Rodriguez og Thomas de Gendt udgjorde podiet. Afstanden op til Tour de France lod til at vokse. I de efterfølgende år begyndte Mauro Vegni offentligt at fri til Chris Froome. Vegni spillede et velkendt kort og opfordrede den firedobbelte Tour de France-vinder til at bevise sig som en sand mester ved både at vinde Giroen og Touren i samme sæson. Hvilket ingen rytter har gjort siden Marco Pantani i de dopingfyldte 1990’ere. I 2018 bed Froome på krogen og stillede til start. Briten skabte en af de mest ikoniske Giro-årgange nogensinde, da han på 19. etape erobrede den lyserøde førertrøje efter at have angrebet solo med mere end 80 kilometer til mål. Hvis Vegni kunne flyve, havde han gjort det den dag. Det gjorde han ikke i det lille år op til løbet. For det blev i flere medier beskrevet, at Team Sky/Chris Froome havde modtaget 15 millioner kroner for at stille til start. »Vi har talt med Froome og Team Sky, men det har kun været om sportslige mål. Der var aldrig et samarbejde baseret på økonomi. Det handlede om motivation«, sagde Vegni ved rutepræstationen i 2017. »Jeg kan kategorisk afvise det (startpenge til Froome, red.). Sådanne påstande skaber problemer med de andre ryttere for os. Tænk, hvis en anden rytter kommer og siger: De Telegraaf skriver, at du gav Froome penge, hvad så med mig? Jeg forhandler altid med holdene. Jeg har ikke talt med Chris Froome. Jeg har kun talt med Dave Brailsford (daværende holdejer på Team Sky, red.)«. I klassisk Vegni-stil var der et par løse ender. Med to citater fik han både bekræftet og afvist, at han havde talt med Froome, og at der havde været økonomiske forhandlinger. Få dage inden løbet i 2018 kritiserede han desuden Dave Brailsford for at have ført ham bag lyset i forhandlingerne om Froomes deltagelse i Giroen, fordi Brailsford ifølge Vegni ikke nævnte noget om Chris Froomes salbutamol-sag. Her overtrådte briten den tilladte mængde for brug af astmamedicin. Siden blev det bekræftet, at Giro-arrangørerne betalte 10,5 millioner kroner for at få Froome på startstregen. Det vides ikke, om pengene blev fordelt på Team Sky eller udelukkende gik til Chris Froome. Efter Froomes sejr i 2018 har blandt andre Richard Carapaz, Tao Geoghagen Hart og Jai Hindley vundet Giroen. Det er rigtig gode ryttere. Men det er også ryttere, som ikke tiltrækker andre seere end det traditionelle cykelpublikum. Jeg kan kategorisk afvise det (startpenge til Froome) Mauro Vegni, løbsdirektør, Giro d’Italia Ligesom i tilfældet med Chris Froome begyndte Mauri Vegni at rette fokus på sportens største stjerne, Tadej Pogacar. I 2022 kørte Giroen ind i Slovenien, og året efter udspillede afgørelsen sig i grænselandet mellem Pogacars hjemland og Italien. Foruden rutedesignet gjorde Vegni i medierne også alt for at fange sin hidtil største fisk. Ligesom med Froome opfordrede han Tadej Pogacar til at vise sig som en mester og gå efter både Giroen og Touren på en sæson. Efter det andet nederlag i træk til Jonas Vingegaard var der bid i december 2023. Tadej Pogacar annoncerede, at han debuterer i Giro d’Italia, som begynder lørdag. Det gør han som det altoverskyggende trækplaster i en årgang, hvor det ikke er til at øjne en rival, som har en realistisk chance for at vinde løbet. Ruten er tilmed mindre krævende end andre årgange og gør det nemmere for Pogacar at restituere inden Touren. Pogacars store ønske Det vides ikke, om UAE Team Emirates eller Tadej Pogacar har modtaget millionbeløb på samme måde som i Armstrong og Froome-sagerne fra tidligere Giro d’Italia-årgange. Men Politikens kilder i cykelmiljøet kan tegne et billede af, hvordan startpenge bliver brugt i et løb som Giro d’Italia her i moderne tid. Alle holdene modtager beløb, men summen varierer meget. De mindste hold kan lige akkurat dække udgifter til hoteller og rejse. For en større gruppe af hold afhænger deres startpenge helt og aldeles af, hvilke ryttere der stilles med. Der faldt eksempelvis væsentlig flere euro ned i Alpecin-Deceunincks hat, da Matheiu van der Poel stod på startstregen i 2022, end i år, hvor holdet ‘blot’ ledes af Kaden Groves. Der er meget stort hemmelighedskræmmeri omkring, hvad de præcise beløb ligger på, og få mennesker har den viden. I særlige tilfælde er Giro d’Italia-arrangørerne dog villige til at ’sprænge banken’ for at sikre sig en verdensstjerne som eksempelvis Tadej Pogacar. Pengene udbetales nogle gange som bonus fra holdet til rytteren. Der findes også eksempler på, at det er blevet fordelt ud på hele holdet. Tadej Pogacar har i årevis været meget opsat på at køre Giro d’Italia. Han har sagt, at hvis det stod til ham, havde han allerede kørt Giroen for seks år siden. Men UAE Team Emirates-ledelsen har holdt ham i kort snor. Hverken UAE Team Emirates eller Tadej Pogacar står til at få et opkald fra banken i den kommende tid. De Forenede Arabiske Emirater gør UAE Team Emirates til et af feltets rigeste hold. Tadej Pogacar tjener på den anden side af seks millioner euro om året som sportens bedst betalte rytter. Måske kommer der til at være en del i feltet, som i de kommende tre uger vil tænke, at det havde været bedst, hvis Tadej Pogacar ligesom Alfredo Binda også var blevet betalt for at blive væk.
