Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?
På forhånd tak!
Feltet.dk
Fik Tinkoff-Saxos aprilsnar os til at grine, undre os - eller mest af alt til at spekulere endnu mere på, om der virkelig er noget om fusionsrygterne? En kommunikationsekspert er ikke i tvivl: Nu er han selv blevet mere og ikke mindre nysgerrig. Detektiven er for alvor vakt i os.
Annonce
Indrømmet, vi faldt også i Tinkoff-Saxos aprilsnar. Altså den, hvor Tinkoff-Saxo officielt og umotiveret gik ud og meddelte, at man ikke ville kommentere på nye rygter om en fusion med Cannondaleholdet, fremkommet på et italiensk cykelmedie.
Officielt via en pressemeddelelse og på holdet hjemmeside, og umotiveret, fordi man ikke reagerede med et ord, sidst et rygte for alvor fejede hen over cykelpressen - det om at Peter Sagan var på vej til holdet. Et rygte startet af La Gazzetta dello Sport.
En aprilsnar kaldte det russiske cykelhold selv efterfølgende den udmelding, de kom med den 1. april, men ifølge Mikael Jalving, kommunikationsekspert og indehaver af orddervirker, er det ”et selvmål”.
Aprilsnarren har gjort ham og andre mere nysgerrige efter at vide, om der er noget om rygterne. Og det vurderer han ikke har været tanken.
Accelereret interesse
Selv er han cykelentusiast, men ikke mere end at han ikke kendte meget til rygterne om Tinkoff-Saxo. ”Det gør jeg så nu,” siger han og påpeger, at al den omtale, sagen har givet, kun har ”accelereret interessen”. Såvel det, at diverse medier ’faldt i’ og fortalte om dementiet, som at flere efterfølgende - nu også her på siden - har skrevet dementiet om dementiet.
Da Feltet.dk fortæller, at Tinkoff-Saxo på deres hjemmeside dagen efter, den 2. april, både opdaterede nyheden med en note om, at det var en aprilsnar samt skrev endnu en nyhed, hvori det slås fast, at aprilsnarren var en succes, fordi den forvirrede medierne, griner Mikael Jalving.
”Hvis de selv skal sige det … Jamen, så får man jo først på fornemmelsen, at der er noget om det.”
”Der er allerede mange rygter i spil omkring det hold - derfor bliver det her også hurtigt spændende,” vurderer han og mener, slet og ret, at der er tale om en forfejlet og uelegant kommunikationsstrategi.
En mere ”majestætisk taktik, hvor man slet ikke vil ind og røre ved det, havde været bedre, da det her jo handler om kredit,” fortsætter han.
Man skal være dem, som med troværdighed og sikkerhed styrer kommunikationen. Særligt om den slags ting, hvor timingen er særdeles vigtig, lyder rådet fra Mikael Jalving, der er en flittig debattør og kommentator og også har en ph.d.-grad i historie.
Tidsfaktoren
”Derfor er tidsfaktoren en faktor her, det gælder om at vinde tid, når der er spekulationer i omløb. I stedet skaber man endnu mere buzz og taber på den måde tid,” forklarer han.
Samtidig understreger han, at man kunne have benyttet lejligheden, når man nu gerne ville lave en aprilsnar, til at flytte fokus hen på noget andet. På noget mindre betændt.
Så er her i dine øjne tale om en aprilsnar, spin eller ligefrem om metaspin?
”I hvert fald er det meta. Men også alt for raffineret og mest af alt dårlig kommunikation, som får detektiven frem i os.”
”Det er som med ironi på skrift, det virker bare ikke. Og her bliver joken så subtil, at den åbner for nye spørgsmål, hvilket vores snak jo netop er et eksempel på. En god aprilsnar skal vække undren, men være hurtig at afkode, give et grin, men ikke skabe nye spørgsmål,” fastslår Mikael Jalving.
Dog kan det naturligvis ikke afvises, at alle disse spørgsmål, spekulationerne, nysgerrigheden, som aprilsnarren har skabt, at det er præcis, hvad den excentriske russer, Olev Tinkov, har ønsket sig. Mere end en gang har han udtalt og demonstreret, at han er mere end villig til at gå den vej.
I så fald er der i hvert fald en, som griner nu.
Annonce
Annonce
Vuelta España Femenina(2.WWT) 28/04-05/05
Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05
Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05
Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05
Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05
Circuit de Wallonie(1.1) 09/05
Itzulia Women(2.WWT) 10/05-12/05
Tour du Finistère(1.1) 11/05
Boucles de l'Aulne - Châ...(1.1) 12/05
Annonce
Annonce
Alpecin-Deceuninck |
Arkéa - B&B Hotels |
Astana Qazaqstan |
Bahrain Victorious |
Bora-Hansgrohe |
Cofidis |
Decathlon AG2R La Mondiale |
EF Education - EasyPost |
Groupama-FDJ |
INEOS Grenadiers |
Intermarché - Wanty |
Lidl - Trek |
Movistar Team |
Soudal - Quick Step |
Team DSM-Firmenich PostNL |
Team Jayco AlUla |
Team Visma | Lease a Bike |
UAE Team Emirates |
Annonce