Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Test: Elves Vanyar Pro Disc 2024

Test: Elves Vanyar Pro Disc 2024

26. april 2024 14:05

Vanyar-modellen fra Elves er et stærkt bud på en landevejs-racer til den performance-orienterede rytter, som er på jagt efter en sjov og hurtig cykel, hvor den samlede pakke står stærkt i billedet.

Artiklen fortsætter efter videoen.

Fakta
Producent: Elves
Produkt: Vanyar Pro Disc 2024
Farver: Chameleon Red/Black og Piano Black
Størrelse: 56 (fås i 51, 54, 56, 58 og 60)

Pris: Kr. 29.995,-

 

Specifikationer

Ramme: Vanyar Pro Disc (ca. 970gram) fremstillet i T800 / T1000 carbon. Kompatibelt med mekaniske og elektroniske gruppesæt
Maksimal dækstørrelse: 30mm.

Krankboks: PF BB386 krankboks.
Hjul: Orome Valar TH30D. (Ca. 1375 gram). Fuld carbon med keramiske lejer. 30mm fælghøjde, tubeless ready, 22mm indevendig bredde, 29mm udvendig bredde. Triple-buttede eger. Fælg i Toray 800T carbon. 12x100 og 12x142mm aksler. (Maks ryttervægt 100kg / 2 års garanti).

Styr: Orome AeroEVO, fuldt integreret carbon frempind/styr. 400mm bredt, frempind 100mm. 70mm reach. 125mm drop.

Geargruppe: Fuld SRAM Rival AXS 12 speed elektronisk gruppe. 172,5mm krankarme, 10-36 kassette, 48/35 klinger. 160mm rotorer.

Dæk: Continental Grand Prix 5000 TR (sat op tubeless)

Flaskeholdere: ZÈFAL Pulse B2 Black, carbon

Saddel: Fizik Arione Classic Men, 302mm længde, 131mm bredde

Diverse: DT Swiss tubeless ventiler, Zéfal tubeless væske, Schwalbe Tubeless rim-tape.


Introduktion

Elves er en kinesisk rammeproducent, som man med stor sandsynlighed er stødt på online eller på sociale medier i det seneste års tid, hvis man er cykelnørd.
Det relativt nye cykelbrand har sendt en masse cykler på gaderne via en direkte salgsmodel og har nu også en dansk repræsentant, hvorfra man kan konfigurere og købe sin cykel eller ramme og få hjælp til hele processen.

 

Vi har haft fingrene i Elves’ Vanyar-model, som er en klassisk racer, som kan det hele og som desuden er lavet til at præstere godt i bjergene.

 

Læs også
Optakt: Eschborn-Frankfurt

 

Elves Vanyar har et klassisk rammedesign med et par moderne tilføjelser.
 

Test
 

Elves Scandinavia - en hybridmodel
Markedet for cykler har ændret sig støt hen over en årrække og meget af salget er flyttet fra de fysiske butikker til online løsninger eller hybridmodeller, hvor købsrådgivningen stadig findes, men cyklen bestilles på nettet.

 

Sådan er det også med Elves Scandinavia, som varetager salget af de kinesisk-producerede rammer og fuldt byggede cykler i Danmark. Det er således muligt at få råd og sparring inden sit køb, men det hele bestilles hjem fra fabrikken.

 

Den åbenlyse fordel for forbrugeren er velkendt; priserne kan holdes lavere, da lagerføring og udgifter til en fysik butik er skåret væk. 

I forhold til vores testcykel, så er processen jo ikke helt den samme, men der er trods alt en del dialog, der indgår, og jeg ville personligt være helt tryg ved at lade mig rådgive af Elves’ danske distributør - Henrik Andersen - hvis jeg selv var på markedet efter en Elves-model.
Det giver en fin tryghed, at man bestiller igennem en dansk kontakt, som varetager hele processen og som desuden kan være behjælpelig i tilfælde af reklamation og så videre.

 

Vanyar - specs og detaljer
Lad os først se på den ramme fra Elves og den samlede pakke, som jeg har testet.

 

Vanyar er Elves’ allrounder - en klassisk racer både i forhold til egenskaber og rammedesign.

Med det blotte øje er det let at afkode det klassiske ophav: Rammen er designet i en velkendt silhuet med runde rørformer på kronrør samt skrårør og et traditionelt rammedesign med den lille krølle, at cyklens bageste trekant har sænkede sadelstræbere, som man efterhånden ser det på alle moderne cykler. Også overrøret er fladere og mere kantet - detaljer som peger ind i fremtiden for en ellers klassisk konstruktion.

 

Dette er anden generation af Vanyar-modellen, som er opdateret med et fuldt integreret cockpit. Endnu et must i 2024.

 

Rammen er lavet i Toray T800-carbon, men krankboksen og kronrøret er forstærket ved at være udført i T1000-carbon.

