Feltet.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart.
ACCEPTÈR COOKIES » LÆS MERE »

Dagens nyheder

Foto: DCU / Mads Hansen

Mads Würtz vil gerne sparke døren ind

20.01. kl. 18:03 af Jesper Johannesen.

Et af løb, som Mads Würtz Schmidt drømmer om at vinde, er Paris-Roubaix. Danskeren kan allerede få debut i løbet i 2017, men før det, så vil talentet gerne sparke døren ind.

Mads Würtz Schmidt bliver i denne sæson professionel hos Team Katusha-Alpecin. Danskeren har fået sit midlertidige løbsprogram og i det er endagsklassikeren Paris-Roubaix.

”Umiddelbart, så er jeg i truppen til Roubaix, og det er mit drømme løb og et løb, som jeg drømmer om at vinde en gang. Det er jeg virkelig glad for, jeg måske kan få lov at køre,” forklarer Mads Würtz Schmidt til TV2 Sporten.

”Men som det ser ud lige nu, så håber jeg, at min plan holder, for Roubaix, det er fandme et fedt løb, og det er virkelig et af de løb, som jeg drømmer meget om at køre med i.”

"Et par rap over nallerne"
Mads Würtz Schmidt understreger dog at intet er sikkert endnu, men han var blevet spurgt, hvad han helst ville køre, og så blev Flandern Rundt erstattet i løbsprogrammet med Paris-Roubaix.

”Jeg vil gøre mit for, at jeg kommer til at stille op i Roubaix og får et par rap over nallerne, og så tage det som en oplevelse,” tilføjer danskeren.

Mads Würtz Schmidt kan se frem til at få debut i Etoile de Bessèges, som køres fra den 1. til den 5. februar. Det specielle i dette løb er, at der er en enkeltstart, hvor danskeren håber at gøre det godt.


"Forhåbentlig, så kan jeg lave et eller andet, så jeg ender et stykke oppe i klassementet, det kunne være fedt at sparke døren ind."

Efter det franske etapeløb venter Volta ao Algarve, Strade Bianche, Dwaars Door Vlaanderen, Scheldeprijs, Amstel Gold Race samt Fleche Wallone.

SKAL MADS WÜRTZ SCHMIDT PÅ DIT MANAGERHOLD?

Foto: Sirotti

Optakt: 5. etape af Tour Down Under

20.01. kl. 17:33 af Emil Axelgaard.

Mens Caleb Ewan fortsatte sin totale dominans af massespurterne i årets udgave af Tour Down Under, lykkedes det Richie Porte sikkert at overleve den anden af to farlige dage, hvor hans vanlige dosis af uheld kunne have kostet ham vigtig tid. Dermed er han nu klar til at sikre sig sin første samlede sejr i sit hjemlands etapeløb på den kongeetape til Willunga Hill, han har vundet tre år i træk, og selvom han på forhånd nedspiller forventningerne, er der ingen tvivl om, at løbets stærkeste klatrer drømmer om at bekræfte sin status som den bedste rytter i løbet ved igen at triumfere på toppen af Australiens mest ikoniske stigning.

Ruten

Som vanligt er lørdag dagen for kongeetapen, hvor det samlede klassement vanligvis afgøres på toppen af den berømte Willinga Hill. Mens stigningen har været på programmet hvert år siden 2002, blev en ekstra passage tilføjet i 2010, og siden 2012 har løbets afgørende etape sluttet på toppen af den frygtede stigning. Det vil igen i år være tilfældet på 5. etape, der er en identisk kopi af den, der har været benyttet i de foregående fem udgaver.

 

De 151,5 m starter i McLaren Vale, og herfra påbegynder rytterne en 39,7 km lang rundstrækning, der fører dem ud til kysten og tilbage til startbyen. Den skal tilbagelægges tre gange, hvorefter rytterne endda påbegynder en 4. omgang. Undervejs vil de dyste om bonussekunder i de indlagte spurter efter henholdsvis 63,4 og 103,4 km.

 

Når de passerer igennem byen Willunga for fjerde gang, drejer feltet imidlertid til venstre og rammer stigningen for første gang. Efter bjergspurten forbliver de på et plateau i ca. 10 km, inden de rammer den hurtige nedkørsel, der fører dem tilbage til den oprindelige rundstrækning. Herfra kører de tilbage til Willunga, hvor de påbegynder stigningen for anden og sidste gang. Alt i alt er den sidste rundstrækning 22,4 km lang.

 

Kategori 1-stigningen har en længde på 3,0 km og en gennemsnitlig stigning på 7,5%. Den er stejlest i bunden, hvor det stiger med mellem 7,9% og 9,1% over de første 1300 m. Derfra bliver det lettere, og i de sidste 1200 m er stigningsprocenten mellem 5,5 og 6,5.

  

Hvert eneste år er etapen blevet afgjort i et slag mellem favoritterne på stigningen. I 2012 slog Alejandro Valverde Simon Gerrans i en knivskarp afslutning, mens australieren fik revanche året efter ved at slå den senere vinder Tom-Jelte Slagter. I 2014, 2015 og 2016 er det imidlertid Richie Porte, der har etableret sig som kongen af Willunga ved at sikre sig solosejre. 

 

 

 

 

Vejret

Løbet startede i ekstrem varme, men siden den voldsomme indledning har årets udgave af Tour Down Under haft usædvanligt milde betingelser. Det vil ligeledes være tilfældet lørdag, der synes at blive en noget nær optimal dag til et cykelløb. Således vil der være høj solskin, men temperaturen vil kun være 25 grader, langt fra de ekstreme forhold, der ofte har kendetegnet løbet.

 

Vinden spiller en helt afgørende rolle på Willunga Hill, og derfor vil alle være fuldt bevidst om, at der først vil være en let vind fra øst, der siden drejer og i finalen vil tiltage til en jævn vind og komme fra en sydlig retning. På den indledende rundstrækning vil rytterne således møde alle slags vindretninger. Langt mere afgørende er det, at der vil være sidemodvind på stigningen og sidemedvind og medvind på det farlige stykke umiddelbart efter toppen, hvor feltet ofte er blevet splittet.

 

Analyse af 4. etape

Three down, one to go. Som vi skrev i går, var der på forhånd en stor chance for, at Caleb Ewan ville forlade løbet med intet mindre end fire etapesejre. Således er årets rute usædvanlig sprintervenlig, og med sin status som feltets klart hurtigste og mest formstærke sprinter samt fire potentielle massespurter var der udsigt til, at australieren kunne etablere sig som feltets helt dominerende skikkelse. Efter de første tre af de fire flade etaper har Ewan gjort rent bord, og da sidste etapes gadeløb i Adelaide måske er den af de fire muligheder, der passer ham bedst, synes det nærmest usandsynligt, at han ikke fuldender dominansen med endnu en suveræn opvisning på søndag.

 

Fredagens sejr var endnu en dokumentation af, at Ewan er blevet langt mere holdbar. Tidligere kunne han være absolut fremragende den ene dag, hvorefter træthed slog ham fuldstændig ud dagen efter. I år har han været på toppen dag efter dag og leverede endda en jætteindsats for sit hold på den vanskelige 2. etape. Fredagens finale var alt andet end nem, hvilket dokumenteredes af en top 10, hvor der var plads til puncheurs som Nathan Haas, Jay McCarthy og Enrico Battaglin samt holdbare sprintere som Peter Sagan, Ben Swift og Baptiste Planckaert. Ikke desto mindre bestod Ewan udfordringen med glans og syntes aldrig at være i vanskeligheder.