Løb og ryttere
13
Bundærlig Poga?ar: Det er noget lort
Tjaaa. hvad skal han dog sige. Stakkels mand. Han kan bare ikke løbe fra en god meget tidlig julegave. Held og lykke Poga!
Artikler
2
Skandinavisk WorldTour-etapeløb aflyst
Det sluttede nu godt nok i Haderslev i 2023 og ikke i Sønderborg
Artikler
2
Tips til at cykle sen aften?
- jeg har stadig til gode at bevæge mig ud på cyklen efter september måned, så jeg planlægger indtil videre kun at køre aften nu til sommer. Til efteråret er der forhåbentlig en smule mere overskud, så turene måske kan tages mens solen er fremme. Vi har ikke plads til hometrainer, så det bliver det ikke. Har forsøgt mig lidt på cyklen i fitness, men jeg synes hurtigt, at det er voldsomt kedeligt. - jeg kørte en prøvetur i går aftes fra kl. 2115 og en lille time frem. Valgte at sætte to baglygter på + en kraftig forlygte og så have refleksvesten i baglommen. Det fungerede helt ok, men ja, det er ikke udsigten der køres efter :) Jeg tager netop også en løbetur, hvis det er i løbet af dagen, da, som du skriver, kan klares noget hurtigere.
Materiel og træning
7
Mekaniske vs. elektrisk grej
Du har ret med CD' erne. Dog hvis du holder dig til dem fra før 1995 KAN du finde gode optagelser. LP; yep. Men industrien har lokket næsten alt og alle til at tilbede convenience above all. Jeg er fra dengang alle raske drenge havde et to kanals stereo stående på værelset, så vi blev flasket op med god lyd. Og jeg er stadig freak, og vil skide convenience et stykke:grin:
Materiel og træning
12
Sukkerkold sidst på dagen?
Nu er det jo lidt skidt at skrive på andres vegne ... men han skrev faktisk længere oppe at det er 75 km hver vej og i bil, og trætheden ofte indfandt sig efter bilturen, altså før træning ... Jeg har selv pendlet Korsør - KBH i 30 år, og det jeg prøvede at skrive med lidt flere ord længere oppe er, at jeg finder hans energidyk helt naturligt ... tidligt op, køre 75 km i bil, arbejde hele dagen, køre 75 km hjem igen ... uanset hvordan man spiser eller sover, sår det da naturligt at være træt ... faktisk fik jeg energien lidt tilbage igen efter en cykeltur dengang jeg pendlede, snare end det modsatte ...
Materiel og træning
16
Hr. og fru Danmarks roliganistiske cykledebattråd
Nu hvor der er blevet skydt så meget på Skjelmose så synes jeg at man bør tage sig tiden til at lytte til denne snak Norsgaard og Skjelmose havde med hinanden i Gruppettoen. Rart at høre Skjelmose ved normalpuls fremfor lige efter målstregen. Der ligger mange tanker bag hans liv. Husk man behøver ikke at høre alle cirka 90 minutter uden pauser. Jeg blev klogere. Både på personen og generelt. Hvis jeg ikke vidste det, så ville jeg umiddelbart ikke tro at det var 2 personer i midt 20'erne som snakkede sammen (ikke så meget tant og fjas, men voksensnak). ITunes: https://podcasts.apple.com/.../forhjulslir/id1452718622 Spotify: https://open.spotify.com/show/5ottGxVEYNAjTEr3DPJsuo Soundcloud: https://soundcloud.com/user-534576250-726966460/tracks
Løb og ryttere
203
Jumbo-Visma og Soudal-Quickstep fusion?
Du må gerne give Skjelmose tørt på...dels kan han tåle det, dels trænger han til det!
Løb og ryttere
129
Kyllingen forudså Vingens styrt!
Og så tager vi lommertørklæderne frem, eller også klapper vi stille i hænderne: https://www.msn.com/da-dk/sport/other/rivalens-chef-bes%C3%B8gte-jonas-vingegaard-p%C3%A5-hospitalet-hans-overraskende-ord-g%C3%A5r-lige-i-hjertet/ar-AA1o1D2Y?ocid=msedgntp&pc=HCTS&cvid=060adb44ca8f431893e254209ece90e2&ei=11
Løb og ryttere
15
OL-udtagelser
Ja, så har du jo ikke noget nyt at tilføje den hypotetiske diskussion, da du allerede har fremsat dine synspunkter lige ovenfor, ovenikøbet tæt på ordret. Havde så ikke været bedre at holde igen, igen?
Løb og ryttere
38

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?

Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere