Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?
På forhånd tak!
Feltet.dk
Paris-Nice var et godt testvindue for arrangørerne af Tour de France, som nu vil undersøge mulighederne for, at vi kan se det igen til sommerens Tour.
Annonce
Tour de France-arrangørerne ASO bruger ofte de to ugelange etapeløb Paris-Nice og Critérium du Dauphiné til at teste potentielle nye stigninger eller etaper af, som så måske kan bruges i sommerens franske Grand Tour.
Eksempelvis har det netop overståede Paris-Nice eksperimenteret med alternative holdtidskørsler de sidste to år, som vi måske kan komme til at se i Touren i den nærmeste fremtid.
I år har en anden test også fundet sted: De franske TV-stationer brugte nemlig droneoptagelser til at filme rytterne på den føromtalte holdtidskørsel. Det var første gang, droneoptagelser blev brugt i et WorldTour-løb, og allerede nu kan det være på vej til Tour de France.
I et interview med Cycling Weekly fortæller Anthony Forestier, som er udsendelsesansvarlig for France Télévisions, om arbejdet med droner i cykelfeltet.
”Baseret på den respons, vi har fået, så elskede alle det. Nogle hold spurgte os endda, om vi kunne dele optagelserne med dem,” siger han om erfaringerne fra Paris-Nice.
Resultatet af holdenes henvendelser kan man blandt andet se i en video fra EF Education - EasyPost og Michael Valgren på det sociale medie Instagram, hvor de roser den nye teknologi:
Spektakulære billeder
Dronen fulgte med på holdtidskørslen, da rytterne kørte op mod 60 km/t. UCI, ASO, holdene og France Télévisions skal i den kommende tid tale om, om det er det værd til Tour de France. Og ifølge Forestier ser det ud til, at det er.
”Der er to enkeltstarter i Touren i år, og så en etape omkring Troyes med grusveje, hvilket bliver spektakulært.”
Droner er blevet brugt til intense og kortvarige discipliner som cyklecross og mountainbike. Men for nu er der dog en ting, som holder dronerne tilbage fra at kunne erstatte andre metoder til at lave live-udsendelser fra cykelløb.
Dronepilot Will Glover fortæller Cycling Weekly, at dronerne har lav batteritid, og at billedkvaliteten er væsentligt ringere end andre kameraer. De mest avancerede droner kan angiveligt kun optage i 20 minutter.
Og netop derfor er enkeltstarter og løbenes mest spændingsfyldte tidspunkter nok de bedste tidspunkter at bruge den nye teknologi, som kan sætte seerne endnu tættere på cykelfeltet end en motorcykel.
Men indtil videre ser de pålidelige motorcykler og helikoptere altså ud til stadig at være en del af Tour de France de næste mange år, når cykelløbet skal transmitteres til hele verden.
Annonce
Annonce
Vuelta España Femenina(2.WWT) 28/04-05/05
Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05
Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05
Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05
Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05
Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05
Circuit de Wallonie(1.1) 09/05
Itzulia Women(2.WWT) 10/05-12/05
Tour du Finistère(1.1) 11/05
Boucles de l'Aulne - Châ...(1.1) 12/05
Annonce
Annonce
Alpecin-Deceuninck |
Arkéa - B&B Hotels |
Astana Qazaqstan |
Bahrain Victorious |
Bora-Hansgrohe |
Cofidis |
Decathlon AG2R La Mondiale |
EF Education - EasyPost |
Groupama-FDJ |
INEOS Grenadiers |
Intermarché - Wanty |
Lidl - Trek |
Movistar Team |
Soudal - Quick Step |
Team DSM-Firmenich PostNL |
Team Jayco AlUla |
Team Visma | Lease a Bike |
UAE Team Emirates |
Annonce
Froome drømmer om Tour de France-comeback
Vingegaard melder klart ud om Van Aerts Tour-fravær
Vingegaard vil hente erfaring hos Pogacar
Løbsdirektør udpeger: Hér skal Vingegaard vinde Touren
Kuss vil dele Tour-kaptajnrollen med Vingegaard