Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?
På forhånd tak!
Feltet.dk
Mauro Vegni bebrejder ikke politiet efter det store styrt på 9. etape.
Annonce
Gårsdagens Giro d’Italia-etape til toppen af den modbydelige Blockhaus-stigning var en spektakulær en af slagsen. Rytterne var spredt ud over bjerget, og Nairo Quintana tog en flot etapesejr efter gentagende angreb.
Det var dog ikke Quintanas triumf, som var på alles læber, efter rytterne var kommet i mål. I bunden af den afgørende stigning forårsagede en politimotorcykel nemlig et stort styrt, hvor flere af klassementsfavoritterne var indblandet. Løbsdirektør i Giro d’italia, Mauro Vegni, forsvarede efter etapen det italienske politi og roste dem for deres store arbejde.
”Selvfølgelig er jeg virkelig ked af det, der skete. Det er forfærdeligt at miste klassementsudfordrere på den måde. Det var måske en kombination af en fejlbedømmelse og en tragisk begivenhed,” sagde Vegni.
”Desværre endte det, som det gjorde. Jeg synes dog ikke, at det er rigtigt at pege fingre af politiet. Jeg vil ikke give dem hele skylden, da politiet har gjort et fantastisk arbejde ved at beskytte rytterne i 70 år. De er naturligvis også chokeret over det, der skete. Desværre kan tingene gå galt, og det burde ikke ødelægge politiets ry. Selvfølgelig smerter det os alle.”
De største af de indblandede ryttere var Geraint Thomas, Adam Yates, Mikel Landa og Wilco Kelderman. De to førstnævnte tabte omkring fem minutter, mens Landa definitivt er ude af klassementer med et tidstab på over 25 minutter. Værst gik det dog for Kelderman, der måtte udgå af løbet som følge af en slemt brækket pegefinger. Løbsdirektøren erkender, at styrtet kunne være undgået, men der var en grund til, at motorcyklen stoppede.
”Der er omkring 50 køretøjer - biler og motorcykler - der hjælper med at beskytte rytterne. Det er måske svært at forstå, men på en etape som denne er der mange små grupper, der opstår bag hovedfeltet, så hovedprioriteten er at beskyttede dem på stigningen.”
”Politimotorcyklen stoppede for at dække og beskytte disse grupper, som opstod. Jeg er enig i, at det var en fejl at stoppe på en smal del af vejen. Han kunne måske have gjort det 100 meter længere oppe ad vejen,” afslutter Mauro Vegni.
Annonce
Annonce
Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04
Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04
Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04
Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04
La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05
Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05
Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05
Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05
Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05
Annonce
Annonce
Alpecin-Deceuninck |
Arkéa - B&B Hotels |
Astana Qazaqstan |
Bahrain Victorious |
Bora-Hansgrohe |
Cofidis |
Decathlon AG2R La Mondiale |
EF Education - EasyPost |
Groupama-FDJ |
INEOS Grenadiers |
Intermarché - Wanty |
Lidl - Trek |
Movistar Team |
Soudal - Quick Step |
Team DSM-Firmenich PostNL |
Team Jayco AlUla |
Team Visma | Lease a Bike |
UAE Team Emirates |
Annonce