 

Modsat i torsdagens spurt, hvor han med imponerende kølighed manøvrerede gennem den kaotiske spurt på egen hånd, skal der denne gang lyde en stor ros til Daryl Impey, der igen viste, hvorfor han for nogle år siden havde opbygget et ry som en af feltets bedste lead-out men. Den alsidige sydafrikaner sikrede, at Ewan blev holdt i en god position og ikke gik i panik, da Bora-hansgrohe med et snedigt angreb fra Sam Bennett forsøgte at tage Orica-Scott på sengen. Impey holdt Ewan inde i kampen og sikrede, at han ikke gik i panik, og da Luke Rowe startede sit lead-out for Danny Van Poppel, reagerede den australske sprinter hurtigt og sprang ind bag Ben Swift og den det britiske mandskabs hollandske sprinter. Herefter viste Swift sig som lidt af en gentleman, idet han uden problemer kunne havde lukket Ewan inde, og det var således ikke uheldigt, at Ewan fandt den åbning, der igen gav ham lejlighed til at vise sin suveræne topfart.

 

For Peter Sagan må der være en anelse frustration at spore. Verdensmesteren er kendt for sin fantastiske positioneringsevne, men denne gang svigtede han. Det er vidnesbyrd om hans høje klasse, at han efter bare et par dage på cyklen allerede synes at have forbedret sig mærkbart, og i den hårdere finale havde leverede han en spurt, der kunne have udfordret Ewan. Uheldigvis var han denne gang for langt tilbage, og han blev således aldrig en reel trussel.

 

Også Danny Van Poppel må være frustreret. Igen viste Sky, at de har feltets bedste tog - Rowe har leveret et fantastisk job i en rolle som lead-out man, han først overtog fra den sygdomsramte Owain Doull dagen inden løbet - men igen blev han overmatchet at hurtigere folk. Ikke desto mindre lover der godt for den talentfulde hollænder, der havde lidt af et gennembrud i 2016 og endnu er langt fra topformen. Van Poppel er solidt ved at etablere som en klar toer i Skys sprinterhierarki bag Elia Viviani, og vi kan vente os langt mere fra ham i de nordlige klassikere og måske Vueltaen.

 

Det var tillige interessant at både Nathan Haas og Jay McCarthy blandede sig i spurten. Sidste år vandt de stigende spurter i henholdsvis Vuelta a Burgos og Tour Down Under, og de så en chance for at sikre sig et par bonussekunder til den intense kamp om podiepladserne. Missionen mislykkedes, men det vidner om, at begge er i storform, og at McCarthy ikke er voldsomt hæmmet, at den sygdom, der har plaget ham de seneste dage.

 

Endelig skal det bemærkes, at Gorka Izagirre slap helskindet gennem etapen. Movistar-kaptajnen styrtede som bekendt voldsomt på 3. etape, men meldingen fra det spanske holds lejr er, at etapen forløb bedre end ventet. Det er imidlertid næsten utænkeligt, at den relativt hårde medfart ikke vil sætte sig sit spor, når løbet lørdag skal afgøres på Willunga Hill.

 

Favoritterne

I de senere år har kampen om den samlede sejr været knivskarp forud for det afgørende slag på Willunga Hill, men det er ingenlunde tilfældet i år. Kombinationen af en usædvanligt hård 2. etape, en uimodståelig Richie Porte og ekstrem grad af uheld for hans værste konkurrent, Sergio Henao, betyder, at Porte går ind til sin yndlingsetape med et forspring, der er uhørt stort i Tour Down Under-sammenhæng. Porte har vundet etapen tre år i træk, men hver gang har han været i en position, hvor han skulle vinde tid. Denne gang befinder sig i en forsvarsposition med en buffer, der på disse kanter er nærmest kolossalt.

 

Portes store forspring og hans suveræne opvisning i Paracombe vil helt sikkert påvirke etapen massivt. Således er der næppe nogen af konkurrenterne, der reelt tror på, at de kan slå den australske superstjerne, og de fleste synes allerede at have indstillet sig på dyste om andenpladsen. Portes holdkammerat Rohan Dennis sagde i går, at ”hvis Richie er i front på sidste omgang i Willunga, siger jeg på baggrund af den måde, han klatrede i Paracombe, held og lykke til de andre,” og det synes at være en sindsstemning, der præger feltet. Der er konsensus om, at Porte kun kan slås, hvis der angribes fra distancen, og da BMC har et formidabelt hold anført af en formstærk Dennis, synes et sådant forehavende at være dømt til at fejle.

 

Med Portes dominans på stigningerne synes han kun at kunne udfordres i sidevinden. Det er værd at huske på, at feltet for to år siden splittedes efter første passage af Willunga Hill, hvor feltet rammer et ganske stykke. I morgen er der imidlertid ikke meget vind, og det bliver derfor næsten umuligt at fange Porte, som det ellers skete i 2015. Orica-Scott og Sky vil næppe prøve og i stedet gå efter en mulig etapesejr og en samlet andenplads på sidste passage af stigningen.

 

Historisk set har starten på etapen altid været ganske aggressiv, og det vil sandsynligvis også være tilfældet denne gang. For ikke at løbe unødige risici vil det være en fordel for BMC, hvis et udbrud stjal bonussekunder, så det amerikanske mandskab vil næppe meget hårdt. Det burde inspirere et par lykkeriddere, og derfor venter vi en hurtig start. Forvent at se Thomas D Gendt angribe utrætteligt, idet han håber at være første mand på toppen af Willunga Hill første gang i et forsøg på at vinde bjergtrøjen i den knivskarpe duel med Porte.

 

Når udbruddet er etableret, vil BMC tage kontrol, men de har som sagt ingen interesse i at hente gruppen med mindre, de har ladet en farlig mand slippe afsted. Derfor venter vi, at Sky og Orica-Scott hurtigt vil tage over. Begge vil gå efter etapesejren og andenpladsen, og de vil sikre, at udbruddet ikke har en chance for at skabe en overraskelse. Med mindre udbruddet er meget lille burde bonussekunderne i de indlagte spurter imidlertid ikke komme i spil, da de ligger langt fra både start og mål.

 

Når vi rammer stigningen første gang, forventer vi, at Sky vil sætte pres på. Sergio Henao har brug for et hårdt løb, og med Sebastian Henao, Kenny Elissonde og Geraint Thomas har briterne klatrerne til at sætte feltet under pres. Også Orica-Scott kan ventes at sætte et højt tempo med Luke Durbridge, Damien Howson og Daryl Impey, og dermed burde der blive tale om en ret markant udskilning allerede første gang. Som sagt forventer vi imidlertid ikke, at det er muligt at splitte feltet i sidevinden efter stigningen, og dermed burde det hele blive afgjort i en kamp mellem klatrerne sidste gang op ad stigningen.

 

Finalen er skabt til puncheurs og Ardennerspecialister mere end virkelige klatrere, og afstandene er aldrig store. Sidste år sluttede 33 ryttere inden for ét minut af vindertiden, og top 12 var adskilt at mindre end 20 sekunder. Samtidig spiller vinden altid en helt afgørende rolle. Hvis der er medvind, er det langt nemmere for klatrerne at gøre en forskel, mens de mere spurtstærke ryttere har en stor fordel, hvis der er modvind. I år vil det netop være tilfældet, og det vil gøre stigningen mindre selektiv, end den har været i tidligere udgaver.

 

Trods modvinden er det vanskeligt ikke at betragte Richie Porte som absolut storfavorit, Som sagt har australieren vundet etapen tre år i træk, og efter opvisningen i Paracombe har han bekræftet, hvad han allerede sagde inden løbet: at han i år er bedre forberedt end nogensinde før. Denne gang betyder hans status som løbets førende rytter ganske vist, at hans tilgang er lidt anderledes, og at han som udgangspunkt ikke behøver at angribe. Der er da heller ingen tvivl om, at han ingen unødige risici tager. Omvendt er det heller ingen hemmelighed, at han betragter etapen lidt som sin ejendom, og at han er meget stolt af at have vundet tre år i træk. Hvis han på nogen måde kan holde sin stime i live ved at vinde for fjerde gang, er vi ikke i tvivl om, at han vil gøre netop det, og derfor venter vi, at han som vanligt vil angribe inden for de sidste 1500 m.

 

Modvinden betyder, at det vil være vanskeligere at gøre en forskel, men Porte har vundet under lignende betingelser før. Han er ganske vist ikke så eksplosiv som flere af konkurrenterne, men i de senere år har hans punch været nok til at skille sig af med rivalerne. Ingen kunne følge ham i Paracombe, og selvom stigningen her er mindre stejl, tvivler vi på, at det vil forholde sig anderledes i Willunga. Vi forventer, at Porte tager endnu en knusende sejr på sin favoritetape.

