Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Optakt: 4. etape af Presidential Tour of Türkiye

Optakt: 4. etape af Presidential Tour of Türkiye

24. april 2024 14:17Foto: SprintCycling

Giovanni Lonardi fik på lidt kontroversiel vis karrierens første sejr og kan nu jagte mere succes iført løbets førertrøje. Han får chancen igen allerede onsdag, hvor der er lagt op til endnu en spurt i den hyppigt besøgt by Bodrum, men da der denne gang som noget nyt venter en meget stejl bakke på den sidste kilometer vil det være en helt anden afslutning end i dag og en spurt, der minder meget mere om den, der gav Max Kanter mandagens sejr.

Artiklen fortsætter efter videoen.

FELTET.DK'S NYE APP: FØLG LØBENE FRA START TIL SLUT

 

Ruten

Som nævnt i tidligere optakter har løbet i de senere år forsøgt at variere lidt i den megen genbrug, der har kendetegnet løbet, og det kommer delvist til udtryk på onsdagens etape. Egentlig er der tale om genbrug, da man har designet en etape, der minder meget om etaper, der blev brugt i de to første år efter opgraderingen af løbet, dvs. i 2008 og 2009, og ligesom sidste år, hvor man også have en tilsvarende nyskabt etape, skal man slutte i Bodrum. Det sker dog med en ganske interessant rute, der byder på 2500 højdemeter og flere ganske svære stigninger undervejs, men da de sidste 40 km er lette, og da klassementet må antages at være tæt, vil sprinterne formentlig få det sidste ord, men i en ny finale, hvor en meget stejl bakke til allersidst kan betyde, at puncheurtyperne måske vil blande sig med de holdbare sprintere - hvis ikke et ufarligt udbrud får lov at køre om sejren.

 

Modsat sidste år er der tale om en meget kort etape, der igen fører fra Marmaris til Bodrum, men ad en helt anden rute end sidste år - denne gang over bare 137,9 km. Starten er benhård, da man lægger ud med at køre mod nord den modsatte vej ad den klassiske Marmaris-finale - som i år dog var en anden - og derfor går det op ad den gamle finalestigning (4,7 km, 5,3%), inden toppen rundes efter 4,7 km. Derfra går det mod nordøst op og ned ad den første af den foregående dags finalestigninger, inden man når tilbage til dalen.

 

Læs også
Bundærlig Pogačar: Det er noget lort

 

Nu forlader man sidste års rute for i stedet at køre direkte frem mod Bodrum. Således kører man mod vest ad kystvejen, der her er let kuperet med flere mindre bakker, inden man forlader vandet for at køre mod vest op ad en stigning, der efterfølges af et kort plateau, inden man skal op ad en kategori 3-stigning (2,5 km, 7,1%), der efter 500 m lette meter har 500 m med 10,4% efterfulgt af 1000 m med 7-8% og slutteligt 500 m med 4,8% frem mod toppen, som rundes efter 61,5 km.

 

Nu går det ad et kort, fladt stykke mod vest, inden en let nedkørsel fører mod sydvest tilbage til vandet, hvor man kører mod vest ad den helt flade kystvej frem til dagens spurt, der kommer efter 83,9 km. Umiddelbart herefter forlader man vandet for at køre mod nordvest op ad dagens vanskeligste udfordring, en kategori 2-stigning (6,3 km, 6,0%), der først stiger med ca. 9% over 3 km og derefter med 6,1% over en kilometer, hvorefter to lette kilometer leder frem til de sidste 1300 m, der stiger med 6,6%.

 

Toppen rundes efter 94,2 km, hvorefter de sidste 43,7 km indledes med, at man kører mod nordvest et let stigende stykke og en bakke (1,0 km, 7,9%) med top efter 97,5 km. Derefter går det mod vest ad faldende veje, der afbrydes af en lille bakke, inden man når dagens Treasures of Türkiye-spurt efter 115,9 km. Det fortsætter med at falde mod sydvest ned til kysten, som man med det samme forlader for at køre mod nordvest ad let stigende veje frem til udkanten af Bodrum, hvor man kører mod sydvest og nordvest frem til mål.

