”Cykelsportens markedsværdi dykker med styrtløbshastighed, og sporten har tabt image i den grad inden for relativ kort tid”, siger Stephan Schröder, der repræsenterer sportmanagementvirksomheden Sport + Markt i Köln til ARDs hjemmeside.
Der er ikke kun tale om Team T-Mobile, der mistede sin sponsor gennem mange år. Eller det professionelle kontinentalhold Wiesenhof, der måtte dreje nøglen om efter 2007-sæsonen. Eller Team Geroldsteiner, der skal have fundet en ny sponsor helst inden juni i år. Også de tyske UCI-kategoriserede løb er i svære økonomiske problemer.
Det ubetinget største løb på den tyske kalender, protourløbet Deutschland Tour, har også mistet væsentlige sponsorer. 2008-udgaven er i hus, men der skal flere penge til, hvis løbet skal overleve i 2009. Løbsdirektør Kai Rapp trøster sig med, at hans arrangement har så meget internationalt tilsnit, at det er muligt at tiltrække internationale sponsorer, hvilket han er i fuld gang med at forsøge.
Så heldig er direktøren for det regionale løb Niedersachsen-Rundfahrt, Otto Pätzold, ikke. Volkswagen trak sit sponsorat tilbage, og nu mangler Tysklands ældste etapeløb omkring 750.000 kr. på kontoen, før Otto Pätzold tør give det endelige GO. Bryggeriet Henninger har ligeledes opsagt sit mangeårige sponsorat med Rund um den Henninger Turm, og arrangøren af klassikeren Rund um Köln, der også er truet, Artur Tabat, sammenligner situationen med dengang, han startede som løbsarrangør i 1972: ”Dengang måtte jeg slås for hver en øre. Sådan er det blevet igen”.
Og grunden til de mange problemer er Artur Tabat ikke et sekund i tvivl om: ”Doping. Cykelsporten har ruineret sig selv”.
”Cykelsporten er ganske enkelt ved at blive undværlig. Sponsorerne har ikke brug for den mere. De vil gerne have deres navn nævnt i medierne, men når sporten efterhånden er nået dertil, hvor den kun er synonym med doping, så har den ingen sponsormæssig værdi”, siger sportmanager Stephan Schröder fra Sport + Markt.
Sociologerne Uwe Schimank og Karl-Heinrich Bette beskriver udviklingen i deres bog "Die Dopingfalle" (Dopingfælden red):
”Cykelsporten har i de mange år, hvor doping var en fast bestanddel af sporten, arbejdet hårdt på at skabe grobund for attraktive sponsorater. Men systemet er nu brudt fuldstændig sammen. Og cykelsportens forsvar - at doping er initieret af den enkelte rytter og ikke funderet i et systematisk og organiseret netværk - er der ikke længere nogen, der tror på”, siger sociologerne.
For Otto Pätzold, og Tysklands ældste etapeløb Niedersachsen-Rundfahrt, er det på høje tid at ringe efter ambulancen, hvis patienten skal have en chance for at overleve. På næste lørdag den 26. januar tager løbsledelsen den endelige beslutning. Hvis der ikke har meldt sig en sponsor med 750.000 kr. til den tid - så slukker de lysene i Niedersachsen.