 

To af cyklens allervigtigste komponenter er også inhouse-produkter fra Elves:
 

Brandet hedder Orome og modellen er Valar TH30D - et fuldt carbon-hjulsæt med keramiske lejer, der vejer omkring 1375gram med sin 30 millimeter fælghøjde. De er naturligvis tubeless-klar og har desuden en indvendig bredde på 22 millimeter, mens de er 29 millimeter udvendigt.
 

Styret er også et spændende produkt. Det er nemlig en fuldt integreret model i carbon. Også fra mærket Orome, med det mundrette navn AeroEVO, som giver et fint hint om at styret er optimeret med en hel flad top.
 

Testcyklen var desuden udstyret med SRAM Rival AXS 12-speed - amerikanernes tredje højst rangerende elektroniske gruppe.

 

Den samlede cykel koster cirka 30.000,- kroner, hvilket er mere end særdeles konkurrencedygtigt på et cykelmarked med priser på himmelflugt. Man kan godt finde cykler med tilsvarende komponenter i den prisklasse, men så er det oftest med et hjulsæt i aluminium.

Fuldt integreret cockpit - også i farven.

 

Læs også
Giro d'Italia: Hovedudfordrerne (****)

 

God kvalitet og finish

Elves Vanyar er en yderst veludført cykel. Der er ikke en finger at sætte på konstruktion eller finish og den fremstår på alle måder som man vil forvente at en high-end cykel skal tage sig ud i 2024.

 

Først og fremmest er rammen iøjnefaldende. Farven er en dyb rubinrød med en glossy finish som for alvor spiller op i solen og kaster tusindvis af nuancer af sig. Det integrerede styr er desuden lakeret i samme farve, hvilket giver et ret eksklusivt look.

Elves køre rmed en række standardlakeringer og så kan man også selv designe sin cykel, hvis man vil. Hvis testecyklen er et udtryk for kompetencerne hos lakeringspersonalet, så lyder det som en ret god mulighed for at sammensætte en unik cykel, hvis man er til den slags. I hvert fald er der intet at udsætte på finishen her.



Chameleon-lakeringen spiller i sollyset. Beæmrk det flade overrør og den koniske bagside på kronrøret. Klassisk, men up-to-date.

 

Rammedesignet er som tidligere omtalt traditionelt i sin helhed, men der er alligevel en række detaljer, som springer mig i øjnene. Overrøret er fladt i sin konstruktion og området bag kronrøret - imellem overrør og skrårør - er nærmest konisk, hvilket synes at være en model, som flere af de helt store cykelbrands også benytter i aerodynamikkens tegn.

 

Desuden er sadelstræberne sænkede, hvilket også synes at være en fast del af skabelonen, når der skal produceres hurtige og moderne cykler indenfor UCI-reglement.

Udførslen af disse små detaljer og integrationen af moderne features i et eller klassisk rammedesign vidner om et fint know-how hos Elves.

 

I øvrigt er det værd at nævne at Elves yder 5 års garanti på deres rammer.

 

Aggressiv geometri
I en tid, hvor mange rammegeometrier bliver blødt en smule op for at tilgodese det brede marked, så holder Elves fast i et ret aggressivt setup.

Kronrøret holdes lavt, hvilket er en klassisk indikator for en væddeløbscykel.

Stack/reach-ratioen på den testede størrelse er 1.41, hvilket er i den hidsige ende.

 

Elves opnår den aggressive geometri via et kort kronrør - 13,6 centimeter på testecyklen i størrelsen 56. Det er hele 2,1 centimeter kortere end eksempelvis en Tarmac SL8 fra Specialized og 2,3 centimeter kortere end min egen cykel - en Merak fra De Rosa.

Det giver en klar indikation om cyklens formål og Elves har da også masser af fokus på race-orienterede egenskaber, når de selv skal beskrive Vanyar.

 

Det er også ret bemærkelsesværdigt, at den testede model i størrelse 56 faktisk har et sadelrør som er 1 millimeter længere end overrøret. Det er sjældent set på det nuværende marked, som er domineret af cyklen med slopede geometrier.

 

Alt i alt skal man altså være opmærksom på, at Vanyar er til den aggressive side, selv om stack-højden jo altid kan justeres med spacere, som det i øvrigt er tilfældet med testmodellen. Cyklen bygges med tilhørende spacere for at bevare integrationen af alle kabler og slanger.



Kronrøret er kort for at skabe en aggressiv geometri.

 

Læs også
Bora svarer utilfreds Buchmann: Kämnas ulykke ændrede alt

 

Stiv og responsiv
En ting er det visuelle - det allermest spændende er naturligvis, hvordan cyklen præsterer ude på landevejene.

 

Cyklens konstruktion og geometri peger i retning af en cykel orienteret mod væddeløb, så det var spændende at undersøge, om det også holdt stik ude i det virkelige liv.

 

Min første oplevelse af Vanyar var, at den helt klart leverer netop de egenskaber, som Elves lover og som opsætningen giver løfter om.

 

Det indledende indtryk, som jeg bed mærke i, var cyklens svar på tiltale, når man træder til. Der er masser af respons og en generel følelse af en virkelig stiv ramme - og hjul - som absorberer kræfterne effektivt og omdanner dem til acceleration.