 

Det falder ned mod de sidste 3 km, hvorefter der er en lille bakke og en nedkørsel, inden det er let faldende frem mod de sidste 500 m. Her skulle de ramme en 250 m lang bakke, der kan stige med helt op til 16%, inden de sidste 250 m er flade, hvormed vi samlet set har 700 m med 5,9%). Der er ingen sving over de sidste 3 km, hvor eneste forhindring er en rundkørsel med 1500 m igen.

 

Etapen byder på i alt 2541 højdemeter mod 2852 højdemeter på sidste års længere rute, der også havde en anden finale.

 

Bodrum blev senest besøg i 2023, hvor vi fik en stor overraskelse, da et styrt splittede feltet og fangede Jasper Philipsen, hvorefter Nico Denz, der havde kørt lead-out for Matthew Walls, af sin holdkammerat fik lov at vinde i en dobbeltsejr, mens Cees Bol blev nr. 3. Inden da var seneste besøg helt tilbage i 2009, hvor André Schulze vandt en reduceret massespurt foran Giuseppe Palumbo og Daryl Impey, og i 2008, hvor Mirco Lorenzetto som hurtigste mand fra et udbrud på 19 mand slog Tiziano Dall’Antonia og Francesco Ginanni og således sikrede sig både etapesejr og førertrøje. I årene inden opgraderingen var byen relativt fast målby, og det gav senest sejre til Maros Kovac (2007), Ghasder Mizbani (2006), Svetoslav Tchanliev (2005), Viktor Rapinski (2004) og Frank Kowatschitsch (2002).

 

 

 

 

Læs også
Optakt: 1. etape af Giro d’Italia

 

 

 

 

FELTET.DK'S NYE APP: FØLG LØBENE FRA START TIL SLUT

 

Vejret

Efter den flotte start på løbet oplever rytterne lige nu nogle kedeligere, men varme dage. Onsdagen bliver helt overskyet med en temperatur på 26 grader ved starten og 24 grader ved mål. Det vil igen være blæsende med en frisk vind (22-24 km/t) fra sydsydøst. Det giver først medvind og derefter sidemedvind stort set hele dagen. Man får sidemedvind på sidste stigning, hvorefter man får sidevind frem til Treasure-spurten. Herefter vil der være sidemodvind, sidemedvind, igen sidemodvind og slutteligt sidemedvind over de sidste 1800 m.

 

Favoritterne

”Der kommer altid en sporvogn og en massespurt til” ville være en naturlig titel, hvis løbet skulle have en hyldestsang. Onsdag venter nemlig formentlig den fjerde spurt i træk, men heldigvis har arrangørerne som nævnt tidligere været ret gode til at variere. Efter dagens flade spurt skal der nemlig nu igen spurtes på en bakke.

 

Den er til gengæld ret svær at blive klog på. Ser man på La Flamme Rouges profil, stiger den relativt jævnt med 5,9% over 700 m, inden den flader ud over de sidste par 100 m. Ser man løbsbogen, er det anderledes. Her er sidste kilometer helt flad, inden der venter en regulær mur med mere end 10% over 250 m, hvorefter de sidste 250 m er flade. Det gør det ret svært at vide, hvad vi skal forvente, for det eneste sikre synes at være, at de sidste ca. 250 m er flade.

 

Uanset hvad er det en finale, der giver visse mindelser om spurten på 2. etape. Det synes også helt givet, at den er hårdere, og de tunge folk vil derfor nok få det endnu vanskeligere, selvom de sidste par hundrede meter er flade. Som vi så særligt på sidste års udgave af 2. etape, men også i årets udgave kan sprinterne i dette felt - også lidt tungere af slagsen - godt være med i denne slags finaler, men det er ret entydigt, at det er de bakkestærke sprintere, der har en overhånd. Det så vi tydeligt sidste år, og det så vi igen i år.

 

Der er dog en ting, der undrer mig. Danny van Poppel sagde i dagens vinderinterview, at denne etape havde en flad spurt. Jeg har forsøgt at undersøge, om der er en ændring, men det er der altså intet, der tyder på. Jeg vælger derfor bare at tro, at Van Poppels hukommelse har spillet ham et puds.

