Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Test: Spinergy Stealth FCT

Test: Spinergy Stealth FCT

15. april 2008 11:03Foto: A.S.O.

Feltet.dk har haft fornøjelsen af at prøve et sæt hjul fra Juhl Cycling, nemlig et par Spinergy Stealth FCT.

Artiklen fortsætter efter videoen.

Spinergy har altid været helt fremme i skoene m.h.t. at vælge lidt andre løsninger end alle andre. Det første hjulsæt jeg selv husker er Spinergy RevX, som var noget af det hotteste i 90’erne.

Eet af de første carbon-hjulsæt, og så med kun 4 brede eger. Noget tid efter kom Spinergy så med deres Spox-hjul. Dette hjulsæt havde en helt anden måde at opbygge deres navsæt på, end alle andre på det tidspunkt. Og så kom deres forløber for den testede udgave. Og hvor alle andre var gået aerovejen med egerne, kom Spinergy så, igen, med en helt anden løsning, nemlig eger der var lavet af en masse fibre, der var snoet sammen, og tilmed

 FAKTA-BOX
 Spinergy Stealth FCT (lukkede ringe)
 Væg for hjulsættet: 1390 gram
 Pris for hjulsættet: 9.995 kroner
 Fælghøjde: 45 mm
 Eger front: 16
 Eger bag: 24
 Importør: Juhl Cycling - www.juhlcycling.dk 

var hvide.

Jeg har selv ejet et par Spinergy RevX og også første udgave af den testede model, så jeg var temmelig spændt på, hvor meget der var sket, siden jeg sidst rullede på Spinergy. Første indtryk er fuldt for vildt. Blev leveret på min hjemmeadresse af importøren selv, der var på vej til Italien. Glæden var kæmpestor da jeg pakkede dem ud. Og rent synsmæssigt blev jeg ikke skuffet. De er virkelig flotte. Med en flot carbon-vævning i overfladen og umiddelbart en rigtig flot finish. Fælgen er af 9-lags carbon, de er skumfyldte og dette skal være med til at absorbere vibration og fordele belastningen optimalt.

Hjulene er, som det også ses på billederne, spændt op med nogle lidt specielle eger. Det er noget som fabrikanten kalder PBO-eger. En hvid eger, der hver især indeholder mere end 30.000 fibre af poly-phenylene benzobisoxazole (PBO) fibre. Egerne skal være 3 gange stærkere end stål og vejer kun det halve. Og så fås de i både hvide og sorte. "Mine" hjul blev leveret med hvide eger, og det passede helt fantastisk til min cykel. Hjulene blev også leveret med to lækre ringe, nemlig et par Veloflex Course, og noget Tufo-tape. Spændende. Havde jeg aldrig prøvet før, så nu var jo chancen for at prøve det. Og det var for øvrigt rigtig let. 10 minutter så var begge dæk monteret på hjulene og klar til brug.

Og jeg var stort set kun lige kommet til vort opholdssted i Lucca, da det hurtigt blev besluttet at de, trods det halvdårlige vejr, skulle testes. Så kort efter udpakning stod cyklen klar med de nye hjul, klar til bjergene. Efter små tre kvarters kørsel på relativt flade veje, stod jeg klar ved opkørslen til et "bjerg" - Pizzorne. Starter i små 60 meters højde og topper ved 906 meter. Og allerede på de første par km overraskede hjulsættet faktisk positivt. Jeg er en tung rytter på 89 kg, og trods det faktum lykkedes det faktisk ikke rigtig at få klodserne til at gå på bremserne, når jeg stod op på cyklen og pedalerede fra side til side, trods det at jeg næppe havde mere end små 2 mm frigang. De bliver dog kørt ind til max 1 mm til næste tur. Men ganske godt.

Nå, med små 100 højdemeter tilbage, blev vejret en anelse dårligere. Det var begyndt at smådryppe, hvilket ikke ligefrem giver grund til stor glæde. Sådan et par fullcarbon-fælge er jo ikke ligefrem berømte for at kunne bremse specielt godt, Men det skulle blive værre endnu. For pludselig begyndte det at sne. Og da nedkørslen fra Pizzorne er virkelig skrap, nogle steder op til 16%, var det med stor bekymring jeg startede på turen ned. Jeg havde heldigvis "trodset" importørens anbefaling af specielle kork bremseklodser, og havde valgt, som når jeg bruger mine egne Zipp 404, at sætte et nyt sæt DuraAce bremsegummi på i stedet. Dette var ikke nogen dårlig løsning - specielt med vejrets udvikling in mente. Og her overraskede hjulsættet virkelig. For de kunne faktisk breme rigtig, rigtig godt, hvilket jeg satte meget stor pris på. Og jeg kom, trods nogle lettere grimme momenter, helskindet ned - men det tog rigtig lang tid og var flere gange lidt for spændende..

På de næste to ture, var jeg en anelse heldigere med vejret, og valgte også ikke at udfordre skæbnen for heftigt, og kørte derfor i relativt fladt område. Prøvede en del accelerationer og blev faktisk lidt overrasket over, at hjulene virkede relativt hurtige i antrittet.

Hjulsættet hører ikke til de allerletteste, men med en kampvægt på ca 1390 g er de dog stadig med. Har nu alt i alt fået kørt små 20 timer på hjulene, og de vinder mere og mere, jo længere man kører på dem. Kørte bl.a. en tur på små 6 timer, hvor der blev forceret en del højdemeter og dermed også kørt meget nedad, og masser af sving. Hjulene var hele tiden rare at køre på, og faktisk mere komfortable end man umiddelbart skulle tilskrive et relativt stift hjulsæt.

Generelt er min tilfredshed rigtig stor. Har faktisk kun et par mindre anker, nemlig at man kun kan rette hjulet op, ved ikke at have ring/dæk på. Dette er Spinergy dog langt fra eneste fabrikant der lider under, det gælder vel stort set de fleste højprofilfælge. Dernæst kan det godt ærgre mig lidt med disse pbo-eger! De er helt sikkert gode, de virker også ualmindelig holdbare og er superflotte til hjulsættet - men, til et aero-hjulsæt hører også aero-eger. Når det så er sagt, så er det som nævnt før i teksten, ikke noget problem når man cykler afsted. De virker bestemt ikke langsomme, de virker hurtige i antrittet o.s.v. Og så er der prisen. Vejl. udsalgspris er 9.995.- og det er absolut i den billige ende for et sæt fullcarbon high-end hjul. Modellen fås også til dæk og slange, stadig i fullcarbon, og så stiger prisen med 1.000.- og vægten kan holdes nede på 1500 g! Og kan så yderligere fås i 2 modeller, hvor der er en alubremseflade. Her er priserne rigtig langt nede, de starter ved 7.500.- og vejer så 1620 g hvilket ikke er ret meget, for et sæt højprofil-hjul, der også har udseendet med sig.

Se mere om Spinergy hjulene på: www.juhlcycling.dk
 

Læs også
Trek trækker sig fra sponsorat
DEL
INFO
Materiale og udstyr
Nyheder
Arkiv: Landevej og bane
Nyheder
KOMMENTARER

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05

Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05

Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05

Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?