 

Manden, der kan udfordre Porte, er Sergio Henao. Allerede inden løbet var det klart, at colombianeren var den store rival, men desværre fik vi aldrig mulighed for at se den store duel i Paracombe. En dobbeltpunktering satte Henao ud af spillet, og han måtte jagte i næsten 30 km for at komme tilbage. Det lykkedes, og det er vidnesbyrd om stor form, at han alligevel magtede at hænge på den gruppe, der spurtede om fjerdepladsen.

 

Nedturen har uden tvivl ansporet Henao til at gå efter etapesejren og fjerdepladsen, og han vil gøre sit yderste for at slå Porte. Sidste år var han sidste mand til at slippe mindre end én kilometer fra stregen, men i år er meldingerne, at formen er endnu bedre. Han er mere eksplosiv end Porte, og dermed passer stigningen ham bedre. Ydermere er han den hurtigste i en spurt, så hvis han blot kan hænge på, har han de bedste kort på hånden. Henao er manden, der kan bryde Portes dominans på Willunga.

 

Esteban Chaves leverede en positiv overraskelse i Paracombe, hvor han viste, at han modsat tidligere år faktisk er i form fra sæsonstart. Samtidig er det klart, at han stadig er langt fra sit topniveau, og det betyder, at han typisk forbedrer sig hurtigt, efterhånden som han får flere løbskilometer i benene. Dermed vil han formodentlig være endnu stærkere lørdag, og det lover godt forud for en etape, hvor den længere stigning endda passer ham bedre. Det bliver ikke nemt at følge Porte, men modvinden taler til hans fordel, og da han er hurtigere i en spurt, er det ikke utænkeligt, at han kan vinde.

 

En anden positiv overraskelse i Paracombe var Wilco Kelderman. Efter et par år, hvor hans klatreniveau har været faldende, var hollænderen en af de allerstærkeste på stigningen, og han var længe i ensom jagt bag Porte, Chaves og Gorka Izagirre. Det lover godt forud for Willunga. Den længere stigning passer ham fint, og han er faktisk ganske eksplosiv på korte bakker som disse. Selvfølgelig kører han ikke fra Porte i en mand-mod-mand-duel, men hvis Porte, Henao og Chaves kigger på hinanden i et taktisk spil, kan han måske overraske med et angreb.

 

Modvinden øger sandsynligheden for, at det bliver en spurt fra en mindre gruppe, der skal afgøre etapen, og det passer Diego Ulissi storartet. Italieneren er blandt de bedste i verden til at spurte op ad bakke, og i Paracombe viste han, at formen som sædvanlig er god i det australske løb. Han har ikke haft de bedste erfaringer med stigningen, der ellers burde være skræddersyet til ham, men det ændrer ikke, på, at han må være manden, der skal slås, hvis en mindre gruppe kommer samlet frem.

 

Vi var lidt skuffede over Michael Woods på 2. etape, men det er for tidligt at afskrive canadieren. Sidste år var han den eneste, der kunne følge Porte og Henao i finalen, og i år meldes han at være endnu skarpere. Hans fine spurt på dagens etape vidner om god fart, og det forhold, at positionskampen vil være lidt mindre intens på morgendagens etape, hvor der vil være større udskilning forud for stigningen, er en stor fordel for Cannondale-kaptajnen. Han har et godt punch, er hurtig på stregen og bør være en af de allerbedste på en stigning som denne. Nøjagtigt som Kelderman kan han overraske favoritterne.

 

Ruben Guerreiro overraskede de fleste på Paracombe-etapen, hvor han sikrede sig en imponerende syvendeplads. Den nyprofessionelle Trek-rytter har udsigt til at udvikle sig til lidt en Ardennerspecialist, idet han både kan klatrer, er eksplosiv og meget hurtig på stregen. På 2. etape var han en af de allerbedste på stigningen, og det lover godt forud for denne etape. Hans mangel på erfaring betyder, at han skal passe på ikke at gå i rødt ved at følge de bedste, men skal det afgøres i en lille spurt, vil han være en af favoritterne.

 

Normalt vil vi afskrive Nathan Haas på en stigning som denne, der bør være for hård for ham. Præstationen i Paracombe vidner imidlertid om, at han klarer bedre end nogensinde, og det bekræfter blot, hvad han allerede viste i de canadiske klassikere sidste år. Modvinden taler helt klart til hans fordel, og hvis det bliver en større gruppe, der skal spurte om sejren, vil han være en af de stærkeste.

 

Jay McCarthy minder meget om Haas. Normalt er stigningen en anelse for hård for ham, men han syes at være i sit livs form. Samtidig er han blandt de allerhurtigste i en spurt, og også han kan drage nytte af modvinden. Han imponerede ikke i Paracombe, hvor han var en smule sygdomsramt, men et bedre helbred burde give ham større chancer her. Hvis han kan finde de klatreben, han havde ved de australske mesterskaber, bliver han vanskelig at slå i en spurt.

 

Endelig vil vi pege på Jesus Herrada. Han skal ganske vist hjælpe Gorka Izagirre, men vi tvivler på, at baskeren er på 100% efter sit styrt. Det kan give mulighed for den hurtige spanier, der ganske vist ikke er rent klatrer, men forbedrede sig voldsomt på stigningerne i 2016. Willunga Hill er ikke hårdere, end at han burde kunne følge med, og dermed vil han med sin fantastiske spurt være en af de farligste, hvis en lille gruppe skal afgøre etapen.

 

Feltet.dks vinderbud: Richie Porte

Øvrige vinderkandidater: Sergio Henao, Esteban Chaves

Outsidere: Wilco Kelderman, Diego Ulissi, Michael Woods

Jokers: Ruben Guerreiro, Nathan Haas, Jay McCarthy, Jesus Herrada

Foto: Sirotti

Se Matti Breschel synge med holdkammerat

20.01. kl. 15:19 af Jesper Johannesen.

Det tyder på, at Matti Breschel er faldet godt til på Astana Pro Team. Forud for fjerde etape af Tour Down Under var danskeren i hvert fald i hopla. 

Matti Breschel måtte melde afbud til søndagens gadeløb, People Classic, i Australien, da han var syg. Danskeren er dog kommet godt tilbage og blev blandt andet nummer 13 på gårdagens etape. 

Forud for dagens etape var humøret også i top, da han sammen med sin nye holdkammerat Laurens De Vreese snuppede en lille morgensang. 

Se danskeren og hollænderen give den gas. 
 

 

Produktnyhed: FSA K-FORCE WE geargruppe

20.01. kl. 15:00 af Morten Andersen.

FSA står for Full Speed Ahead og det er netop den kurs, som firmaet har udstukket i 2017.

Her bryder FSA nemlig den monopollignende tilstand, som henholdsvis Shimano, SRAM og traditionsrige Campagnolo har haft på markedet for gearsystemer. Det sker, når det allernyeste bud på en elektronisk geargruppe rammer markedet i maj måned.

 

Gruppen kommer til at lystre navnet KE-Force WE, hvor WE som det vigtigste står for ’Wireless Electronics’.


Geargruppen adskiller sig fra konkurrenternes tilsvarende ved at være en såkaldt hybridgeargruppe. Det betyder, at signalet fra skifterne i bremsegrebene går trådløst til forskifteren, hvorfra der går et kabel til bagskifteren. Kombinationen mellem den trådløse teknologi og den kablede sikrer det mest præcise gearskifte. Den samlede pakke vejer i alt 2090 gram.

 

    

       

FSA har brugt fem år på at udvikle deres know-how og på at finjustere teknologien i KE-Force WE. De sidste to år er gruppen testet ekstensivt på landevejen. Et arbejde som har inkluderet flere ryttere fra Pro Tour-hold som Quickstep og Astana, samt de hedengangne Tinkoff og Bora-mandskaber. Tests som tydeligvis har været godkendt, da Astana i 2017 kører med gruppen på deres cykler.