 

Læs også
Giro d'Italia: Hovedudfordrerne (****)

 

Med denne nye finale minder etapen utroligt meget om 2. etape. Igen er der ret svære stigninger undervejs, men da klassementet må antages at være tæt, kan de næppe bruges til at tage en udbrudssejr. Da de også ligger langt fra mål, taler meget for, at vi vil få en reduceret massespurt på en bakke, der minder meget om bakken fra 2. etape. Denne gang er den en anelse stejlere, hvilket kan inspirere puncheurtyperne, men formentlig vil vi se et udfald, der minder om det, vi så på mandagens etape, også fordi finalen er helt lige så enkel.

 

De seneste dage har det været en helt vild kamp for at ramme udbruddet, og jeg kan ikke tro, at det vil være anderledes denne gang. Derfor bliver det sikkert endnu en lynhurtig etape, men jeg giver ikke udbruddet mange chancer. Forskellene er så store, at vi godt kan få et udbrud, der kan sejle hjem, og det vil jo faktisk passe Polti godt. Skal det holdes i snor, vil de dog gøre alt for at forsvare trøjen, og jeg er også ret sikker på, at Bora, DSM, Alpecin og Astana nok skal gå efter en spurt. Der vil være en ret kraftig sidevind på stort set hele etapen. Det er en joker, men min erfaring med sidevind i Tyrkiet, som vi fik bekræftet i dag, er, at det stort set aldrig spiller en rolle.

 

Spørgsmålet er, hvor stor udskilning vi får undervejs. Den sidste stigning er ret svær, men den kommer også ret langt fra mål. Den ligger dog tættere på mål end på mandagens etape, og her så vi, at Burgos gik til stålet. De har sagt, at de ikke vil gøre det igen, hvis de er alene, og derfor kan det godt være, at vi får et næsten fuldt felt til sidst. Med den aggression, vi har set i løbet, burde der dog komme nogen udskilning. Astana har i hvert fald en ret klar interesse i et hårdt løb, Burgos kan prøve igen, og vi så jo også i mandags, at Polti selv hjalp til. Det kan altså gå begge veje.

 

Uanset feltet størrelse bør det dog være for de mere holdbare typer. Det bør bakken sikre, og det gælder særligt, hvis vi taler om de meget stejle procenter. Selve spurten er til gengæld enkel, da der ikke er sving i adskillige kilometer, og vejen synes meget bred. Med medvind kan man også åbne en lang spurt, men som vi så med Tobias Lund på 2. etape vil positionering naturligvis altid være en faktor - særligt hvis feltet er stort.

 

I lyset af det, jeg så i mandags, må jeg gå med Max Kanter. Jeg vidste ganske vist godt, at han kunne spurte op ad bakke, men det var overraskende, at han var så suveræn. Samtidig bekræftede etapen, at han i Davide Ballerini har den helt perfekte lead-out, særligt til en finale som denne. I lyset af mandagen er jeg ikke sikker på, at han er hurtigere end Lund, men i forhold til alle andre var han i særklasse. I lyset af det gode lead-out vil jeg tro, at han sidder bedre end sin danske rival, og derfor tror jeg, at han tager sin anden professionelle sejr bare to dage efter den første. Det vil være ulogisk at skifte fest, men skulle de køre for Ballerini, er det også en helt perfekt finale for italieneren, der vil have en stor chance for at vinde i dette felt. Til gengæld er finalen alt for hård for den Mark Cavendish, vi ser nu.

 

Som det fremgår, anser jeg Tobias Lund som hans værste rival. Mandagens spurt bekræftede det, vi allerede så i Norge sidste år, nemlig at danskeren er fremragende til at spurte på en bakke, og at han har det svært i positionskampen. Det sidste problem kan han ikke løse i denne finale, men man kan håbe, at det går langsomt på bakkerne, og at han får lidt hold med sig denne gang. Finalen er også helt enkel, men det var den også i mandags. Jeg tror meget på danskerens fart, men lidt held i positionskampen skal han have.

