Feltet.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart.
ACCEPTÈR COOKIES » LÆS MERE »

Test: Swissstop bremseklodser

Del på Twitter
Del på Facebook
Udskriv artikel

11.08.2008 kl. 12:08 af Claus Vinnich Hansen.

Hvad er mere nærliggende, når man skal på cykeltur i bjergene, at sikre sig, at man kan være rimelig sikker på, at man kan få stoppet sin cykel i tide, når farten bliver rigtig høj?

Ikke altid lige let, da både nedkørsler og sving kan være rigtig slemme, og det kan være svært hele tiden at have bremsekraft nok. Dette hævder Swissstop at kunne afhjælpe kraftigt, og da feltet¹s test-redaktion alligevel skulle til området omkring Gardasøen i sommerferien, blev vi udstyret med helt ny-udviklede bremseklodser fra netop dette firma ­ og så var det jo spændende at se om løftet kunne holde.

Vi valgte at køre med to opsætninger - den ene cykel monteret med ganske almindelige standard-bremseklodser og den anden med Swissstop¹s Yellow King.

Første »alvorlige« test for bremse-klodserne var en nedkørsel fra det relativt høje bjerg Monte Baldo. Nok ikke alvorlig højt, men til gengæld med kraftigt fald flere steder, og rigtig mange steder hvor svingene blev så krappe, at det ville være nødvendigt med kraftige opbremsninger.

Og udfaldet var ikke specielt overraskende. Yellow King bremser helt suverænt. Og det er ikke overraskende fordi det jo netop er en special carbon-klods. Men det der viste sig at være mest overraskende var, at vi i de 14 dage vi kørte i bjergene faktisk ikke kunne se specielt meget slid på klodserne. Og det »plejer« ikke at være tilfældet når jeg har haft special-bremseklodser på. Varmt vejr og kraftige nedkørsler plejer at koste bremsegummi - meget! Og nok er det væsentligt at kunne bremse let og sikkert, men da de fleste special-bremseklodser koster en del mere end almindeligt bremse-gummi, så springer rigtig mange over indkøbet af de dyre produkter.

Desværre fik vi ikke lejlighed til at afprøve Yellow King¹s bremseegenskaber i vådt føre, mens vi var i Italien, da vejrliget var noget enten/eller vejr.

Enten høj solskin eller noget der lignede subtropisk regnvejr, men efter at være kommet hjem til Danmark igen, har vi jo så haft rig lejlighed til dette. Desværre har vi så ikke haft mulighed for at prøve bremseeffekten på de mere heftige nedkørsler, men til gengæld har der ikke være nogle problemer på de flade, danske veje. De bremser ganske enkelt fremragende.

Vi fik også lejlighed til at afprøve Swissstop¹s grønne bremseklods - GHP.
Denne er specielt udviklet til aluminiumshjul, og til ryttere der kan »nøjes« med at lave en kraftig nedbremsning umiddelbart inden man kører ind i svingene. Og hold da op en bremseeffekt de kan levere. Netop på alu-hjul synes jeg egentlig aldrig jeg har været i bekneb for bremsekraft, når jeg blot har kørt med mit standard-bremsegummi fra Shimano. Men denne grønne klods tager meget bedre fat. Og især under de rigtig kraftige nedbremsninger i bjergene, har det været en fornøjelse blot at kunne sidde med een finger på bremsen, og være helt sikker på, at det har været nok! Og her, lige inden dette bliver skrevet, nåede jeg at prøve bremseklodserne til et gadeløb, hvor der selvfølgelig, alt andet lige, opstår en masse tumult under især nedbremsningerne. Og igen - de er fremragende.

Skal / skal-ikke
Special-bremseklodser koster mere end standard-klodser. Det siger jo næsten sig selv. Og man skal selvfølgelig gøre op med sig selv, om man synes ekstra-betalingen er det værd. Mange gør sig ikke mange bekymringer, og fortsætter blot med standard-klodser på deres, ofte, meget dyre carbon-hjulsæt, uden tanke for, at der faktisk ikke skal bremses ret meget forkert, eller med forkerte bremseklodser, før hjulene risikerer at være ødelagt. Enten på grund af forkert bremseteknik = med fare for skæve hjul, eller forkerte klodser der simpelthen »brænder« bremsebelægningen af fælgen.

Umiddelbart synes regnestykket at være simpelt. Bedre bremsekraft, mindre risiko for fælg-skader og endelig en, formodentlig, længere holdbarhed.

Vejl. priser på bremseklodserne er:

Black Power: 299.- / 299.- GHP: 329.- / 329.- Yellow King: 349.- / 399.- hvor Campagnolo er den dyreste. Om dette er for dyrt er jo til den enkelte, blot vil jeg konstatere at det, i min opfattelse står i rimeligt mål med varens kvalitet.

Swissstop fakta
Swissstop-bremseklodserne bliver til i et samarbejde med flere af de store hjulproducenter - bl.a. Spinergy, Lightweight, Mavic, Reynolds, Easton, Zero Gravity, Specialized/Roval og DT Swiss, og f.eks. Spinergy har meldt helt klart ud - deres garanti dækker KUN såfremt man bruger Swissstop-bremseklodser.

I Tour de France kørte 5 hold med den gule Yellow King bremseklods: Team Columbia, Team Barloworld, Saunier Duval, ag2r og Team Garmin.
Yellow King er udviklet specielt til carbonfælge. De grønne, GHP, til alufælge, og er specielt gode til regnvejr og kraftige opbremsninger og endelig de sorte, PowerBlack, til den mere motionist-orienterede cyklist.

Swissstop bremserne kan bestilles hos din cykelforhandler - få oplyst nærmeste forhandler hos Juhl Cycling (www.juhlcycling.dk)

Feltet.dk har efter testen valgt at tilføje Swissstop klodserne til vores webshop, så Swissstop kan fremover bestilles på www.feltet.dk/shop. Bestil to pakker, så sender Feltet.dk varerne fragtfrit.
 

 

SENESTE

Vis valgte

SØNDAG

Vis valgte

LØRDAG

Vis valgte

Feltet.dk

Åsvinget 5

9800 Hjørring

Tlf. 5155 8966

info@feltet.dk