Desuden har Ivan Basso spillet en væsentligt rolle i udviklingen, da har taget del i udviklings- og testarbejdet.

 

Geargruppen rammer markedet med et prisskilt på kr. 21.499,- for en komplet gruppe.

 

Nyudviklet gearskifte

FSA introducerer med K-Force WE en let ændret måde at skifte gear på. Det er nemlig den samme plade, hvorpå man skifter op og ned - en såkaldt ’Rocketpad’ som kan vippes i hver sin retning. Pladen har forksudt højde og afstand, som ifølge FSA gør skiftet lettere. Det gør desuden, at det er lettere at betjene med handsker.

 

 

Gearet betjenes med ’Single Tap’, som flytter gearet et tandhjul på kassetten, mens man også kan skifte flere gear på én gang ved at holde knappen inde. Skifterne fodres af et almindeligt coin-batteri, som har en estimeret levetid på to år.

 

Selve grebene har fået stor opmærksomhed i udviklingen. Det er nemlig i positionen i skiftegrebene, at man tilbringer allermest tid, så det skal være behageligt. Således er de udviklet i to størrelser for at akkommodere varierende håndstørrelser, ligesom de kan indstilles i tre forskellige placeringer.

 

ANT+-teknologi sørger for pålideligt skifte

FSA benytter sig af den gennemprøvede ANT+-protokol, når skiftegrebene skal kommunikere med forskifteren. Systemet giver et hurtigt, sikkert og pålideligt gearskifte, mens det samtidigt er strømeffektivt. Det giver lang batterilevetid - batterierne i skiftegrebene holder som nævnt i cirka to år, men et fuldt opladet batteri til for- og bagskifter giver rytteren mellem 4000 og 6000 kilometer alt efter køre- og skiftestil.

 

Opladningen foretages via en kabeltilslutning i bagskifteren og det tager omkring halvanden time at oplade et fladt batteri.

 

Skulle man være i tvivl om, hvor mange skift man har tilbage i systemet, så kan man tilslutte geargruppen til en app, som fortæller hvor mange der er tilbage. Denne kan desuden bruges til at finindstille gearskift, fejlfinde samt sørge for at holde systemet opdateret med de seneste opdateringer fra FSA. I fremtiden vil FSA tilføje flere funktioner til app’en og dens software, således at alt data kan gemmes og bruges effektivt.

 

Krank, kassette og bremser

FSA har undervejs i udviklingsprocessen ikke blot fokuseret på teknologien, men også i høj grad skelet til designet. Målet har ikke alene været at lave en teknologisk og funktionel løsning, men også at tilfredsstille det æstetiske behov, som er en central del af cykelsporten for mange.

 

Således er hele gruppen udført i et underspillet sort design prydet af en carbon-finish med detaljer i et titanium-look.

 

BCD-kranksættet benytter sig af hollow-teknologi i krankarmene, som man kender fra andre high-end kranke, mens de andre delkomponenter er forstærket af aluminium. Sættet kommer i længderne 165, 170, 172,5, 175, 177 og 180 millimeter. Klingesammensætningerne hedder 53/39, 52/36 samt 50/34.

 

Kassetten er naturligvis 11-speed udført og tandhjulene er forstærket af både titaniums- og varmebehandling. Variationerne tæller 11-25, 11-28 og 11-32, så man kan gardere sig til alle forhold.


Kassetten vejer ind på 198 gram. K-Force-gruppen er desuden kompatibel med Shimano og SRAM-kassetter.

 

Bremsesystemet er et avanceret dual-pivot design, som er udviklet med fokus på både stopkraft og aerodynamik. Bremserne passer til fælgbredder på op til 28 millimeter og er således lavet med den seneste udvikling på hjulfronten in mente. Bremserne vejer ind på 332 gram for hele sættet.

 

 

Klassens nye dreng

Markedet for geargrupper har længe været et af de mindste, når det kommer til antal af aktører, i hele cykelbranchen. Derfor bliver det ekstra spændende at følge lanceringen af FSA’s nye flagskib. Sponsoratet af Astana viser ikke kun kommercielle muskler, det er også en solid blåstempling af både teknologi, pålidelighed og kvalitet - et tophold med ambitioner har ikke råd til at køre på udstyr, som ikke er fra øverste hylde.

 

FSA sigter efter skyerne med K-Force WE og at dømme ud fra detaljegraden i alle komponenterne, så kan markedet forvente at have fået endnu en seriøs spiller, når rytterne skal vælge en af de vigtigste komponenter til cyklen.

 

 

Foto: Sirotti

Det helårlige managerspil åbnet for tilmelding

20.01. kl. 14:59 af Jesper Johannesen.

Det ultimative managerspil, som kører fra februar til oktober, er nu åbnet for tilmelding. Få spænding i hele sæsonen og bank vennerne i årets cykeludfordring. 

Feltet.dks helårlige managerspil, Feltet.dk Tour, er åbnet for tilmelding, og du kan altså nu sætte dit managerhold frem til den 25. februar 2017, hvor endagsløbet Omloop Het Nieuwsblad køres. Når spillet er startet, så er det ikke muligt at ændre på sit hold.
 

Feltet.dk Tour er managerspillet, hvor du har mulighed for at få spænding igennem hele sæsonen. Spillet er med alle de store internationale løb lige fra Milano-Sanremo, Paris-Roubaix, Tour de France til de mindre endagsløb og etapeløb. Du kan vælge imellem alle ryttere på professionelt niveau.

Spillet afsluttes først den 7. oktober, hvor Lombardiet Rundt afvikles. Med andre ord får du spænding i hele cykelsæsonen. 40 af verdens bedste cykelhold, 18 WorldTour og 22 professionelle kontinentalhold, deltager i spillet fordelt over på over knap 1000 ryttere! Hvem vælger du?


Der er præmier til de 75 bedste managerspillere i 2017. Det koster 69 kroner at deltage per hold, du opretter. Du kan oprette lige så mange hold, du ønsker. 

DELTAG I FELTET.DK TOUR 2017 HER!

Foto: ANSA - PERI / DI MEO / ZENNARO

Sure miner i Italien over Giro-udtagelse

20.01. kl. 14:22 af Jørgen Nielsen.

Forleden uddelte Giro d’Italia fire wildcards til den store rundtur først på sommeren. De gik til to italienske, et russisk og et polsk hold. Og det har ikke bragt glæde i italienske cykelkredse. Tvært imod er der sure miner hos de vragede mandskaber.

Da RCS, som arrangerer Giro d’Italia, for et par dage siden offentliggjorde, at to af de fire wildcards vil gå til Gazprom-RusVelo fra Rusland og CCC Sprandi Polkowice fra Polen, betød det samtidig, at de to italienske prokontinentale hold Nippo-Vini Fantini og Androni Giocattoli kom til at stå udenfor i kulden. Og navnlig manager Francesco Pelosi fra Nippo-Vini Fantini følte sig hårdt ramt og startede en voldsom kritik af arrangørerne. Han har samtidig kontaktet det italienske forbund for at få dem til at gå til UCI med det formål at udvirke en starttilladelse til et ekstra prokontinentalhold, som UCI tillod i jubilæumsåret 2011.

 

Pelosi forstår ikke, at hans hold ikke er blevet udtaget:

 

”Vi har Cunego, der tidligere har vundet Giroen, og er kendt for sin støtte til troværdig cykelsport. Vi har desuden hyret Marco Canola, der har vundet en etape i Giroen, og er en rytter på vej frem. Samtidig bør RCS også tage hensyn til hold, der fremmer internationalisering, som vi gør med Nippo, der er japansk. Desuden har vi i år Julian Arredondo, der i 2014 vandt en etape og kørte i den blå bjergtrøje. Endelig har vi folk med mange års ProTour-erfaring som Ivan Santaromita og Alan Marangoni, der samtidig bliver støttet af unge talenter”, forklarer en vred holdmanager.