 

Er det stensikkert, at de kører for ham? Hvis Fabio Jakobsen overlever, kan jeg godt frygte, at de går med ham. Han viste i dag jo bedre klatreben end i går, og der er en god chance for, at han vil være der. Som jeg skrev i mandagens optakt, har han også vundet i ret hårde finaler, og i dette felt tør jeg ikke afskrive ham. Det vil dog med de klatreben, han har vist i dette løb, undre mig, hvis han kan vinde denne spurt, der ser for hård ud - men han hjælpes af, at den flader ud.

 

Mandagens helt store skuffelse var Danny van Poppel. Han sad perfekt, men var helt uden fart, da han åbnede. Det gør det svært at tro, at han kan vende billedet, men forud for løbet ville jeg have anset ham som stærkeste mand i denne slags finaler. I kamp med Kanter og Lund kan det også være en fordel, at det flader ud, og han har i hvert fald sin gode positioneringsevne. Det er så god en afslutning, at han stadig må være en af de tunge favoritter. Holdet har naturligvis også Sam Welsford, men han genfandt sine normale klatreben i dag, og som vi så i går, kan han altså ikke vinde spurter, der er så hårde som denne. Jeg vil også forvente, at Frederik Wandahl vil kunne ende langt fremme, selvom han ikke deltager i spurten.

 

Det bør også være en god spurt for Henri Uhlig. Det så vi i mandags, men det var også tydeligt, at han ikke havde samme fart som Lund og Kanter. Han har næppe fordel af, at det flader ud, og derfor kan det være svært at vinde. Til gengæld kan han måske have fordel af, at finalen er endnu hårdere, og han har jo også et fremragende tog, selvom det måske igen kun er Robbe Ghys, der overlever. Det var heldigvis nok til at sidde godt i går. Holdets normale sprinter er jo Simon Dehairs, men de seneste dage har vist, at han er for tung.

 

Læs også
Giro d'Italia: Holdanalyse

 

På 2. etape bekræftede Giovanni Lonardi sin forbedrede holdbarhed. Derfor vil jeg forvente at se ham fremme igen, men som udgangspunkt er det en ulempe, at denne finale er hårdere. Til gengæld har han fordel af, at selve spurten er flad, og vi ved, at han har et godt tog og er god i positionskampen. Jeg vil være overrasket, hvis han vinder, men han ligner et af de bedre bud. Også Paul Double vil sikkert end langt fremme.

 

Det burde også være en god finale for David Gonzalez. I går manglede han åbenlyst noget fart, men som den mest holdbare sprinter har han fordel af, at finalen er hårdere. Til gengæld vil det være en ulempe, at den flader ud til sidst, og det er derfor stadig svært at se ham vinde. Vi fik også i går bekræftet, at Iuri Leitao ikke er uden evner i denne slags finaler. Det er en ulempe, at den er hårdere, men til gengæld er det en klar fordel, at den flader ud til sidst. Også Jefferson Cepeda kan ende langt fremme her.

 

Jeg var overrasket over at se Xianjing Lyu så langt fremme i går. Han er mest kendt som en spændende kinesisk klatrer, men han var mere eksplosiv end ventet. Det burde tale for, at han kan gøre det endnu bedre i en endnu hårdere finale, men med et svagt hold kommer han ikke hele vejen. Det er på papiret også en god finale for Reinardt van Rensburg, men mandagen viste vel, at han i dag er for tung.

 

Jeg vil også stadig tro lidt på Matyas Kopecky. Jeg havde lidt større forventninger til ham i går, og derfor er det en ulempe, at denne finale er hårdere. Han har dog imponeret så meget med sin holdbarhed i år, ligesom han sidste år viste så fine evner som bakkesprinter, at han bør kunne gøre det endnu bedre.

 

Mandagens etape bekræftede også, at det er i denne slags spurter, Rory Townsend har sine chancer. Desværre har han et svagt hold, og det vil også være helt nyt, hvis han har farten til at vinde i dette felt. Der er i hvert fald folk, der er både hurtigere og mere holdbare. Marcel Camprubi, Mark Donovan og Carl Fredrik Hagen kan også ende langt fremme.