I forhold til mange andre cykler, så får jeg en klar fornemmelse af en front, hvor stivheden er helt i top og hvor det overskyggende fokus har været at skabe en væddeløbscykel, som føles virkelig effektiv. Det integrerede styr i en samlet carbon-konstruktion spiller også en rolle her, men det er min klare fornemmelse, at kronrørsstivheden er det vigtigste parameter, som Elves har skruet på.

 

Netop kronrøret og også krankboksen er forstærket med T1000-carbon og man kan ikke udsætte noget på Vanyar-rammens evne til at reagere på de watt, som modtages fra pedalerne.

 

For køreoplevelsen betyder det, at man får en cykel, som føles adræt og som føles hurtig i accelerationerne - især når man træder cyklen op fra lavere fart. Vanyar er således en sjov cykel at trykke til efter sving og den vil egne sig godt til væddeløb med mange sving. Faktisk er jeg sikker på, at den ville være en rigtig effektiv gadeløbscykel.

 

Komfort vs. fart

Rammens stivhed og even til at reagere hurtigt egner sig godt til ryttere, som gerne vil køre stærkt og konkurrere - enten i cykelløb eller blot mod cykelkammeraterne.

 

Den lidt kontante stil vil også egne sig godt til stigninger, hvor cyklens egenskaber vil komme til sin ret og jeg er overbevist om, at den ville føles effektiv i takt med at stigningsprocenterne stiger.

 

Stivheden betyder også, at Vanyar er en anelse kontant og kan føles lidt mere ’hård’ at køre på i forhold til mange af de racere, som vinder frem på markedet med lidt mere komfortable geometrier og carbon-layups.

Dog skal det siges, at cyklens bageste trekant, trods nogle ret kraftige rørformer, er i stand til at absorbere en masse af vejens ujævnheder og andre ting, hvilket giver noget på komfortsiden og balancerer den samlede pakke ganske fint.

Bagenden giver lidt komfort i race-setuppet og sadelstræberne er sænkede for bedre aerodynamik, som tidens trend fordrer.

 

Læs også
Fransk sprinter sagsøger løbsarrangør for tocifret millionbeløb

 

Hjulsæt med matchende egenskaber

Som sagt er Orome-brandet Elves eget og Valar-modellen er et godt match for Vanyar-rammen.

 

Hjulene er stive og selv ved store belastninger mærker man ikke noget flex. Det er klart sættet største styrke og det matcher resten af cyklens temperament godt.

Fælghøjden er til den lave side i dagens marked med sine 30 millimeter, men det giver naturligvis masser af stivhed og evne til at bidrage ved accelerationer og fartøgninger.

 

Med hjulsættet her, får men forstærket race-indtrykket og naturligvis egner de sig fremragende til kørsel i bjergene med deres 1375 gram og responsive natur.

Sættet kan desuden købes løst for 5277,- kroner, hvilket er en skarp pris for en fint carbon-hjulsæt.

Skulle jeg køre på Vanyar-modellen i Danmark, så ville jeg dog vælge et hjulsæt med mere højde for at opnå mere aerodynamik og fornemmelsen af at holde farten nemmere, når den er høj og konstant.

 

Faktisk kan cyklen købes med et hjulsæt på 50 millimeter - TH50-modellen. Denne model koster 5483,- kroner, så selv hvis man vælger et højere hjulsæt, så holdes prisen intakt.

Oreme Valar hjulsættet matcher rammens stivhed og sælges til en imponerende pris. Det kan desuden fås i 50 mm. højde.

 

Konklusion
Elves Vanyar er en fræk cykel, hvis man er væddeløbertypen eller en motionist, som gerne vil have en sjov cykel, som er livlig og responsiv.

 

Cyklen er velkørende og særdeles sjov, når der skal accelereres ud af små sving, ligesom den vil gøre sig godt på sydens stigninger med sin lidt kontante facon.
 

Selve rammen, hjulene og det integrerede cockpit - som alle er produceret af Elves - er helt på linje med mere etablerede mærker, når det kommer til indtryk af kvalitet, udførsel, konstruktion og finish.

 

Den samlede pakke med elektronisk geargruppe og lækre hjul samt integreret cockpit er svært at finde til en skarpere pris, hvilket bør vække interesse for ryttere på jagt efter en ny cykel, hvor det ikke er nødvendigt at lægge huslånet om for at få råd.

 

Elves er helt sikkert kommet for at blive internationalt og det er glædeligt i mine øjne, at brandet har en dansk importør, som kan bistå med rådgivning, købsproces og eventuelle udfordringer, hvis de måtte opstå.

 



Stillet til rådighed af: Elves Scandinavia
 

Feltet.dk's vurdering
DEL
INFO
Arkiv: Cykler
Nyheder
Materiale og udstyr
Nyheder
DELTAG I DEBATTEN

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05

Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05

Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05

Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05

Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05

Circuit de Wallonie(1.1) 09/05

Itzulia Women(2.WWT) 10/05-12/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?