 

RCS: De har ikke noget projekt

Men Girodirektøren Mauro Vegni har ikke meget til overs for Nippo-Vini Fantini holdmanagerens klagesang:

 

”Vi tog Bardiani-CSF og Wilier Triestina-Southeast. Bardiani-CSF har et projekt med et klart formål, der går på at udvikle unge ryttere, og Wilier Triestina-Southeast blev nummer to i Coppa Italia. Jeg har medfølelse med Androni Giocattoli, men de har ganske enkelt ikke et projekt med et mål, og det samme gør sig sådan set gældende for Nippo-Vini Fantini. Jeg kan ikke se, det gør den store forskel, at de nu har Julian Arredondo på mandskabslisten”, var den brutale udmelding ifølge Cyclingnews.

 

Holdmanager Gianni Savio, Androni Giocattoli befinder sig pt. i Venezuela, hvor holdet deltager i Vuelta al Tachira, har kun udsendt en kort reaktion, hvor han kalder RCS-afgørelsen for ”en stor uretfærdighed både set ud fra et moralsk og sportsligt synspunkt”. Savio betegner det som et hårdt slag for holdet og meddeler, at han vil indkalde til en pressekonference, så snart han vender tilbage til Italien.

 

En forskel på at leve eller dø?

De to fravalgte hold har begge fået wildcards til enten Milano-Sanremo, Tirreno-Adriatico eller Strade Bianche, men sandheden er, at Giro d’Italia er alfa og omega i den italienske cykelbuket, og man kan have prokontinentalholdmanagerne mistænkt for nærmest at love potentielle sponsorer en Giro-deltagelse på forhånd. Og så står man naturligvis i en skidt situation, når invitationen fra RCS udebliver.

 

Denne problematik tager girodirektør Mauro Vegni også fat i:

 

”De hold, der nærmest baserer hele deres eksistens på, at der kommer en invitation til Giro d’Italia, har helt enkelt en forkert forretningsmodel. Det handler ikke om ”vi skal køre Giroen ellers lukker holdet”. Det er en forkert måde at tænke på. De hold, der ikke kommer med i Giroen, får invitationer til Strade Bianche, Tirreno og Milano-San Remo. Hvis holdene påstår, at deres eksistens afhænger af en Giro-deltagelse, så er det forkert. Og det gør bare tydeligt, at de ikke har en ordentlig plan for holdet”.

Foto: Sirotti

Catalonien Rundt uddeler wildcards

20.01. kl. 14:10 af Jesper Johannesen.

WorldTour-løbet Volta a Catalunya (Catalonien Rundt) har uddelt wildcards til syv professionelle kontinentalhold.

Det spanske WorldTour-løb, Catalonien Rundt, har sat navne på de professionelle kontinentalhold, som skal køre etapeløbet. Udover de syv kontinentalhold, så deltager de 18 forhåndsudtaget WorldTour-teams hold. 
 

De spanske arrangører bag løbet har lidt overraskende udtaget Soul Brasil Pro Cycling Team, som dermed får sit første wildcard til WorldTouren. Årsagen skal dog findes i, at de har de catalanske rytter Jordi Simón i truppen. 

Arrangørerne har desuden uddelt wildcards til syv hold med forskellige nationaliteter.

Catalonien Rundt afvikles fra den 20.-26. marts og kan naturligvis følges på Feltet.dks liveopdatering. 

Tidligere på ugen blev der også uddelt wildcards til Giro d'Italia, Strade Branche, Tirreno-Adriatico samt Milano-Sanremo


Holdene til Catalonien Rundt

Forhåndsudtaget
Ag2r La Mondiale
Astana Pro Team
Bahrain - Merida
BMC Racing Team
Bora-Hansgrohe
Cannondale Drapac
FDJ
Lotto Soudal
Movistar
Orica-Scott
Quick-Step Floors
Team Dimension Data
Team Katusha Alpecin 
Team LottoNL-Jumbo
Team Sky
Team Sunweb
Trek - Segafredo
UAE Abu Dhabi

Wildcards
Caja Rural - Seguros (Spanien)
CCC Sprandi Polkowice (Polen)
Cofidis (Frankrig)
Manzana Postobon Team (Colombia)
Roompot - Nederlandse Loterij (Holland)
Soul Brasil Pro Cycling Team (Brasilien)
Wanty - Groupe Gobert (Belgien)

Foto: Morten Rygaard

CYKLO gearer op til Danmarks største cykelfest

20.01. kl. 13:31 af Jesper Johannesen.

Cykelfestivalen CYKLO er Danmarks største cykelfest midt i Aarhus den 19.-20. august 2017.

CYKLO er to dages cykelfestival for alle der elsker den tohjulede. Festivalpladsen i Musikhusparken er epicenteret, og herfra skydes både Aarhus City Cykelmarathon, Light Parade og masser af aktiviteter for hele familien i gang.
 

Et cykelmarathon på 42 eller 84 kilometer

Aarhus City Cykelmarathon er klar til at give alle cykelryttere en fantastisk oplevelse gennem Aarhus! Med masterstart i centrum af Aarhus, 12 kilometer afspærret rute gennem Aarhus by og en tur ud i oplandets skove, bakker og strande er Aarhus City Cykelmarathon noget helt specielt.

 

I år kan du cykle enten 42 eller 84 kilometer. Deltagerne er inddelt i startgrupper efter tempo, og felterne følges af racemarshalls på motorcykler og følgebiler til de hurtige. Ruten er delvis afspærret, og officials og politihjemmeværn sørger for, at sikkerheden er i top. Undervejs på ruten er der lækre depoter, bakkespurter, hotspots med musik, og fejringen er i top når deltagerne krydser målstregen foran Musikhuset.  Køb dit startnummer til Aarhus City Cykelmarathon på cyklo.dk.
 


 

Aktiviteter for hele familien

På festivalpladsen i Musikhusparken er der i løbet af weekenden masser af cykelaktiviteter. Familier og venner kan sammen tage på cykelskattejagt, Motor Mille fra DR Ramasjang afholder Centimetermarathon for de 3-6 årige, og både store og små kan være med, når pladen skal fyldes til årets Cykelbingo. På den lækre festivalplads vil der også være TRIAL og BMX konkurrencer og shows.

 

Lørdag aften sendes deltagerne, klædt med lys i alle farver og afskygninger, ud på fælles optog fra det centrale Aarhus, når Light Parade lyser byen op. Det farverige optog er en magisk oplevelse og gratis at deltage i.


Om CYKLO

CYKLO afholdes den 19. -20. august i Musikhusparken i Aarhus. Muskelsvindfonden arrangerer CYKLO, og overskuddet går til foreningens arbejde for at skabe bedre vilkår for personer med muskelsvind og deres pårørende. Du kan læse mere om CYKLO på cyklo.dk.

Klik her og køb Early Bird billet til Aarhus City Cykelmarathon inden 31/1 2017 og spar 75,- 
 

Foto: Feltet.dk / Henriette Brandt

Transferliste 2016-2017 - DANSK

20.01. kl. 12:26 af Lukas Knöfler.

De danske hold er ved at være klar til 2017-sæsonen. Derfor har Feltet.dk her samlet et overblik over, hvordan de danske hold kommer til at se ud.

Feltet.dk har samlet en liste over, hvem der skal køre på de danske teams og UCI-holdene næste år. Vi har desuden også inkluderet det danske kvindehold Team Veloconcept og de andre danske kvinderyttere på denne transferliste.

 

Bemærk, at vi kun har inkluderet officielle transfers - det vil sige, at enten holdet eller rytteren skal have bekræftet skiftet. Der bringes ingen rygter her.

 

Vi vil forsøge at holde listen så godt opdateret som muligt, men hvis du opdager fejl eller mangler på listen, er du meget velkommen til at kontakte os på info@feltet.dk. På forhånd tak!