 

Jeg vil også igen åbne døren for Andreas Stokbro. Det var lidt svært at se, om han på 2. etape endte langt tilbage, fordi han kørte for Sebastian Nielsen. Hans form er også stadig usikker, men normalt vil jeg mene, at han i dette felt kunne være en af de bedre afsluttere i denne slags finaler. Det er derfor muligt, at han viser det i morgen. Det er også muligt, at de kører for Nielsen, men jeg tror, at denne finale er lidt for hård til, at han kan være med helt fremme.

 

Hos Bingoal er finalen for hård for Davide Persico og Sasha Weemaes, og det lykkedes heller ikke for Marco Tizza eller Kenneth Van Rooy at komme helt frem i går. Det skyldtes formentlig, at de kørte for Van Rooy, der næppe kommer hele vejen. Jeg håber derfor, at de går med Tizza, for jeg tror, at han i denne hårdere finale kan komme et stykke. Også Lennert Teugels kan ende langt fremme her.

 

Endelig vil jeg nævne Victor Langellotti. Både i år og sidste år var han langt fremme på 2. etape, og hvis denne finale vitterligt har de stejle procenter, løbsbogen antyder, kan han formentlig ende endnu længere fremme nu. Holdets alternativ er George Jackson, der jo er deres sprinter, men som vi så i går, bliver det formentlig for hårdt.

 

Vi så også i mandags, at formstærke Marcin Budzinski kan gå i top 10 - måske endnu mere i denne finale. Hos Bardiani åbner jeg en lille dør for Luca Colnaghi, der bør være en af de bedste i denne slags finaler, men efter sin skade synes for formsvag, og finalen bør være for hård for Enrico Zanoncello. Hos Corratec kan Valerio Conti ende langt fremme, men han blandede sig slet ikke i går. Endelig er Merhawi Kudus et ret godt top 10 bud i denne endnu hårdere finale. Andre kandidater er Ahmet Örken, Serdar Depe, Burak Abay og Tilen Finkst.

 

Feltet.dks vinderbud: Max Kanter

Øvrige vinderkandidater: Tobias Lund, Danny van Poppel

Outsidere: Henri Uhlig, Fabio Jakobsen, Giovanni Lonardi, David Gonzalez, Davide Ballerini

Jokers: Xianjing Lyu, Iuri Leitao, Matyas Kopecky, Rory Townsend, Andreas Stokbro, Marco Tizza, Victor Langellotti, Marcin Budzinski, Kenneth Van Rooy, George Jackson, Luca Colnaghi, Merhawi Kudus, Luca Colanghi, Enrico Zanoncello, Reinardt van Rensburg

 

FELTET.DK'S NYE APP: FØLG LØBENE FRA START TIL SLUT

Max Kanter
Tobias Lund, Danny van Poppel
Henri Uhlig, Fabio Jakobsen, Giovanni Lonardi, David Gonzalez, Davide Ballerini
Xianjing Lyu, Iuri Leitao, Matyas Kopecky, Rory Townsend, Andreas Stokbro, Marco Tizza, Victor Langellotti, Marcin Budzinski, Kenneth Van Rooy, George Jackson, Luca Colnaghi, Merhawi Kudus, Luca Colanghi, Enrico Zanoncello, Reinardt van Rensburg
Sebastian Nielsen, Robbe Ghys, Sam Welsford, Simon Dehairs, Paul Double, Lennert Teugels, Frederik Wandahl, Jefferson Cepeda, Natnael Berhane, Dawit Yemane, Tomasz Budzinski, Jakub Kaczmarek, Manuel Peñalver, Mirco Maestri, Ahmet Örken, Serdar Depe, Burak Abay, Tilen Finkst, Anze Skok, Timothy Dupont, Attilio Viviani, Jensen Plowright, Mark Cavendish, Andrea Peron, Frank van den Broek, Marcel Camprubi, Marc Donovan, Carl Fredrik Hagen, Bram Welten, Tomas Barta
DEL
INFO
Optakter
Nyheder
Tour of Turkey
Nyheder Profil Resultater
DELTAG I DEBATTEN

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05

Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05

Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05

Circuit de Wallonie(1.1) 09/05

Itzulia Women(2.WWT) 10/05-12/05

Tour du Finistère(1.1) 11/05

Boucles de l'Aulne - Châ...(1.1) 12/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?