 

 

Riwal Platform Cycling Team

 

Ind

Chris Anker Sørensen (Fortuneo-Vital Concept)

Mathias Dam Westergaard (Team Almeborg-Bornholm)
Stefan Djurhuus (Team Almeborg-Bornholm)

Andreas Kron (Team Pythonpro.com-Velowear)

Kasper Würtz Schmidt (Randers CK)

 

Forlængelser

Jonas Aaen Jørgensen
Nicolai Brøchner

Jesper Bundgård Vinkel

Patrick Clausen

Jonas Gregaard Wilsly

Tobias Kongstad

Rasmus Mygind

Jesper Mørkøv

Andreas Stokbro

Troels Vinther

 

Ud

Emil Bækhøj Halvorsen (Team Webike-CK Aarhus)
Casper Folsach (Team Giant Castelli)

Steffen Munk Christiansen (BHS-Almeborg Bornholm)
Casper Pedersen (Team Giant Castelli)

 

Endnu ukendt

Kasper Linde Jørgensen

 

 

Team Almeborg-Bornholm (2017: BHS-Almeborg Bornholm)

 

Ind

Morten Hulgaard (Team ABC Junior)

Steffen Munk Christiansen (Riwal Platform Cycling Team)

Alexander Salby (Climacell Xtreme Odense Junior)

Søren Siggaard (Team Soigneur-Copenhagen Pro Cycling)

Mathias Skov-Jensen (Team Soigneur-Copenhagen Pro Cycling)

Morten Øllegaard (Riwal Platform Cycling Team)
Mathias Bregnhøj (Herning U23)

 

Forlængelser

Simon Bigum

Jannik Hyldtoft Hansen

Jesper Juul Andreasen

Christoffer Lisson

Mads Olander Hjort

Martin Toft Madsen

Emil Toudal

 

Ud

Stefan Djurhuus (Riwal Platform Cycling Team)

Mathias Dam Westergaard (Riwal Platform Cycling Team)
Mathias Lisson (Team Georg Berg)
Jesper Schultz (coloQuick-CULT)

 

Endnu ukendt

Frederik Brendborg Rasmussen

Lars Carstensen

Erik Lahm

Emil Ravnsholt

 

 

Team coloQuick-CULT


Ind
Magnus Bak Klaris (SEG Racing Academy)
Daniel Bligaard Lynhe (Vejle CK)
Rasmus Bøgh Wallin (Team Soigneur-Copenhagen Pro Cycling)
Anders Hardahl (Team Virtu Pro-Véloconcept)
Mathias Krigbaum (Christina Jewelry)

Christian Moberg Jørgensen (Team Virtu Pro-Véloconcept)

Martin Mortensen (One Pro Cycling)
Jesper Schultz (Team Almeborg-Bornholm)
Torkil Veyhe (Team Webike-CK Aarhus)
 

Forlængelser

Rune Almindsø Andersen

Louis Bendixen

Dennis Herforth Jensen
Jesper Odgaard Nielsen

Jonas Vingegaard Rasmussen

 

Ud

Hampus Anderberg (Copenhagen Pro Cycling)

Jacob Gye Madsen (Team Webike-CK Aarhus)

Maximilian Hoffmann (Copenhagen Pro Cycling)
Gustav Erik Larsson

Christian Nyvang Lund (Stopper)

Alex Rasmussen (Frederikshøj CC)

Aske Louring Vorre (Team Giant Castelli)

Frederik Wilmann (Copenhagen Pro Cycling)

 

Endnu ukendt

Kristian Haugaard Jensen

Jimmi Sørensen

 

 

Team Giant Scatto (2017: Team Giant Castelli)

 

Ind
Mikkel Bjerg (Team Børkop Cykler Carl Ras Roskilde Junior)

Jakob Egholm (Team Børkop Cykler Carl Ras Roskilde Junior)

Casper Folsach (Riwal Platform Cycling Team)

Mathias Norsgaard Jørgensen (SEG Racing Academy)

Nicklas Overgaard Amdi Pedersen (Team WeBike-CK Aarhus)

Casper Pedersen (Riwal Platform Cycling Team)

Rasmus Quaade (Stölting Service Group)

Frederik Rodenberg Madsen (Team Børkop Cykler Carl Ras Roskilde Junior)

Aske Louring Vorre (Team coloQuick-CULT)

 

Forlængelser

Rasmus Byriel Iversen

Thomas Edemann Jensen

Marius Therkildsen
Nicklas Bøje Pedersen
Joakim Bukdal
Emil Vinjebo

 

Ud

Mads Corell (Team NBC Elite)

Christian Nykvist Larsen (Team NBC Elite)
 

Endnu ukendt

Anders Bregnhøj

Simon Gaál

Daniel Hartvig

Benjamin Justesen

Klaus Nielsen

Nicolai Petersen

Sergio Tu

Tim Vang Cronqvist

 

 

Team Soigneur-Copenhagen Pro Cycling (2017: Copenhagen Pro Cycling)

 

Ind
Hampus Anderberg (Team coloQuick-CULT)
Filip Bengtsson (Team Differdange-Losch)

Daniel Crista (Tușnad Cycling Team)

Maximilian Hoffmann (Team coloQuick-CULT)
Fredrik Ludvigsson (Team Giant-Alpecin)

Frederik Wilmann (Team coloQuick-CULT)
 

Forlængelser

Marcus Bønlykke

Morten Høberg

Christian Lindquist

Mathias Lindberg Mortensen

Jonas Nordkroggaard

 

Ud

Rasmus Bøgh Wallin (Team coloQuick-CULT)
Emil Dam Sørensen (stopper karrieren)

Søren Siggaard (Team BHS-Almeborg Bornholm)

Mathias Skov-Jensen (Team BHS-Almeborg Bornholm)

 

Endnu ukendt

David W. Andersen

Søren Aronoff-Jensen

Elias Helleskov Busk

Rasmus Ginnerup

Stig Hemmingsen

Anders Holm

Michael Ellermann Jæger

Kaspar Schjønnemann

 

 

Team Véloconcept

 

Ind

Michael Carbel (Stölting Service Group)
Anthon Charmig (Team Børkop Cykler Carl Ras Roskilde Junior)

Rasmus Guldhammer (Stölting Service Group)

Alexander Kamp (Stölting Service Group)

Michael Reihs (Stölting Service Group)

 

Forlængelser

Kasper Asgreen

Niklas Eg

Andreas Hyldgaard Jeppesen

Niklas Larsen

Nikolaj Moltke Steen

Mads Rahbek

Thomas Nybo Riis

Mark Sehested Pedersen

 

Ud

Anders Hardahl (Team coloQuick-CULT)
Christian Moberg Jørgensen (Team coloQuick-CULT)

Mads Würtz Schmidt (Team Katusha)

Daniel Holm Foder (Stopper)

 


Team Webike-CK Aarhus (2017: Team Aura Energi - CK Aarhus)

Ind
Mikkel Beck Olsen

Emil Bækhøj Halvorsen (Riwal Platform Cycling Team) 
Jacob Gye Madsen (Team coloQuick-CULT)
Nikolaj Møller


Forlængelser

Jakob Frandsen
Nils Lau Nyborg Broge
August Mors Poulsen

Frederik Muff

Jes Steengaard


Ud
Nicklas Overgaard Amdi Pedersen (Team Giant Castelli)
Torkil Veyhe (Team coloQuick-CULT)


 

Team IBT Isolering-Ridley

Ind
Emil Andersson
Lars Lau Christensen
Anders Fynbo (U23)

Henrik Andersen (U23)
Alexandar Lander (U23)
Matias Kjeldsmark (U23)
Sebastian Juul

Christian Elbæk 
Nicolaj Amping


Ud
Neofytos Mangouras
Simon Guldbæk

 

Team NBC Elite

Ind
Mads Corell (Team Giant-Scatto)
Jacob Mørkøv (DCR-Ballerup)
Alexander Møller (Svendborg CC)
Kasper Søgaard Ringtved Thomsen (Ordrup CC)
Christian Nykvist Larsen (Team Giant-Scatto).

Forlængelser
Dávur Magnussen
Nicolai Stegmann
Joakim Svensson

Ud
Christian Elbæk
Anders Frost
Benjamin Hansson
Sebastian Juul
Kasper Malmkjær
Nikolaj Nielsen


Team ABC Elite

Ind

Forlængelser

Ud
Emil Wang (Stopper)

Endnu ukendt
Mark Ellegård
Martin Frank
Gustav Hailund
Lasse Mortensgaard
Andreas Pihl


Team OK-Kvickly Odder

Ind

Nikolaj Henning 
Anders Krogh 
Mikkel Skjellerup 
Kasper Andersen 
Frederik Lund 
Jonas Rernböck

Anders Hørslev 
Jorn Oerlemans
 

Andre danskere på kontinentalniveau

John Kronborg Ebsen (ONE Pro Cycling): Skifter til Singha Infinite Cyling team

Mads Frank Hansen (Bliz-Merida): Endnu ukendt

Morten Gadgaard (Christina Jewelry): Stopper karrieren

Mathias Krigbaum (Christina Jewelry): Skifter til coloQuick-CULT

Sebastian Lander (ONE Pro Cycling): Skifter til GM Europa Ovini

Patrick Olesen (Leopard Pro Cycling): Stopper karrieren

Frederik Zeuner (Christina Jewelry): Skifter til Herning CK

Mikkel Honore (Team Lotto-Soudal U23): Team Lotto-Soudal U23


 

Team BMS Birn (2017: Team Véloconcept)


Ind
Carmen Small
Sara Mustonen
Sara Penton
Claudia Koster
Natalie Kerwin
Amber Neben
Doris Schweizer
Shani Bloch

Forlængelser

Pernille Mathiesen

Camilla Møllebro Pedersen

Jannie Sand

Christina Siggaard
Louise Norman Hansen
 

Ud

Cecilie Uttrup Ludwig (Cervélo-Bigla Pro Cycling)

Trine Schmidt (Lotto Soudal Ladies)
Marie Vilmann (Cervélo-Bigla Pro Cycling)

Simone Eg (Stopper)
Margriet Kloppenburg (pause)
 

Endnu ukendt

Tine Rasch Hansen

 

Andre danske kvinderyttere på UCI-hold

Amalie Dideriksen: Har forlænget med Boels-Dolmans Cycling Team for 2017

Julie Leth (Hitec Products): Wiggle High5

 

Foto: Feltet.dk / Henriette Brandt

Endnu et DCU Team har holdet på plads

20.01. kl. 12:10 af Jesper Johannesen.

Endnu et dansk DCU Team har holdet på plads til den kommende landevejssæson. Denne gang er det Team IBT-Ridley Sydkysten Pro Cycling.

Team IBT-Ridley Sydkysten Pro Cycling har holdet på plads til 2017. Holdet er for tredje år i træk registeret som et DCU Team.

"Holdet består i denne sæson af ni A-ryttere og to b-ryttere," forklarer holdets sportsdirektør Christian Visby. 

Ambitionerne for kommende sæson er tydelige. "At blive det bedste DCU A-Team, yderligere er ambitionen at kunne hjælpe vore B-ryttere frem til A-klassen."

Team IBT-Ridley Sydkysten Pro Cycling vil også forsøge at hjælpe holdets svenske rytter, Emil Andersson, til en fremstående placering i den største svenske Cup, SWE CUP, som svarer til den danske Post Cup.
 

"Holdets nye udenlandske rytter (Emil Andersson, red.) er kendt som en habil enkeltstart og vil kunne være med længst fremme til de eftertragtede podieplaceringer," tilføjer Christian Visby. 


Holdet starter ud med en serie af løb i Belgien i slutningen af marts, og derefter tager teamet fat i de skandinaviske løb med

flere UCI-indbydelser både fra Danmark og Sverige.



 

Team IBT-Ridley Sydkysten Pro Cycling 2017
Anders Fynbo (U23)

Henrik Andersen (U23)
Alexandar Lander (U23)
Matias Kjeldsmark (U23)
Anders Frost 

Lars Lau
Peter Visby
Sebastian Juul
Christian Elbæk 
Nicolaj Amping
Emil Andersson (Sverige)

Foto: Feltet.dk

Østrigsk føring og danskere fint med i Berlin

20.01. kl. 10:19 af Philip Tarning-Andersen.

Berlins 6-dagesløb startede i aftes, og efter første dag er østrigerne Andreas Graf og Andreas Müller i spidsen af løbet. Stillingen er dog meget tæt, hvor de to danske par også ligger fint til.

14 af de 16 par i Berlins 6-dagesløb er stadig inden for en omgang af det førende par efter løbets første aften, hvor intet således er afgjort. Bemærkelsesværdigt var 14 par sluttet på omgangshøjde i den store åbningsjagt, som belgiske Kenny De Ketele og Moreno De Pauw vandt. Dermed skabte den lille jagt en smule mere udskilning i toppen.

 

Graf og Müller vandt den lille jagt og sikrede sig med det løbets føring. Sammen med hollænderne Jens Mouris og Pim Ligthart vandt de en omgang på de øvrige par, men østrigerne var hurtigst da jagten skulle afgøres.

 

Danskerne godt med i pointrig åbning

Alex Rasmussen og Casper Pedersen tog jagtens tredjeplads og er samlet helt fint med på femtepladsen med 79 point. Også Jesper Mørkøv og Marc Hester ligger godt til på syvendepladsen og blot syv point bag deres landsmænd.

 

Der var rigtig mange point på spil, og dermed kommer bonusomgange med sikkerhed i spil i aften. Franskmændene Morgan Kneisky og Benjamin Thomas tog bedst for sig af retterne med hele 94 point på løbets tredjeplads, mens De Ketele og De Pauw på fjerdepladsen har 91 point.

 

I U23-løbet kom Christian Nykvist Larsen og Anders Fynbo skidt fra start og er på 18.- og sidstepladsen med nul point og to omgange efter de førende. I U17-løbet kom både Luis Carl Jørgensen og Frederik Erringsø til finalen i pointløb, hvor de blev henholdsvis nummer fem og ni.

 

Samlet stilling efter 1. døgn

1 Andreas Graf - Andreas Müller (Østrig) 69

2 Jens Mouris - Pim Ligthart (Holland) 64

 

1 omgang efter

3 Morgan Kneisky - Benjamin Thomas (Frankrig) 94

4 Kenny De Ketele - Moreno De Pauw (Belgien) 91

5 Alex Rasmussen - Casper Pedersen (Danmark) 79

6 Andrew Tennant - Chris Latham (Storbritannien) 78

7 Jesper Mørkøv - Marc Hester (Danmark) 72

8 Yoeri Havik - Wim Stroetinga (Holland) 67

9 Nico Hesslich - Achim Burkart (Tyskland) 67

10 Leif Lampater - Marcel Kalz (Tyskland) 64

11 Tristan Marguet - Claudio Imhof (Schweiz) 57

12 Henning Bommel - Sebastian Schmeidel (Tyskland) 50

13 Pieter Bulling - Regan Gough (New Zealand) 44

14 Christian Grasmann - Maximilian Beyer (Tyskland) 34

 

4 omgange efter

15 Tristan Mc Manus - Joshua Harrison (Australien) 41

 

6 omgange efter

16 Hans Pirius - Dominic Weinstein (Tyskland) 36

Foto: Sirotti

Ewan efter hattrick: Klar til at være hjælperytter

20.01. kl. 08:46 af Jesper Johannesen.

Caleb Ewan har vist i Tour Down Under, at han er løbets stærkeste sprinter. I dag tog han sin tredje sejr ud af fire mulige i årets første WorldTour-løb. 

22-årige Caleb Ewan (Orica-Scott) tog i nat sin trejde etapesejr i Tour Down Under. Australieren spurtbesejrede igen verdensmesteren Peter Sagan (Bora-Hansgrohe), mens Danny van Poppel (Team Sky) blev treer.

“Jeg kan virkelig ikke bede om en bedre start på året,” forklarede Caleb Ewan efter sejren.

”Mit hold lavede et fantastisk stykke arbejde. De bakkede mig virkelig op, og det kunne være gået begge veje, og jeg tror, at I så på TV, at de var meget dedikerede i jagten på udbryderne og sikre endnu en sejr i dag.”

”Alle de sejre, som jeg har fået de seneste dage, har afslutningerne været forskellige. Jeg vidste, at denne her ville blive hård, men det var den for alle sprinterne."

”Finalen var tricky i dag. Det er hårdt for leadout-toget at blive sammen på nedkørslerne. Jeg var sammen med Daryl Impey det mest af tiden, og han gjorde et mega job. Han kørte mig frem til 300 meter-mærket og tog en fantastisk føring.”

Nu venter den spændende etape til Willunga Hill i morgen, og der ved Caleb Ewan godt, at han skal i arbejdstøjet for holdkammeraterne.

”I morgen vil vi køre for Simon Gerrans og Esteban Chaves, så jeg vil være tilbage som hjælperytter.”

Esteban Chaves indtager i øjeblikket tredjepladsen i løbet. 22 sekunder efter den førende rytter Richie Porte. 

Er Froomes nye cykel ulovlig?

20.01. kl. 08:19 af Kristian Gosvig.

Selvom den nye Dogma F10 overholder alle UCIs regler, så blev der blot et par timer efter lanceringen sået tvivl om, hvorvidt Pinarello har lånt patenteret teknologi i udviklingen af deres nye topramme.

Kort efter lanceringen af den nye F10 kom det frem, at Pinarello muligvis har været lidt for ivrige i deres jagt på sekunder. Den taiwanske cykelproducent, Velocite, har angiveligt patenteret den opbygning, som Pinarello har brugt til at gøre deres område omkring flaskeholderen mere aerodynamisk

 

I et åbent brev til Pinarello fra Velocites blog, skriver direktøren for Velocite Victor Major, at han i juli 2016 tog kontakt til Pinarello for at advare dem omkring brug af hans patenteret løsning til at spare watt. Han hørte noget aldrig tilbage, før Pinarello altså nu har præsenteret deres nye model, der gør brug af netop denne teknologi.


Pinarello svarer igen

Pinarello bekræfter at have modtaget en email fra Velocites advokater, men svarede også nu via en pressemeddelelse. 

 

“Det er sandt, at Hr. Major igennem hans advokater tog kontakt til os i juli 2016, så svarede vi også den 4. august igennem vores advokater. Her pointerede vi meget klart, at der manglede dokumentation for hvilke produkter, og på hvilken måde disse produkter angiveligt skulle overtræde Mr. Majors patenter. Denne information er essentiel, når du anklager nogen for at overtræde dit patent.“

 

Pinarello påpeger, at de er villige til at drøfte sagen med Mr. Major, men vil ikke tolerere udokumenterede beskyldninger og vil tage passende foranstaltninger i brug over for enhver ikke-understøttet påstand, eksplicit eller implicit.

 

Flere har også pointeret via de sociale medier, at Lightspeed blandt andet også skulle have et lignende system til at gemme deres flaske væk og dermed skabe mindre vindmodstand.

Læs mere om den nye Pinarello F10 topramme

Foto: Sirotti

Porte: Trøjen er vigtigere end etapesejren

20.01. kl. 07:53 af Jesper Johannesen.

Richie Porte har holdt fast i førertrøjen på de to flade etaper i årets Tour Down Under, og natten til lørdag gælder det så den afgørende etape til Willunga Hill.

Richie Porte (BMC Racing Team) har vundet de sidste tre år på Willunga Hill, men i år er etapesejren ikke det vigtigste for australieren. 

"I går og i dag havde jeg så meget at tabe - og ikke ret meget at vinde, så at få det overstået er dejligt," forklarer Richie Porte efter nattens etape.

"Nu gælder det Willunga Hill, som jeg kender rigtig godt. Men det er et anderledes scenario, som jeg går ind til etapen med. Jeg behøver ikke at angribe, men bare følge med. Så alt gælder ikke om etapen i morgen, det handler mere om at forsvare førertrøjen." 

Richie Porte opbyggede en solid margin til konkurrenterne på anden etape, men det kan åbne op for konkurrenter angriber tidligt. 

"Vi har et godt hold, så jeg er ret afslappet. Hvis de (klassementsrytterne, red.) angriber tidligt, så har vi et hold til at prøve og kontrollere det. Vi har et trumfkort i Rohan Dennis, han er tynd, han er stærk og han er meget motiveret," tilføjer Porte. 

Porte ser frem til stemningen på Willunga Hill og fører med 20 sekunder til Gorka Izagirre og 22 sekunder til Esteban Chaves.

Foto: Sirotti

Ewan tog sin tredje sejr - Valgren og Bak angreb

20.01. kl. 06:17 af Jesper Johannesen.

Caleb Ewan tog i nat den tredje sejr i årets Tour Down Under. Den australske rytter henviste igen Peter Sagan til andenpladsen, mens Danny van Poppel blev treer. 

Caleb Ewan (Orica-Scott) er bare suveræn i spurterne i Tour Down Under. Trods han var efterladt til sig selv på de sidste 500 meter, så tog han en flot sejr. Verdensmesteren Peter Sagan (Bora-Hansgrohe) prøvede ham af ved at åbne spurten, men det lykkedes ikke og med 100 meter igen åbnede Caleb Ewan op for spurten og gik forbi Danny van Poppel (Team Sky), som var i front. 

Etapen blev domineret af tre ryttere, som dannede dagens udbrud. Det var Ondrej Zink (Bahrain Merida), Cameron Meyer (Unisa-Australia) samt Jack Bauer (Quick-Step Floors). Trioen blev dog kørt ind og etapen sluttede altså i en massespurt.

Richie Porte (BMC Racing Team) havde en rolig dag i feltet og forsvarede førertrøjen sikkert forud for den afgørende femte etape. 

Etapens udvikling
I nat blev fjerde etape kørt fra Norwood til Campbelltown over 149,5 kilometer. Etapen startede med masser af angreb, det var mange ryttere, som gerne vil i udbrud.

Først angreb Tsgabu Grmay (Bahrain-Merida), Maurits Lammertink (Katusha-Alpecin) og Dries Devenyns (Quick-Step Floors), som fik et forspring efter fem kilometer, men trioen blev kørt ind igen. Derefter forsøgte Tyler Farrar (Dimension Data), Will Clarke (Cannondale-Drapac), Peter Stetina (Trek-Segafredo) og Michael Kolar (Bora-Hansgrohe), men de blev også kørt ind.

Endelig lykkedes det tre ryttere at komme fri, det var Ondrej Zink, Cameron Meyer samt Jack Bauer, og de arbejdede godt sammen i front. Udbruddet fik dog ikke meget mere end halvanden minut til hovedfeltet. Årsagen var Zink kun var 55 sekunder efter Richie Porte i klassementet.

Lars Bak og Michael Valgren angreb
Med 50 kilometer til målstregen angreb Cameron Meyer i frontgruppen og kom fri med Jack Bauer. Nede i hovedfeltet var der også angreb, da Lars Bak (Lotto Soudal), Michael Valgren (Astana) og Will Clarke (Cannondale Drapac) stak afsted.

Desværre for Bak og Valgren, så punkterede Clarke med 48 kilometer til mål, og derfor måtte Clarke lade sig falde tilbage til hovedfeltet. Det betød den nye duo - Bak og Valgren - mistede deres momentum, selvom de kæmpede bravt for at komme op til Meyer og Bauer, men det nåede de aldrig. 35 kilometer fra mål blev danskerne hentet af hovedfeltet. 

I stedet kørte Jack Bauer solo i front og forsøgte at komme alene hjem til en etapesejre, men sprinterholdene strammede skruen og hentede Bauer ind med fire kilometer til mål. 

Gorka Izagirre (Movistar), som styrtede på tredje etapen, var tvivlsom til dagens etape, men efter en tur på hospitalet blev han meldt klar, og han klarede sig igennem dagens etape og forsvarede sin andenplads. Movistar-rytteren er dermed fortsat 20 sekunder efter den førende Richie Porte forud for lørdagens afgørende etape til Willunga Hill.

Feltet.dk

Åsvinget 5

9800 Hjørring

Tlf. 5155 8966

info@feltet.dk